Occupy Wall Street

Valami balhé New Yorkban

  • Donáth Mirjam
  • 2011. december 14.

Publicisztika

"A Foglaljuk el a Wall Streetet - mozgalom vitathatatlan eredménye, hogy legitimálta a jövedelmek egyre növekvő egyenlőtlenségéről szóló diskurzust."

Jártam az Óbudai-szigetet idéző, sátortáboros Zuccotti parkban októberben. És jártam a kipucoltban november végén. A „Foglaljuk el a Wall Streetet”-mozgalom központja egy kis barna gránitborítású tér, melyről szeptember előtt „egész New Yorkból csak az a néhány Wall Street-es arc tudott, akik oda jártak le délben cigizni”. Így mondta Jon Stewart humorista a Daily Show-ban. De a globálissá terjedt, hömpölygő mozgalmat nemcsak ő, milliónyian karikírozzák, sokkal többen, mint ahányan súlyos szavakkal illetik. Miért? Ugyanazért, amiért immár három hónappal a tüntetésfolyam kezdete óta – közügyekben egyébként jártas magyar barátaim is – még mindig úgy beszélnek az Occupy Wall Streetről, hogy az „valami balhé New Yorkban”. Megfoghatatlan ez a mozgalom.

 

 


Fotó: Simon Krisztián

Ahány aktivista, annyiféle történet és annyiféle interpretáció a médiában. Igen, láttam közöttük iPadot nyomogató, jól öltözött ideológust, de munkanélkülit is, aki a diákhitelét vagy házkölcsönét nem tudja törleszteni. Van közöttük fiatal szociáldemokrata hippi, és van idősebb Obamára unt öltönyös. A hír pedig, ami a Zuccotti parkban megütötte a fülem, hogy stratégiai megfontolás is lehet a mögött, hogy senki nem hirdet még ki semmit. Hogy még mindig az a PR, hogy nincsenek vezetőik, mint ahogy azt is homály fedi, vajon a teljes gazdasági és politikai rendszerváltás lesz-e a cél vagy a megreformált kapitalizmus, vagy micsoda.

 

 

Az Onion szatirikus közéleti orgánum fogalmazta meg találóan: „Tűkön ülnek az amerikaiak, hogy megkapják végre a tüntetők követeléseinek listáját, hogy végre végleg leírhassák őket.” Magyarul: konkrétumok nélkül szól a mozgalom mindenkihez, és amíg nem tudod megfogalmazni, miért is nem kell, nehéz lesöpörni az asztalról.

 

Valamit azonban biztosan mutatnak a novemberi felmérések: az amerikai választók több mint háromnegyede úgy látja, hogy gazdasági rendszerük igazságtalanul a felső tízezernek kedvez. A „Foglaljuk el a Wall Streetet”-mozgalom vitathatatlan eredménye, hogy legitimálta a jövedelmek egyre növekvő egyenlőtlenségéről szóló diskurzust, amiről eddig errefelé nem volt illő beszélni. A Zuccotti parkból nézve azonban a történetnek súlyt ad a kisember reményvesztettsége abban, hogy a kilátástalannak látszó gazdasági válságban ő felemelkedhet. A nemzeti kohézió egyik lényeges eleme került veszélybe: az amerikai álom.

 

Tavaszig valószínűleg a virtuális terekben telel majd a parkokból kiűzött mozgalom. Amikor a 2012-es választások miatt az egész világ figyelme Amerikára irányul, kiderül majd, mi serken fel és hogyan. Addig nézem Jon Stewartot, és nevetek. Megmosolygom, hogy januárban a New York University Occupy Wall Street-kurzust indít, melyben a mozgalom „történelmét” tanítják. De óvakodom megítélni mindazokat, akik nem csak úgy érzik, hogy a jelenlegi kurzusnak – a „rendnek” – meg kell változnia, de attól sem ijednek meg, hogy e változás érdekében az utcára menjenek. Legyen az a Times Square vagy a Kunigunda utca.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.