Mélyi József

Vegetál, bezárt, költözik

A magyarországi múzeumok romlásáról

Publicisztika

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

E folyamatnak nagyon kevés nyertese van: ilyen a Szépművészeti Múzeum, a szentendrei Skanzen vagy a Néprajzi Múzeum. Budapesten azonban több nagy múzeum gyűjteménye évek óta raktárakban vár a költözésre, mások a többszöri átszervezés után szinte tetszhalott állapotban vannak. Vidéken néhány politikailag motivált fejlesztéstől eltekintve (mint a Mindszenty Látogatóközpont Zalaegerszegen) az önkormányzatok állami kivéreztetésével párhuzamosan a múzeumok fő célja szinte kivétel nélkül a túlélés.

Valamit kezdeni kellett vele

A múzeumi intézményrendszer 2010-ben még sok tekintetben a rendszerváltás előtti időszak struktúráihoz igazodott. Az országos múzeumok feletti kontrollt, a finanszírozástól a szakmai program ellenőrzéséig, az állam gyakorolta. Vidéken még ekkor is az 1962-ben bevezetett megyei múzeumi rendszer működött – jóllehet e szisztéma már a hetvenes években repedezett. S végül megmaradt a múzeumi rendszer százéves öröksége is: a Budapest-központúság.

A súlyos gondok nyilvánvalók voltak. A megyei rendszer ekkorra gyakorlatilag kiüresedett, a mindenkori felelős minisztérium pedig – amely a 2000-es évek elején mereven elzárkózott a múzeumi rendszer átalakításától – már nem volt képes betölteni koordináló szerepét. A 60-as, 70-es években elindult decentralizálási törekvések – akkoriban Pécs és Szent­endre múzeumainak fejlesztésével alakultak ki új központok – rég elhaltak. Pécsen a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében tervbe vett múzeumfejlesztések kudarca még inkább rámutatott a politikai és gazdasági korlátokra.

A második Orbán-kormány hivatalba lépése után, 2010-ben rövid időre úgy tűnhetett, hogy mélyreható megújulás előtt áll a múzeumi rendszer. Három terv is nyilvánosságra került egy új budapesti múzeumi negyed kialakítására, az elsőt Tarlós István főpolgármester-jelölt, a másodikat Szőcs Géza kulturális államtitkár, a harmadikat Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója jegyezte. Meglehet, valamennyi ötlet már abból a nyilvánosság előtt akkor még aligha ismert szándékból indult ki, amely szerint Orbán Viktor ismét politikai központot szeretne létrehozni a Budavári Palotában, s ezért a 60-as évektől a 80-as évekig ott elhelyezett kulturális intézményeknek, mindenekelőtt a Magyar Nemzeti Galériának, távozniuk kell. Végül Baán később Liget-projektnek nevezett ötlete győzött. Ez sztárépítészek bevonását és évente további másfél millió turista látogatását ígérte, s a Városligetbe kívánta áthelyezni a Néprajzi Múzeumot, a Ludwig Múzeumot, a Magyar Nemzeti Galériát, valamint a hányatott sorsú fotómúzeumot és az építészeti múzeumot. Ez a terv muzeológiai és ökológiai aggályok mellett tágabb kultúrpolitikai kérdéseket is felvetett. Vajon mennyire növeli az egyensúlytalanságot, és mennyiben erősíti Budapest vízfejjellegét a beruházás? S vajon mit jelent a Vár kulturális szerepének elvesztése a magyar kultúra jövője szempontjából – szimbolikusan és a valóságban?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.