Választóvonalak

Publicisztika

Ha summázzuk mindazt, ami négy év alatt, a 2001. szeptember 11-i merényletek után történt, azzal kell megelégednünk, hogy mindenki maradt ott, ahol addig is volt.
Nem következett be a civilizációk összeütközése. Viszont épp elegen gondolják ennek az ellenkezőjét, és túl sokan élnek már most valami világháború előestéjén ahhoz, hogy ne e magyarázat térhódítását tekintsük az elmúlt négy év legvészjóslóbb fejleményének. Igaz, ebben nincs semmi váratlan. A tudatlanság, a differenciálás hiánya mindig kollektivista magyarázatokat talál; csak sajnos, azokba először a szabadság szokott belepusztulni, később meg, nagy számban, emberek is.

Ha valaki a hivatalos iszlám vallási elitnek a terrort elítélő nyilatkozatait hiányolná, bízvást felhívhatjuk a figyelmét a szunnita iszlám világ elvben legtekintélyesebb vallástudósának, Muhammad al-Tantáwí sejknek, a kairói al-Azhár mecset és iszlám egyetem dékánjának a vallásjogi döntvényeire (fatwá): a merénylők közönséges bűnözők, akik nem kép-viselik az iszlám értékeket. Hasonló döntvényeket könnyen találhatunk az iszlám világban, elvégre az iszlamista merénylők első számú célpontjai még mindig saját hittestvéreik, a dekadens nyugatiak irtása csak további preferencia. A nyugat-európai iszlám vezetők sem opportunizmusból tettek hitet a terror ellen. Ugyanakkor ez a tiltakozás aligha hat azokra, akik cselekedeteit a vallástudósok elítélik; ők ugyanis elméletben is tagadják ezek illetékességét.

Az iszlám vallás nem egységes, számos ágazatra bomlik, s nem rendelkezik olyan egyöntetű autoritással, mint amilyet a keresztény felekezetek esetében ismerünk. A minta, amely a hívők viselkedését még ma is meghatározza, a mohamedi ősi közösség. S az ősök hagyományát mindenki úgy valósítja meg, ahogy tudja. Ezt a hívek az iszlám hagyományos toleranciájával és "demokratizmusával" magyarázzák. A szunnita iszlám hálózatos felépítésű vallás, egyes elemei nem tudják és nem is akarják befolyásolni egymást. Az iszlám nevében voltaképpen bárki felléphet, miközben az egész közösséget kötelező döntéseket ténylegesen senki sem hozhat. Szentelt papság nincs, hierarchia is csak az Iránban és Irak déli részén domináns, ún. tizenkettes síitáknál található. A szunnita többség számára az alapvető szabályokat a Korán mellett a Próféta "szokása" jelenti (ez a szunna). A nem szabályozott kérdésekre az egyes jogi iskolák önálló választ adhatnak. Ezek akár egymásnak ellentmondóak is lehetnek; s mindaddig, amíg a vallás alapvető tanításait nem sértik, a véleménykülönbségek elfogadhatóak. Valamennyi irányzatra jellemző viszont, hogy a vallás, a jog és az erre épülő politikum elvben nem tér el egymástól. Az állam teokratikus volt, viszont a vallást és a vallási jogtudományt az állam működtette. A XIX. századtól számos muszlim gondolkodó érezte úgy, hogy az állam, a politika megrontotta a vallást, elkezdték hát keresni azt a "tisztaságot", ami e romlást megállíthatja.

A 2001. szeptember 11. utáni események nem változtattak e konstelláción. A fundamentalista iszlám hívei, legyenek mégoly bornírtak is az iszlám teológia szempontjából, csak megerősödtek hitükben. Jó lenne most arról beszélni, hogy az iszlám vallástudósok szava elért azokhoz, akik úgy gondolják, életük egyetlen értelme az önmagukat is megsemmisítő harc a Nyugat "romlottsága" ellen. De épp ez a legkeservesebb tanulságunk: az iszlám gondolkodáson belül is két malomban őrölnek az erőszak ellenzői és fanatikusai. Hiába, hogy elméletben a napnál világosabban bebizonyíthatjuk, a fundamentalistáknak nincs közük a valláshoz, amelynek a nevében fellépnek. Ettől még gyilkolnak. De a választóvonal akkor sem a felekezetek között húzódik - hanem azokon belül. (Ahogy mondjuk a jugoszláviai háborúk idején sem "a szerbek" vagy "a horvátok" követték el a gaztetteket.) Nem az iszlám hit és ellenségei állnak szemben egymással - éppenséggel ez lenne az, amit a terroristák szeretnének elérni -, hanem a vallási és politikai erőszak hívei és áldozatai. Senki sem gondolhatja ugyanis, hogy a vallás, az isteniben való hit önmagában ellensége lehet az embernek és az emberiségnek. Ilyen világ elképzelhetetlen, nem volt és nem lesz. Vannak megátalkodott emberek, akik önnön gonoszságukat az istenivel kívánják mérni. De nekünk nem a transzcendenciában kell az ellenmérget megtalálnunk: épp ellenkezőleg, a józan észben és a mérsékletben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.