Üres terek

Publicisztika

"Mivel Orbánékat a tehetetlenségi erő (vagy saját butaságuk, vagy új B-közepük) változatlanul mind jobbra viszi, a mérsékelt MSZP-ellenes szavazók szabad prédává lettek.

"Mivel Orbánékat a tehetetlenségi erő (vagy saját butaságuk, vagy új B-közepük) változatlanul mind jobbra viszi, a mérsékelt MSZP-ellenes szavazók szabad prédává lettek. E helyzetet az 1996-os pártszakadás óta többször (például általunk is) temetett MDF akár ki is használhatná, és újra a jobbközép meghatározó ereje lehetne."

"Dávid Ibolya nem pusztán az MDF önállóságának a híve, hanem arra törekszik, hogy a Fórum újra a jobboldal vezető, de legalábbis meghatározó ereje legyen."

"Az MDF nemcsak a kormányt, de a jobboldal jelenlegi vezető pártját is le akarja váltani."

A három idézet Dávid Ibolya három Narancs-interjújához fűzött kommentárunk, sorrendben 2002 decemberéből, 2004 júliusából és 2006 márciusából. Noha négy, illetve két évvel ezelőtt az elnök asszony maga még nem fogalmazott ennyire kategorikusan, mondandójából (és pártja stratégiájából) más értelmet, mint a fenti megállapítások, kiolvasni nem lehetett. Az idei kampányban Dávid Ibolya viszont már nem vacakolt: "Orbán Viktornak mennie kell" - jelentette ki lapunk március 23-i számában. Most pedig a pártelnökség megbízásából készített friss elemzés - amelyet a hvg.hu múlt szombaton ismertetett részletesen - egyértelmű célként fogalmazza meg az Orbán nélküli jobbközép koalíció megteremtését, amelyhez szerinte kellő alapot ad az MDF mind kimutathatóbb erősödése, illetve a Fideszen belüli Orbán-ellenes mozgolódás.

Az analízis főbb állításai - a két nagy párt, s különösen a Fidesz kampánybeli irracionális viselkedése, jelenlegi zavarodott útkeresése (MSZP), illetve csapdahelyzete (Fidesz), vagy az, hogy ebben a szituációban felértékelődik a józanságra törekvő politikai magatartás - szerintünk helytállók. Az MDF helyzetét azonban a kelleténél optimistábban ítéli meg. Mintha elfelejtené: a kisebbik ellenzéki pártról manapság azért esik egyáltalán szó, mert április 9-én 2429 darab vokssal többet kapott az 5 százalékos bejutási küszöbnél; vagyis a parlamentbe kerülésekor, figyelembe véve a választás első fordulójában leadott összes szavazat mennyiségét (5 408 050), igencsak rezgett a léc. Az október 1-jei önkormányzati választáson pedig az ezúttal mindenhol önállóan induló MDF öszszességében rosszabbul teljesített a négy évvel ezelőtti eredményekhez képest (amikor 11 megyében és Budapesten közös listát állított a Fidesszel) - még ha ezt az elemzés, sőt Szekeres Imre is másként látja. Messzemenő következtetéseket az aktuális közvélemény-kutatásokból sem vonnánk le - mint teszik azt a tanulmányírók -, hiszen egy ciklus elejei számsor a három és fél évvel később esedékes országgyűlési választásokra az égvilágon semmit nem vetít előre. (Még a ciklus végi sem: a fideszesek sokat mesélhetnének erről.) A két nagyból kiábrándultak ilyenkor lazán behúzatják a kérdezőbiztosokkal az ikszet a kispártokra; például 1996-ban a kisgazdapárt népszerűsége 30 százalék körül mozgott. A dolgozat legvitathatóbb része azonban az, amelyben túl könnyedén írja le Orbán Viktort; nem azért, mert az orbáni politikát megújulásképtelennek tartja, hanem mert Orbán pártbéli pozícióját, szavazóinak nagyságát és elszántságát becsüli alá, s mert a pártelnök vélt ellenzékének önjáróságáról és önállóságáról gondol többet a valóságosnál.

Október közepén azt írtuk: az MDF az önálló jobboldali politizálás meghirdetése óta már a negyedik választáson maradt talpon; nagyon küzd, de ez a legtöbb, ami róla elmondható. Most ehhez hozzátehetjük: értelmes és távlatokban gondolkodni képes tanácsadói is vannak. De a jó tanácsokhoz komoly párt is kell, nem csak egy-két kirakatarc. És éppen ez az, ami továbbra sem látszik.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.