Választóvonalak

Publicisztika

Ha summázzuk mindazt, ami négy év alatt, a 2001. szeptember 11-i merényletek után történt, azzal kell megelégednünk, hogy mindenki maradt ott, ahol addig is volt.
Nem következett be a civilizációk összeütközése. Viszont épp elegen gondolják ennek az ellenkezőjét, és túl sokan élnek már most valami világháború előestéjén ahhoz, hogy ne e magyarázat térhódítását tekintsük az elmúlt négy év legvészjóslóbb fejleményének. Igaz, ebben nincs semmi váratlan. A tudatlanság, a differenciálás hiánya mindig kollektivista magyarázatokat talál; csak sajnos, azokba először a szabadság szokott belepusztulni, később meg, nagy számban, emberek is.

Ha valaki a hivatalos iszlám vallási elitnek a terrort elítélő nyilatkozatait hiányolná, bízvást felhívhatjuk a figyelmét a szunnita iszlám világ elvben legtekintélyesebb vallástudósának, Muhammad al-Tantáwí sejknek, a kairói al-Azhár mecset és iszlám egyetem dékánjának a vallásjogi döntvényeire (fatwá): a merénylők közönséges bűnözők, akik nem kép-viselik az iszlám értékeket. Hasonló döntvényeket könnyen találhatunk az iszlám világban, elvégre az iszlamista merénylők első számú célpontjai még mindig saját hittestvéreik, a dekadens nyugatiak irtása csak további preferencia. A nyugat-európai iszlám vezetők sem opportunizmusból tettek hitet a terror ellen. Ugyanakkor ez a tiltakozás aligha hat azokra, akik cselekedeteit a vallástudósok elítélik; ők ugyanis elméletben is tagadják ezek illetékességét.

Az iszlám vallás nem egységes, számos ágazatra bomlik, s nem rendelkezik olyan egyöntetű autoritással, mint amilyet a keresztény felekezetek esetében ismerünk. A minta, amely a hívők viselkedését még ma is meghatározza, a mohamedi ősi közösség. S az ősök hagyományát mindenki úgy valósítja meg, ahogy tudja. Ezt a hívek az iszlám hagyományos toleranciájával és "demokratizmusával" magyarázzák. A szunnita iszlám hálózatos felépítésű vallás, egyes elemei nem tudják és nem is akarják befolyásolni egymást. Az iszlám nevében voltaképpen bárki felléphet, miközben az egész közösséget kötelező döntéseket ténylegesen senki sem hozhat. Szentelt papság nincs, hierarchia is csak az Iránban és Irak déli részén domináns, ún. tizenkettes síitáknál található. A szunnita többség számára az alapvető szabályokat a Korán mellett a Próféta "szokása" jelenti (ez a szunna). A nem szabályozott kérdésekre az egyes jogi iskolák önálló választ adhatnak. Ezek akár egymásnak ellentmondóak is lehetnek; s mindaddig, amíg a vallás alapvető tanításait nem sértik, a véleménykülönbségek elfogadhatóak. Valamennyi irányzatra jellemző viszont, hogy a vallás, a jog és az erre épülő politikum elvben nem tér el egymástól. Az állam teokratikus volt, viszont a vallást és a vallási jogtudományt az állam működtette. A XIX. századtól számos muszlim gondolkodó érezte úgy, hogy az állam, a politika megrontotta a vallást, elkezdték hát keresni azt a "tisztaságot", ami e romlást megállíthatja.

A 2001. szeptember 11. utáni események nem változtattak e konstelláción. A fundamentalista iszlám hívei, legyenek mégoly bornírtak is az iszlám teológia szempontjából, csak megerősödtek hitükben. Jó lenne most arról beszélni, hogy az iszlám vallástudósok szava elért azokhoz, akik úgy gondolják, életük egyetlen értelme az önmagukat is megsemmisítő harc a Nyugat "romlottsága" ellen. De épp ez a legkeservesebb tanulságunk: az iszlám gondolkodáson belül is két malomban őrölnek az erőszak ellenzői és fanatikusai. Hiába, hogy elméletben a napnál világosabban bebizonyíthatjuk, a fundamentalistáknak nincs közük a valláshoz, amelynek a nevében fellépnek. Ettől még gyilkolnak. De a választóvonal akkor sem a felekezetek között húzódik - hanem azokon belül. (Ahogy mondjuk a jugoszláviai háborúk idején sem "a szerbek" vagy "a horvátok" követték el a gaztetteket.) Nem az iszlám hit és ellenségei állnak szemben egymással - éppenséggel ez lenne az, amit a terroristák szeretnének elérni -, hanem a vallási és politikai erőszak hívei és áldozatai. Senki sem gondolhatja ugyanis, hogy a vallás, az isteniben való hit önmagában ellensége lehet az embernek és az emberiségnek. Ilyen világ elképzelhetetlen, nem volt és nem lesz. Vannak megátalkodott emberek, akik önnön gonoszságukat az istenivel kívánják mérni. De nekünk nem a transzcendenciában kell az ellenmérget megtalálnunk: épp ellenkezőleg, a józan észben és a mérsékletben.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.