Választóvonalak

Publicisztika

Ha summázzuk mindazt, ami négy év alatt, a 2001. szeptember 11-i merényletek után történt, azzal kell megelégednünk, hogy mindenki maradt ott, ahol addig is volt.
Nem következett be a civilizációk összeütközése. Viszont épp elegen gondolják ennek az ellenkezőjét, és túl sokan élnek már most valami világháború előestéjén ahhoz, hogy ne e magyarázat térhódítását tekintsük az elmúlt négy év legvészjóslóbb fejleményének. Igaz, ebben nincs semmi váratlan. A tudatlanság, a differenciálás hiánya mindig kollektivista magyarázatokat talál; csak sajnos, azokba először a szabadság szokott belepusztulni, később meg, nagy számban, emberek is.

Ha valaki a hivatalos iszlám vallási elitnek a terrort elítélő nyilatkozatait hiányolná, bízvást felhívhatjuk a figyelmét a szunnita iszlám világ elvben legtekintélyesebb vallástudósának, Muhammad al-Tantáwí sejknek, a kairói al-Azhár mecset és iszlám egyetem dékánjának a vallásjogi döntvényeire (fatwá): a merénylők közönséges bűnözők, akik nem kép-viselik az iszlám értékeket. Hasonló döntvényeket könnyen találhatunk az iszlám világban, elvégre az iszlamista merénylők első számú célpontjai még mindig saját hittestvéreik, a dekadens nyugatiak irtása csak további preferencia. A nyugat-európai iszlám vezetők sem opportunizmusból tettek hitet a terror ellen. Ugyanakkor ez a tiltakozás aligha hat azokra, akik cselekedeteit a vallástudósok elítélik; ők ugyanis elméletben is tagadják ezek illetékességét.

Az iszlám vallás nem egységes, számos ágazatra bomlik, s nem rendelkezik olyan egyöntetű autoritással, mint amilyet a keresztény felekezetek esetében ismerünk. A minta, amely a hívők viselkedését még ma is meghatározza, a mohamedi ősi közösség. S az ősök hagyományát mindenki úgy valósítja meg, ahogy tudja. Ezt a hívek az iszlám hagyományos toleranciájával és "demokratizmusával" magyarázzák. A szunnita iszlám hálózatos felépítésű vallás, egyes elemei nem tudják és nem is akarják befolyásolni egymást. Az iszlám nevében voltaképpen bárki felléphet, miközben az egész közösséget kötelező döntéseket ténylegesen senki sem hozhat. Szentelt papság nincs, hierarchia is csak az Iránban és Irak déli részén domináns, ún. tizenkettes síitáknál található. A szunnita többség számára az alapvető szabályokat a Korán mellett a Próféta "szokása" jelenti (ez a szunna). A nem szabályozott kérdésekre az egyes jogi iskolák önálló választ adhatnak. Ezek akár egymásnak ellentmondóak is lehetnek; s mindaddig, amíg a vallás alapvető tanításait nem sértik, a véleménykülönbségek elfogadhatóak. Valamennyi irányzatra jellemző viszont, hogy a vallás, a jog és az erre épülő politikum elvben nem tér el egymástól. Az állam teokratikus volt, viszont a vallást és a vallási jogtudományt az állam működtette. A XIX. századtól számos muszlim gondolkodó érezte úgy, hogy az állam, a politika megrontotta a vallást, elkezdték hát keresni azt a "tisztaságot", ami e romlást megállíthatja.

A 2001. szeptember 11. utáni események nem változtattak e konstelláción. A fundamentalista iszlám hívei, legyenek mégoly bornírtak is az iszlám teológia szempontjából, csak megerősödtek hitükben. Jó lenne most arról beszélni, hogy az iszlám vallástudósok szava elért azokhoz, akik úgy gondolják, életük egyetlen értelme az önmagukat is megsemmisítő harc a Nyugat "romlottsága" ellen. De épp ez a legkeservesebb tanulságunk: az iszlám gondolkodáson belül is két malomban őrölnek az erőszak ellenzői és fanatikusai. Hiába, hogy elméletben a napnál világosabban bebizonyíthatjuk, a fundamentalistáknak nincs közük a valláshoz, amelynek a nevében fellépnek. Ettől még gyilkolnak. De a választóvonal akkor sem a felekezetek között húzódik - hanem azokon belül. (Ahogy mondjuk a jugoszláviai háborúk idején sem "a szerbek" vagy "a horvátok" követték el a gaztetteket.) Nem az iszlám hit és ellenségei állnak szemben egymással - éppenséggel ez lenne az, amit a terroristák szeretnének elérni -, hanem a vallási és politikai erőszak hívei és áldozatai. Senki sem gondolhatja ugyanis, hogy a vallás, az isteniben való hit önmagában ellensége lehet az embernek és az emberiségnek. Ilyen világ elképzelhetetlen, nem volt és nem lesz. Vannak megátalkodott emberek, akik önnön gonoszságukat az istenivel kívánják mérni. De nekünk nem a transzcendenciában kell az ellenmérget megtalálnunk: épp ellenkezőleg, a józan észben és a mérsékletben.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.