Occupy Wall Street

Valami balhé New Yorkban

  • Donáth Mirjam
  • 2011. december 14.

Publicisztika

"A Foglaljuk el a Wall Streetet - mozgalom vitathatatlan eredménye, hogy legitimálta a jövedelmek egyre növekvő egyenlőtlenségéről szóló diskurzust."

Jártam az Óbudai-szigetet idéző, sátortáboros Zuccotti parkban októberben. És jártam a kipucoltban november végén. A „Foglaljuk el a Wall Streetet”-mozgalom központja egy kis barna gránitborítású tér, melyről szeptember előtt „egész New Yorkból csak az a néhány Wall Street-es arc tudott, akik oda jártak le délben cigizni”. Így mondta Jon Stewart humorista a Daily Show-ban. De a globálissá terjedt, hömpölygő mozgalmat nemcsak ő, milliónyian karikírozzák, sokkal többen, mint ahányan súlyos szavakkal illetik. Miért? Ugyanazért, amiért immár három hónappal a tüntetésfolyam kezdete óta – közügyekben egyébként jártas magyar barátaim is – még mindig úgy beszélnek az Occupy Wall Streetről, hogy az „valami balhé New Yorkban”. Megfoghatatlan ez a mozgalom.

 

 


Fotó: Simon Krisztián

Ahány aktivista, annyiféle történet és annyiféle interpretáció a médiában. Igen, láttam közöttük iPadot nyomogató, jól öltözött ideológust, de munkanélkülit is, aki a diákhitelét vagy házkölcsönét nem tudja törleszteni. Van közöttük fiatal szociáldemokrata hippi, és van idősebb Obamára unt öltönyös. A hír pedig, ami a Zuccotti parkban megütötte a fülem, hogy stratégiai megfontolás is lehet a mögött, hogy senki nem hirdet még ki semmit. Hogy még mindig az a PR, hogy nincsenek vezetőik, mint ahogy azt is homály fedi, vajon a teljes gazdasági és politikai rendszerváltás lesz-e a cél vagy a megreformált kapitalizmus, vagy micsoda.

 

 

Az Onion szatirikus közéleti orgánum fogalmazta meg találóan: „Tűkön ülnek az amerikaiak, hogy megkapják végre a tüntetők követeléseinek listáját, hogy végre végleg leírhassák őket.” Magyarul: konkrétumok nélkül szól a mozgalom mindenkihez, és amíg nem tudod megfogalmazni, miért is nem kell, nehéz lesöpörni az asztalról.

 

Valamit azonban biztosan mutatnak a novemberi felmérések: az amerikai választók több mint háromnegyede úgy látja, hogy gazdasági rendszerük igazságtalanul a felső tízezernek kedvez. A „Foglaljuk el a Wall Streetet”-mozgalom vitathatatlan eredménye, hogy legitimálta a jövedelmek egyre növekvő egyenlőtlenségéről szóló diskurzust, amiről eddig errefelé nem volt illő beszélni. A Zuccotti parkból nézve azonban a történetnek súlyt ad a kisember reményvesztettsége abban, hogy a kilátástalannak látszó gazdasági válságban ő felemelkedhet. A nemzeti kohézió egyik lényeges eleme került veszélybe: az amerikai álom.

 

Tavaszig valószínűleg a virtuális terekben telel majd a parkokból kiűzött mozgalom. Amikor a 2012-es választások miatt az egész világ figyelme Amerikára irányul, kiderül majd, mi serken fel és hogyan. Addig nézem Jon Stewartot, és nevetek. Megmosolygom, hogy januárban a New York University Occupy Wall Street-kurzust indít, melyben a mozgalom „történelmét” tanítják. De óvakodom megítélni mindazokat, akik nem csak úgy érzik, hogy a jelenlegi kurzusnak – a „rendnek” – meg kell változnia, de attól sem ijednek meg, hogy e változás érdekében az utcára menjenek. Legyen az a Times Square vagy a Kunigunda utca.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.