A pillanatnyi hatalmi előnyökért folytatott kormányzati kampány tettlegességhez is vezethet

  • Mikecz Dániel
  • 2017. október 20.

Liberális szemmel – Republikon

S mi következik, ha Fidesz mégis megbukik a választásokon?

Különösen a sokakat meghökkentő őcsényi események után merül fel a kérdés, hogy milyen hosszú távú hatásai lesznek a pillanatnyi hatalmi előnyökért folytatott kormányzati kampánynak a társadalmi beidegződésekre, reflexekre, véleményalkotásra nézve. Pesszimista nézetek szerint ugyanis a kormányzati kommunikáció hatására normává fog válni a kirekesztés, a gyűlölködés, az összetett folyamatok leegyszerűsítő értelmezése. Ezek a felvetések azért is lényegesek, mert általánosságban a demokratikus politikai és részvételi kultúrával vannak összefüggésben. A rendszerváltás után ugyanis az általános vélekedés szerint a demokratikus rendszer stabilitását majd csak az állampolgárok demokratikus szemléletmódja garantálhatja hosszú távon. A jelenleg is folyó kormányzati kampány és általánosságban a kormányzati beszédmód azonban ebből a szempontból visszalépést jelent. Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a demokratikus visszacsúszást nem 2016-tól vagy 2010-től, de inkább 2006-tól szokás datálni különböző szempontok szerint.

A negatív kampányok hatásosabbak, mint a pozitív kampányok

– legalábbis az általános meggyőződés szerint, amely azonban túlságosan leegyszerűsítő. Egyrészt a 2008-as Obama kampány, vagy az idei Macron kampány is azt bizonyította, hogy a lendületes, optimista kampány igenis sikeres lehet a félelemre (terror, bevándorlók) alapozott negatív kampányokhoz képest. A negatív kampány ugyanakkor csökkentheti a választási részvételt, ugyanis az állampolgárom általánosságban idegenkednek a túlzott konfliktusoktól. Néha éppen ez lehet az egyes politikai szereplők érdeke, mint pl. a jövő évi választásokon is a Fidesz esetében. A konfliktus azonban ösztönözheti az állampolgárokat, hogy vegyenek részt a választásokon, amennyiben a kialakult vita érdekes és lényeges kérdésekről szól.

A jelenlegi kormányzati kampány azonban nem pusztán egyes ellenzéki politikusok lejáratásáról, karaktergyilkosságról szól.

Nem a kormányzati teljesítmény negatív értékelése folyik egy ellenzéki párttól (“rosszabbul élünk, mint négy éve”), vagy megszólalások kiemeléséről (köteles beszéd). A kampány ugyanis egy valódi bizonytalanságot okozó ügy kapcsán kínál olyan értelmezéseket, amelyek a választók, ill. egy részük radikálizálódását okozzák. A radikalizálódás ebben az értelemben arra vonatkozik, ahogy az adott csoport egyre kevésbé képes és hajlandó kitekinteni a saját magyarázatokból, továbbá nem fogadja el a csoporton kívülieket legitim szereplőknek.

A hazai jelenség megértését azonban korlátozza az, hogy a radikalizálódás kutatása elsősorban a szélsőséges iszlám terrorista és a neonáci csoportokat érinti. A nyugat-európai kutatókat és döntéshozókat ugyanis elsősorban az érdekli, hogyan lesz terrorista egy kallódó tinédzserből. A radikalizálódás ugyanakkor sokak szerint éppen a gyűlöletbeszédnél kezdődik. Nem véletlen, hogy legutóbb Németországban hoztak olyan törvényt, amelynek értelmében azok a közösségi média portálok, amelyek nem garantálják, hogy az egyértelműen gyűlöletkeltő tartalmakat eltávolítják, adott esetben akár 50 millió eurós büntetéssel is számolhatnak.

A jelenlegi kormányzati kampány esetében azonban éppen az lehet visszatartó erő, hogy maga a kormány folytatja, így az jobban kézben tartható. Arra azonban már vannak jelek, hogy könnyen eszkalálódhat a kampány, akár tettlegességig is elvezethet. A Fidesz választási veresége esetén azonban a kormányzati kontroll elvesztése könnyen további radikálizálódáshoz vezethet.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.