A CÖF jobban teljesít

  • Lendvai Dávid
  • 2014. február 15.

ReklámBlokk

Ha a kreativitásra kellene szavazni áprilisban, nagy bajban lenne az ellenzék. Plakátokat elemzünk szakszemmel.

Mint azt a lap printváltozatában közel négy éve megírtam, a politikai pártok piacán ugyanúgy márkák versengenek, mint bárhol máshol.

Az Ariel patyolattisztára mos, a Volvo biztonságos, az Activia serkenti az emésztést, a Fidesz magyar és erős.

Minden jó brand olyasmit állít magáról, ami a fogyasztónak vonzó, a brand számára releváns, és amit semelyik versenytárs nem mond.

Ezt Magyarországon először a Fidesz ismerte fel.

Nem politikai pálfordulatot hajtott végre, hanem átpozicionálta magát. Megérezte, hogy nagy rés tátong a „nemzeti” oldalon. Ma a Fidesz az emberek fejében „Orbán Viktor erős magyar pártja”, és még azok is olyan márkajegyeket társítanak hozzá, mint „nemzeti”, „családbarát”, „érthető”, akik utálják, mint a kukoricagölödint.

Olyan erős a brand, hogy a Fidesz biztos piacvezető, olyan márkajegyekkel, amelyek hatalmon is nehezen erodálódnak. Ez nem jelenti azt, hogy minden választást megnyer ezentúl, de azt igen, hogy (a) az emberek nehezen tudják elképzelni, hogy 2014-ben meg lehet őket verni, (b) minden más pártot hozzá mérnek.

Az MSZP-nek évek óta az a problémája, hogy a Fideszhez képest szeretné meghatározni magát (és ezzel biztos második), és bár belülről bizonyára megerősödtek, a pártnak az elmúlt négy évben nem sikerült valójában újrapozicionálnia magát.

Továbbra is a „balos”, „poros”, „szoci”, „komcsi”, és (igen) a „korrupt” jelzők társulnak hozzájuk, kész szerencse, hogy a következő kampányban nem önállóan indulnak.

Az, hogy a választási törvény szövetségre kényszeríti az ellenzék pártjait, lehetőség arra, hogy ne a saját márkájukkal kelljen foglalkozniuk.

Itt most csak egy nagyon erős és rapid módon felépített ellenpozícióval lehet nyerni. Ha rajtam múlt volna, akkor az ÖSSZEFOGÁS helyett a NEMFIDESZ nevet választom.

Nézzük ennek fényében a még el sem indult kampány utcát elborító plakátjait!

A Fidesz a negatív kampányt (és az ehhez szükséges pénzt) ezúttal a CÖF kezébe adta.

false

A bohócos plakát kimondottan erős, tiszta üzenettel, és a sok alak ellenére is kellően plakátos, talán csak Hagyó Miklós sok rajta (az álló formátumú épülethálón le is hagyták), de azok az arcok – nos, tényleg profi munka.

Mit csinál a CÖF?

Felerősíti az MSZP-hez tapadó márkajegyeket, és ráhúzza Bajnaira és Gyurcsányra, mindezt uszkve három-négyezer plakáttal, kicsi viccet is belecsempészve, tényleg irigylésre méltó.

A Fidesz így viheti a pozitív üzenetet. És viheti a kormányszlogent is, lássuk be, tökmindegy, jogosan-e, és mennyiért, ez a legkisebb disznóság, amit csináltak.

Ahhoz képest, hogy a piacvezetők mindig azt csinálnak, amit akarnak, a februári plakátkampány meglehetősen semmitmondóra és megúszósra sikeredett, ráadásul pontosan olyan, mint a négy évvel ezelőtti.

false

Sok pénz van benne, minden jelöltet meg kellett külön (a CityLightokra) és csoportban is (az óriásplakátokra) fotózni, de azon kívül, hogy a brandet egyébként simán kifejező (nem az a kérdés, hogy igaz-e!) „Magyarország jobban teljesít!” szöveg szerepel rajta, a kampány mérhetetlenül semmilyen.

Nem rizikóznak, pedig bármilyen kreatív üzenettel jöhetnének. Pont olyanok, mint az Activia, amely soha nem vállal be semmi merészet. Magyarország jobban emészt.

Az Összefogás kampánya egy Mesterházy-plakáttal startolt.

false

 

Kicsit ugyan sok rajta a szöveg és a logó, de mit van mit tenni. Ám kimondottan jó a kép, pedig Mesterházy Attilát nem könnyű jól fotózni, talán ez is az ő legnagyobb hátránya. Még az aláírás megjelenítése is rendben van: ember, nem pediglen gép.

De a mondat! Az az istenverte címsor! Könyörgök! „Új korszakot nyitunk”? Kik és mit? És minek? És hol?

Se füle, se farka, semmitmondó hülyeség, valódi tartalom nélkül.

Persze, mást akarnak, naná! De miben? Ebben a politikai és médiatérben egy vesztegetni való perc és plakát sincs arra, hogy ne a lényegről beszéljenek.

Az, hogy a kampány indulásával együtt esett ki a szekrényből a Simon-csontváz, mindenesetre kissé erodálja az új korszak gondolatát. (Erről persze legkevésbé a kampánystáb tehet.)

Az MSZP végtelenül csúf orbános–simicskás plakátja szerencsére annyira kevéssé látszott, hogy vegyük olybá, nem is láttuk.

Nézzük viszont a két „másként gondolkodó” (és ebben bizony egymáshoz igen közel álló) párt, a Jobbik és az LMP eddigi kampányát!

A Jobbik december óta megállás nélkül nyomja mindenfajta verbális és vizuális koherencia nélküli kampányát. (Bár a már halálosan kínos vektoros virágminta mindenhol előkerül.)

false


Első körben „A jövőt nem lehetett megállítani”, a másodikban pedig a múltat (az a műmagyar műcsalád, istenem!), most pedig szebb jövőt (bizony) és szebb jövedelmet ígérnek – őszintén mondom, egy becsületes zsidózás nemcsak őszintébb, de kreatívabb is lett volna.

false



De mindennek az alja az egykor pozicionálásban ígéretesen startolt LMP, amelyik olyan bonyolult képi elemeket pakolt a plakátjaira, hogy még nézni is tereh.

false


Először a kissé szocreál beütésű narancs és piros kezeket mutogatták (már az is rémes volt, de legalább még valamelyest dekódolható), a most utcán lévő sorozat ezzel szemben egyszerűen befogadhatatlan.

false

 

Tegyük hozzá: semmi köze az előzőhöz. A korruptságnak nem a „zöldség” az alternatívája. Őszintén érdekel, melyik lesz a kettő közül a kampány fő üzenete.

Ha a kreativitásra kellene szavazni áprilisban, nagy bajban lenne az ellenzék.

Még több reklámblokkra vágysz? Lájkold a blog Facebook-oldalát.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.