Occupy Wall Street

Valami balhé New Yorkban

  • Donáth Mirjam
  • 2011. december 14.

Publicisztika

"A Foglaljuk el a Wall Streetet - mozgalom vitathatatlan eredménye, hogy legitimálta a jövedelmek egyre növekvő egyenlőtlenségéről szóló diskurzust."

Jártam az Óbudai-szigetet idéző, sátortáboros Zuccotti parkban októberben. És jártam a kipucoltban november végén. A „Foglaljuk el a Wall Streetet”-mozgalom központja egy kis barna gránitborítású tér, melyről szeptember előtt „egész New Yorkból csak az a néhány Wall Street-es arc tudott, akik oda jártak le délben cigizni”. Így mondta Jon Stewart humorista a Daily Show-ban. De a globálissá terjedt, hömpölygő mozgalmat nemcsak ő, milliónyian karikírozzák, sokkal többen, mint ahányan súlyos szavakkal illetik. Miért? Ugyanazért, amiért immár három hónappal a tüntetésfolyam kezdete óta – közügyekben egyébként jártas magyar barátaim is – még mindig úgy beszélnek az Occupy Wall Streetről, hogy az „valami balhé New Yorkban”. Megfoghatatlan ez a mozgalom.

 

 


Fotó: Simon Krisztián

Ahány aktivista, annyiféle történet és annyiféle interpretáció a médiában. Igen, láttam közöttük iPadot nyomogató, jól öltözött ideológust, de munkanélkülit is, aki a diákhitelét vagy házkölcsönét nem tudja törleszteni. Van közöttük fiatal szociáldemokrata hippi, és van idősebb Obamára unt öltönyös. A hír pedig, ami a Zuccotti parkban megütötte a fülem, hogy stratégiai megfontolás is lehet a mögött, hogy senki nem hirdet még ki semmit. Hogy még mindig az a PR, hogy nincsenek vezetőik, mint ahogy azt is homály fedi, vajon a teljes gazdasági és politikai rendszerváltás lesz-e a cél vagy a megreformált kapitalizmus, vagy micsoda.

 

 

Az Onion szatirikus közéleti orgánum fogalmazta meg találóan: „Tűkön ülnek az amerikaiak, hogy megkapják végre a tüntetők követeléseinek listáját, hogy végre végleg leírhassák őket.” Magyarul: konkrétumok nélkül szól a mozgalom mindenkihez, és amíg nem tudod megfogalmazni, miért is nem kell, nehéz lesöpörni az asztalról.

 

Valamit azonban biztosan mutatnak a novemberi felmérések: az amerikai választók több mint háromnegyede úgy látja, hogy gazdasági rendszerük igazságtalanul a felső tízezernek kedvez. A „Foglaljuk el a Wall Streetet”-mozgalom vitathatatlan eredménye, hogy legitimálta a jövedelmek egyre növekvő egyenlőtlenségéről szóló diskurzust, amiről eddig errefelé nem volt illő beszélni. A Zuccotti parkból nézve azonban a történetnek súlyt ad a kisember reményvesztettsége abban, hogy a kilátástalannak látszó gazdasági válságban ő felemelkedhet. A nemzeti kohézió egyik lényeges eleme került veszélybe: az amerikai álom.

 

Tavaszig valószínűleg a virtuális terekben telel majd a parkokból kiűzött mozgalom. Amikor a 2012-es választások miatt az egész világ figyelme Amerikára irányul, kiderül majd, mi serken fel és hogyan. Addig nézem Jon Stewartot, és nevetek. Megmosolygom, hogy januárban a New York University Occupy Wall Street-kurzust indít, melyben a mozgalom „történelmét” tanítják. De óvakodom megítélni mindazokat, akik nem csak úgy érzik, hogy a jelenlegi kurzusnak – a „rendnek” – meg kell változnia, de attól sem ijednek meg, hogy e változás érdekében az utcára menjenek. Legyen az a Times Square vagy a Kunigunda utca.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.