Nulló!

  • Lendvai Dávid
  • 2013. október 27.

ReklámBlokk

Mindegy mit, csak beszéljenek róla.

Ismerős mondat, nem?

Legutóbb a Grando kapcsán értekeztem ezeken a pixeleken arról, hogy ez ordas baromság, mivel ha azt beszélik valamiről, hogy szar, akkor hiába lesz magas a spontán reklámismertség, a márka magára akasztja a szarság márkajegyét, amit eztán nem lesz egykönnyű lemosnia magáról.

Senki sem mondja, hogy grandózik, ha online vásárol, és senki sem veszi fel úgy a telefonját, hogy Molló!

De mi a reklámszakmai oka az ilyen idiótaságoknak?

Egy új termék bevezetésekor helyes és okos döntés, ha a sulykolás eszközéhez nyúl a márka. A sulykolásnak látszólag semmi más célja nincs, mint a nevet minél többször elmondva bevésni az emberek fejébe. A sulykolás iskolapéldája a 80-as évek legendás „MÜSZI”-kampánya Bazsó Csongor főszereplésével, ami csak azért nem szerepel aranybetűkkel a reklámtankönyvekben, mert a kampány a bevezető szakasszal véget is ért: soha, senki nem tudta meg, hogy mi az a „MÜSZI”, és mit akar őtőle. Mém lett a maga korában, a „müszi” a köznyelv része lett (és még a mai napig is az), de senki nem tudja, hogy a hirdető a Mezőgazdasági, Üzemszervezési, Számítástechnikai és Informatikai Rt. volt. (A cégnév rövidítés nélkül is kellően ostoba, lássuk be.)

Ha lett volna folytatás, és bármilyen konkrét ajánlat is, alighanem sikeres lett volna a márka. És nem azért, mert a betűszó abszurd és vicces, hanem azért, mert ezt a termékhátrányt a kalapos és csettintő reklámfigura termékelőnnyé tette. A márka szerethető lett.

A molló azonban nem szerethető. Pedig a készítők érezték, hogy ötletnek kevés lesz a Mol és a Halló! szavak kimondottan erőltetett kombinálása (már csak azért is, mert manapság alig hallóznak a népek), ezért a reklámfilm világát próbálták viccesre hangolni: ám az eredmény rosszabb lett, mintha realisztikusan ábrázolták volna a fogyasztókat. Ugyanis ettől éppen a molló szó abszurditása erősödik föl a filmben, semmi természetesség, semmi szerethetőség – ezek a MÜSZI-nél mind megvoltak. Az internet népe ezért gyűlöli a mollózást.

Biztos vagyok benne, hogy még ezt az ostoba ötletet is el lehetett volna szerencsésebben adni, de az igazi gond nem ez. Az igazi gond az, hogy a Mol úgy nyergelt át egy másik területre, hogy eredeti márkájának pozíciója ezt nem teszi lehetővé.

A világon számtalan jó példa van arra, hogyan lehet egy, a saját területén jól felépített brandet áthelyezni egy másik szegmensbe. Gondoljunk csak a Marlboróra, amely a „Szabadság” pozícióját birtokolja, olyan márkajegyekkel alátámasztva, mint férfias, elegáns és vagány – a brand szinte sírva könyörgött azért, hogy férfiruházat is lehessen, ahol ezek a márkaértékek ugyanolyan tökéletesen működnek, káros mellékhatások nélkül. Hasonlóan logikus a helyzet a Caterpillar vagy újabban a Tchibo esetében – mind-mind olyan márka, amely saját márkajegyeit könnyedén át tudja vinni egy másik területre, és ott is sikeres. A Red Bull is megjelent a mobilpiacon – az energia, a szabadság, az innovativitás, az állandó pörgés mind-mind olyan értékek, amelyek tökéletesen jók a telekom területén. (Említsük meg e helyütt a Sólyom sosem létezett légitársaságot is, amely úgy próbált meg azonos márkanévvel betörni az élelmiszerpiacra, hogy egy percet sem repült még.)

A mobilszolgáltatás felé eddig a Lidl és a Tesco nyitott – okosan, kizárólag a saját pozíciójukból adódó olcsóságra alapozva. A Mol azonban egy rossz márka. Nincsen cseppet sem kitalálva. Ugyan, mi jut eszünkbe róla azonkívül, hogy benzinkút és magyar? Bár utóbbi még csak nem is igaz. Ennél lényegesen többet egy bonyolult és költséges kvantitatív-kvalitatív kombinációjú kutatás során sem lehetne kihúzni az emberekből. Ez nem egy felépített, ez egy kialakult pozíció, a kettő között az a különbség, hogy a jó márkákról elsősorban a márka gazdái döntenek, és nem a fogyasztók. Ha pedig nincs valódi márka, nincs olyan pozíció, ami releváns és vonzó, akkor azt a márkát sehová sem lehet áttenni sikeresen. Annak ugyanis a márkajegyek a kulcsai, amelyek a Molnál egyszerűen nincsenek.

A nagy energiaital-bumm idején több benzinkúthálózat is megjelent saját márkás energiaitallal – de amikor megláttam a Mol saját márkás EVO-ját, nekem speciel az volt az érzésem, hogy benzint innék, ha megkóstolnám. Előbb tehát a Mol márkáját tetszettek volna kitalálni, és utána vitézkedni telekomban, divatban vagy bárhol máshol.

És én már most javaslom, hogy a Mol Mobile nemzetközi szolgáltatását még véletlenül se nevezzék majd InterMolnak. Az végképp nagyon rosszul hangzana.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.