Mélyi József

Vegetál, bezárt, költözik

A magyarországi múzeumok romlásáról

Publicisztika

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

E folyamatnak nagyon kevés nyertese van: ilyen a Szépművészeti Múzeum, a szentendrei Skanzen vagy a Néprajzi Múzeum. Budapesten azonban több nagy múzeum gyűjteménye évek óta raktárakban vár a költözésre, mások a többszöri átszervezés után szinte tetszhalott állapotban vannak. Vidéken néhány politikailag motivált fejlesztéstől eltekintve (mint a Mindszenty Látogatóközpont Zalaegerszegen) az önkormányzatok állami kivéreztetésével párhuzamosan a múzeumok fő célja szinte kivétel nélkül a túlélés.

Valamit kezdeni kellett vele

A múzeumi intézményrendszer 2010-ben még sok tekintetben a rendszerváltás előtti időszak struktúráihoz igazodott. Az országos múzeumok feletti kontrollt, a finanszírozástól a szakmai program ellenőrzéséig, az állam gyakorolta. Vidéken még ekkor is az 1962-ben bevezetett megyei múzeumi rendszer működött – jóllehet e szisztéma már a hetvenes években repedezett. S végül megmaradt a múzeumi rendszer százéves öröksége is: a Budapest-központúság.

A súlyos gondok nyilvánvalók voltak. A megyei rendszer ekkorra gyakorlatilag kiüresedett, a mindenkori felelős minisztérium pedig – amely a 2000-es évek elején mereven elzárkózott a múzeumi rendszer átalakításától – már nem volt képes betölteni koordináló szerepét. A 60-as, 70-es években elindult decentralizálási törekvések – akkoriban Pécs és Szent­endre múzeumainak fejlesztésével alakultak ki új központok – rég elhaltak. Pécsen a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében tervbe vett múzeumfejlesztések kudarca még inkább rámutatott a politikai és gazdasági korlátokra.

A második Orbán-kormány hivatalba lépése után, 2010-ben rövid időre úgy tűnhetett, hogy mélyreható megújulás előtt áll a múzeumi rendszer. Három terv is nyilvánosságra került egy új budapesti múzeumi negyed kialakítására, az elsőt Tarlós István főpolgármester-jelölt, a másodikat Szőcs Géza kulturális államtitkár, a harmadikat Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója jegyezte. Meglehet, valamennyi ötlet már abból a nyilvánosság előtt akkor még aligha ismert szándékból indult ki, amely szerint Orbán Viktor ismét politikai központot szeretne létrehozni a Budavári Palotában, s ezért a 60-as évektől a 80-as évekig ott elhelyezett kulturális intézményeknek, mindenekelőtt a Magyar Nemzeti Galériának, távozniuk kell. Végül Baán később Liget-projektnek nevezett ötlete győzött. Ez sztárépítészek bevonását és évente további másfél millió turista látogatását ígérte, s a Városligetbe kívánta áthelyezni a Néprajzi Múzeumot, a Ludwig Múzeumot, a Magyar Nemzeti Galériát, valamint a hányatott sorsú fotómúzeumot és az építészeti múzeumot. Ez a terv muzeológiai és ökológiai aggályok mellett tágabb kultúrpolitikai kérdéseket is felvetett. Vajon mennyire növeli az egyensúlytalanságot, és mennyiben erősíti Budapest vízfejjellegét a beruházás? S vajon mit jelent a Vár kulturális szerepének elvesztése a magyar kultúra jövője szempontjából – szimbolikusan és a valóságban?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.