Végel László: Maradi vagy korszerû?

  • Végel László
  • 2004. december 9.

Publicisztika

Magyarország uniós csatlakozásának a határon túliakra kiterjedõ következményei mélyrehatók és ellentmondásosak. A részletek iránt érzéketlen, rossz mederben folyó, bizalmatlansággal terhes népszavazási kampányban az ország végre szembesült ezekkel a problémákkal. A kisebbségieket fájdalmas sokkhatás érte, az anyaországi polgárok lelkiismereti dilemma elé kerültek: lehetséges-e e bonyolult, sok részletbõl álló feladatra egyszerû igennel és nemmel válaszolni. Az eredménytelen népszavazás visszautalta a kérdést oda, ahol az elmúlt másfél évtizedben helye lett volna: a parlamentbe.

Magyarország uniós csatlakozásának a határon túliakra kiterjedõ következményei mélyrehatók és ellentmondásosak. A részletek iránt érzéketlen, rossz mederben folyó, bizalmatlansággal terhes népszavazási kampányban az ország végre szembesült ezekkel a problémákkal. A kisebbségieket fájdalmas sokkhatás érte, az anyaországi polgárok lelkiismereti dilemma elé kerültek: lehetséges-e e bonyolult, sok részletbõl álló feladatra egyszerû igennel és nemmel válaszolni. Az eredménytelen népszavazás visszautalta a kérdést oda, ahol az elmúlt másfél évtizedben helye lett volna: a parlamentbe.

A sebek megnyíltak, kiderült, hogy új diagnózisra van szükség. A bevett látszatstratégia elvesztette hitelét, hiszen egyben szót értettek a vitatkozók: új nemzetpolitikai programra van szükség. De mi legyen az? Megroggyant az elmúlt másfél évtized "idillikus" kisebbségpolitikája, amelynek egyik kedvenc toposza szerint a kisebbségek énekelve, táncolva védik az identitásukat, "õrzik a lángot" - még ha ez az út a pokolba vezet is; vagy egy zárt, liliputi világot építenek ki az oktatásban, a kultúrában, a gazdálkodásban.

Mi legyen helyette?

A romantikus identitáspolitika agonizáló tereket teremtett, létrehozta az elzárkózó, a modernizációs folyamatoktól szorongó peremmagyarságot. A "szülõföldön maradás" vezéreszméje ellenére a magyar kisebbségek

asszimilációja felülmúlja

az elõzõ évtizedekben megszokottat. Ezt mutatják a legutóbbi könyörtelen népszámlálási adatok. Valahol valamilyen lépésvesztés történt. Kiderült, hogy a kelet-közép-európai és a balkáni rendszerváltás után nem lehet elszigetelni a kisebbségi közösségeket a globális európai trendektõl, a mobilitás új nagy hullámaitól, mert akkor a szülõföldön maradás politikája az indián sátortáborok politikájává válik.

Az anyaország európai csatlakozásának elsõ számú tanulsága, hogy többé nem beszélhetünk általában határon túli magyarokról. Jelenleg egészen más a felvidéki és más a vajdasági helyzet; más az erdélyi és más a kárpátaljai. Az anyaország és a kisebbségi közösségek kapcsolatában máris érzékelhetõk ezek a különbségek, melyek - például Kárpátalja és a Délvidék esetében - növekedni fognak; a Felvidéken viszont csökkennek. Ezt a diszperziót kellene mérsékelni, az új európai helyzetre kell megtalálni a választ. Azok a megoldások, támogatási, együttmûködési, jogi formák, amelyek hosszabb távon szükségesek az egyik kisebbségi közösség számára, nem szükségesek a másik számára. Minden attól függ, hogy az adott kisebbség állama mikor csatlakozott, csatlakozik az unióhoz, és hogy milyen modernizációs erõforrásokkal rendelkezik.

Az igazi kérdés az, hogy a zárt kisebbségi vagy a nyitott kisebbségi közösség eszménye kerekedik-e felül. Az európai integrációs törekvések, a "deterritorialitási", azaz "területtelenítési" politikák függ-vényében a kettõs állampolgárság és a szülõföldön maradás nem áll szemben egymással, hanem kiegészíti egymást. Egyetlen országnak sem okoz károkat, legkevésbé a kisebbségnek, ha létezik egy foglalkozásából, érdeklõdésébõl, kultúrájából, életvitelébõl, modernizációs stratégiájából, lokális helyismeretébõl következõen dinamikus, kettõs kötõdésû réteg.

Két területen mutatkozik meg különösképpen az új megközelítés szükségessége: a tudástõke és a munka világában.

