Mélyi József

Vegetál, bezárt, költözik

A magyarországi múzeumok romlásáról

Publicisztika

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

E folyamatnak nagyon kevés nyertese van: ilyen a Szépművészeti Múzeum, a szentendrei Skanzen vagy a Néprajzi Múzeum. Budapesten azonban több nagy múzeum gyűjteménye évek óta raktárakban vár a költözésre, mások a többszöri átszervezés után szinte tetszhalott állapotban vannak. Vidéken néhány politikailag motivált fejlesztéstől eltekintve (mint a Mindszenty Látogatóközpont Zalaegerszegen) az önkormányzatok állami kivéreztetésével párhuzamosan a múzeumok fő célja szinte kivétel nélkül a túlélés.

Valamit kezdeni kellett vele

A múzeumi intézményrendszer 2010-ben még sok tekintetben a rendszerváltás előtti időszak struktúráihoz igazodott. Az országos múzeumok feletti kontrollt, a finanszírozástól a szakmai program ellenőrzéséig, az állam gyakorolta. Vidéken még ekkor is az 1962-ben bevezetett megyei múzeumi rendszer működött – jóllehet e szisztéma már a hetvenes években repedezett. S végül megmaradt a múzeumi rendszer százéves öröksége is: a Budapest-központúság.

A súlyos gondok nyilvánvalók voltak. A megyei rendszer ekkorra gyakorlatilag kiüresedett, a mindenkori felelős minisztérium pedig – amely a 2000-es évek elején mereven elzárkózott a múzeumi rendszer átalakításától – már nem volt képes betölteni koordináló szerepét. A 60-as, 70-es években elindult decentralizálási törekvések – akkoriban Pécs és Szent­endre múzeumainak fejlesztésével alakultak ki új központok – rég elhaltak. Pécsen a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében tervbe vett múzeumfejlesztések kudarca még inkább rámutatott a politikai és gazdasági korlátokra.

A második Orbán-kormány hivatalba lépése után, 2010-ben rövid időre úgy tűnhetett, hogy mélyreható megújulás előtt áll a múzeumi rendszer. Három terv is nyilvánosságra került egy új budapesti múzeumi negyed kialakítására, az elsőt Tarlós István főpolgármester-jelölt, a másodikat Szőcs Géza kulturális államtitkár, a harmadikat Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója jegyezte. Meglehet, valamennyi ötlet már abból a nyilvánosság előtt akkor még aligha ismert szándékból indult ki, amely szerint Orbán Viktor ismét politikai központot szeretne létrehozni a Budavári Palotában, s ezért a 60-as évektől a 80-as évekig ott elhelyezett kulturális intézményeknek, mindenekelőtt a Magyar Nemzeti Galériának, távozniuk kell. Végül Baán később Liget-projektnek nevezett ötlete győzött. Ez sztárépítészek bevonását és évente további másfél millió turista látogatását ígérte, s a Városligetbe kívánta áthelyezni a Néprajzi Múzeumot, a Ludwig Múzeumot, a Magyar Nemzeti Galériát, valamint a hányatott sorsú fotómúzeumot és az építészeti múzeumot. Ez a terv muzeológiai és ökológiai aggályok mellett tágabb kultúrpolitikai kérdéseket is felvetett. Vajon mennyire növeli az egyensúlytalanságot, és mennyiben erősíti Budapest vízfejjellegét a beruházás? S vajon mit jelent a Vár kulturális szerepének elvesztése a magyar kultúra jövője szempontjából – szimbolikusan és a valóságban?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.