Út a disztópiához – A középfokú közoktatás központosításának megkoronázása

  • Világi Mariann
  • 2017. április 19.

Publicisztika

A terv szerint 2019-től minden diák csak központi felvételivel juthat be középfokú oktatási intézménybe.

Még csak belengette az oktatási államtitkár, hogy 2019-től minden diák, jelentkezzék bármilyen középfokú oktatási intézménybe is, központi felvételit tesz. Részletekről, szabályozásról ma, 2017. április 19-én nem tudunk. A társadalmi és szakmai konzultációkat az elmúlt időkben átsorolták a kozmetikai ipar termékkörébe, így azokkal az oktatás vonatkozásában jelenleg nincs mit kezdeni.

Az elmúlt napokban számos figyelemfelkeltő cikket olvashattunk arról (itt, itt, itt és itt), hogy milyen további torzulások: zsákutcás képzések, mobilitási gátak, egyirányú zsilipek, totális esélygyilkolások várhatók az érintett korcsoport egészére kiterjesztendő központi szelekciótól. A zárt számmal meghatározott keretek látszólag leginkább a gimnáziumba kerülés esélyeit csökkentik, és azt a többéves törekvést hivatottak biztosítani, hogy gimnáziumba egy adott korcsoport maximum 40 százaléka járhasson – lévén ez „nemzetgazdasági érdek”.

Ha a központi felvételi rendszer a teljes középfokú képzési intézményrendszerre (gimnáziumokra, szakgimnáziumokra, szakközépiskolákra) kiterjed, a lehetséges következmények beláthatatlanok. Mindazon túl, ami már megtörtént.

Nyugalom, lesznek azért kvázi egyezkedések, érdekeket reprezentáló és ennek örvén megnyugtató engedmények. Sajna, ezek a való életben a megosztottságot növelik. A propagandaipar hiteket gyárt le majd arról, hogy a központi felvételi és elosztási rendszer növeli az egyenlőséget, egységesít, rendet tesz a még nem teljesen felszámolt káoszban (értsd alatta a helyi intézményi és a szülői hatáskörök, döntések maradékát). Arról, hogy ez kinek és miért nagyon jó.

De most nézzük, milyen lehet a megvalósítás, ha totális.

A 14 éves gyermek megírja a központi írásbeli felvételit. (Központi szóbeli felvételire valószínűleg nem lesz elég pénz, szervezeti és humánerőforrás-kapacitás, kivéve, ha a „nem mondom ki” állja majd a számlát.) Ezek után a központ eldönti, hogy ki milyen képzésre jogosult az eredmények és egyéb meghatározott szempontok alapján, például kék szem, fociklubtagság és hasonlók. Ezzel a történet (más néven: eljárási szabályozás) nincs befejezve. Kötelező elosztás is lesz. Központi döntés arról, hogy melyik gyerek melyik körzetbe tartozik, ezen belül melyik iskolába és annak mely osztályába. Az osztályok, iskolák összetételére külön szabályozás készül, biztosítva az egyenlőséget, integrációt, inkluziót. Lesznek személyeket meghatározó kategóriák, persze, nem pont olyanok, mint a múlt század bizonyos időszakában, amikor egy gyermek lehetett F(izikai), O(sztályidegen), E(gyéb) származású. Persze, volt ennél olyanabb kategorizálás is. Most ez máshogy lesz, és ezt is ki kell majd dolgozni. (Mennyi feladat, mennyi munka!)

És ahogy mindig is, lesznek az egyenlőbbek vagy a másképp egyenlők. Idetartoznak majd az egyházi iskolák, a fizetős alapítványi vagy magániskolák. De nem feltétlenül mindegyik. Külön szervek döntenek majd arról, hogy a nem állami fenntartású iskolák milyen módon, milyen érdemek alapján nyerhetik el a speciális státuszt, ami kivonja őket az általános és egységes szabályozás alól.

Sok minden további lehetőség kimaradt a most idekent negatív utópiából. De ez már csak így van az életben is. Mert építkezni alaposan és következetesen kell, hacsak mégsem.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.