A hagyományos felfogás szerint a kisebbségnek szüksége van saját oktatási rendszerre, egyetemre, fõiskolára. Bizonyosan jobb, ha létezik ilyen rendszer, mint ha nem, hisz az utóbbi esetben a kisebbség elveszítheti saját kultúráját. Ám ha ez a rendszer nem kapcsolódik be az adott ország és régió hálózatába, úgy csak az anyaország részére képez

munkaerõt, esetleg

munkaerõ-felesleget, ahelyett, hogy az egész régió szükségleteit elégítené ki. Magyarország például érdekelt az együttmûködésben a balkáni világgal a régió európai integrációjának támogatásában. Ezért azt az oktatási rendszert kell támogatni, amely hatékonyan, speciális képzéssel, szakmai elit formálásával kapcsolódik a folyamatba. A kisebbségi viszonylatokban olyan multidiszciplináris oktatási intézményekre van szükség, amelyek komparatív módszerekkel, a kettõs és a többszörös identitástöbblet birtokában megfelelõ jogi, közgazdasági, menedzser szakembereket képeznek. A vitális pontokon nemcsak a magyarul folyó egyetemi oktatást szorgalmaznák, hanem az angol nyelvût is, kiegészítve természetesen a szerbbel, a románnal stb. Kolozsvári vagy újvidéki speciális vagy posztgraduális stúdiumokon nemcsak az erdélyi, a délvidéki magyar diákok tanulnának, hanem esetleg budapestiek vagy debreceniek is; de bukaresti románok és belgrádi szerbek is. Ez csak egy példa arra, hogyan mûködne a defenzív helyébe lépõ offenzív oktatási támogatási rendszer. Hogy ezekrõl a kérdésekrõl kevés szó esik, az nem a nemzetpolitika hiányával, hanem mindkét oldal nemzetpolitikai maradiságával magyarázható.

De nem csak az elitrõl van szó! Gyakran elhangzik, hogy a szülõföldön maradás varázspálcáját a kisebbségi vállalkozói réteg hivatott kézbe venni. Való igaz: jobb, ha van egy ilyen vállalkozói réteg, mint ha nincs. De félõ, hogy ez a politika csak egy új klientúrát szül, fõleg, ha nem ügyel senki a munkavállalói rétegre. A kisebbségi világ legégetõbb problémája a gazdasági átalakulások szellemé-ben történõ munkaerõképzés és a gyors átképzés. A Vajdaságban hiába jelentkezik a magyar vállalkozó, hiába szállingózik az osztrák, a szlovén, az amerikai, ha nincs megfelelõ munkaerõ az autarkiában megrekedõ kisebbségi közösségben. Az a program, amely ezt nem tudja szorgalmazni, akarva-akaratlanul látványpolitikába fullad. Természetesen ebben a vonatkozásban is érvényes az említett különbségtétel a szomszédos államok kisebbségi közösségei között.

Szlovákiában a megfelelõ uniós rendszer biztosítja a feltételeket, csak élni kell vele, s aki akar, az majd él is. Szerbia és Ukrajna belátható idõn belül nem lesz abban a helyzetben, hogy érvényesüljön az uniós rendszer. Itt egy alternatív rendszer kialakítására van szükség. Románia köztes helyzetében átmeneti, hézagpótló szisztémán kell gondolkodni.

Szerbiában a politikai és gazdasági válság várhatóan tovább mélyül, az uniós csatlakozásra a közeljövõben hiába számítunk. A szülõföldön maradás politikája szándéka ellenére is megreked a romantikus és meddõ nemzetpolitika szintjén, ha nem biztosítja a mobilitást, például a könnyített munkavállalási jogot az anyaországban - természetesen a munkaerõpiac befogadóképességének megfelelõen -, hiszen ebben a közösségben a maradás feltétele a mobilitás. A képzett munkaerõ számára van visszaút, ha az út tisztázott és törvényben pontosan megfogalmazott. Ez az a pont, ahol a kettõs állampolgárság is a szülõföldön maradás szolgálatába szegõdik, ellenkezõ esetben például a hazaláncolt sikeres kisebbségi vállalkozó olyan versenyfeltételek közé kerül, amelyben szükségszerûen vereségre van ítélve. Ugyanez vonatkozik a szakmai, értelmiségi elitre, amely egyszerûen erodálódik, zártságra, maradiságra s nemzeti szólamok kétségbeesett ismételgetésére, mucsaiságra lesz ítélve, ha Európából kizárva, Magyarországtól elszakítva nem marad számára megfelelõ kommunikációs és mozgástér. Vagy marad a menekülés. Ez a folyamat már javában zajlik. A kilencvenes évek elején kezdõdött, amikor a szülõföldön maradás jegyében megfogalmazott politika ellenére a szakmai, értelmiségi elit jelentõs része kivándorolt. Nemcsak Magyarországra, hanem Nyugatra is, ami önmagában nem lenne baj, ha nem kellett volna felégetni - fõleg az anyaországba áttelepülteknek - a visszatérés hídjait, s felszámolni a kettõs kötõdés egyensúlyát.

Az ingázás, az egyrészt gazdasági és politikai kényszerbõl, másrészt a modern világ új dinamikájából fakadó mobilitás keretei átgondolt és megfontolt, a részletkérdésekre is érzékeny törvényekkel biztosíthatók. E tekintetben a népszavazás "kudarca" jó lecke. Kimondta, hogy nincs gyõztes és vesztes, de mindenki vesztes lehet, ha Magyarország nem képes felismerni európai integrációjából következõ új lehetõségeit és kötelezettségeit.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.