A Botka-eset tanulságai – hogyan lehet és hogyan nem lehet győzni az ellenzéki oldalon?

  • Madlovics Bálint
  • 2017. október 4.

Liberális szemmel – Republikon

Nagyon úgy fest, hogy a 2013-ra emlékeztető 2017 után egy 2014-hez hasonlatos 2018 elé nézünk.

Botka László visszalépésének okait vizsgálva többen is megállapították, hogy a szegedi polgármester stratégiája alapvetően elhibázott volt – de hogy miben is volt a hiba, arról már megoszlanak a vélemények. Van, aki szerint Botka 9 hónapja alatt a különállás és a „gyurcsányozás” politikája bukott meg, és a helyes stratégia a mihamarabbi összefogás lett volna; mások szerint Botka lehetetlen követeléseivel („Gyurcsány nélküli DK”) volt a gond, illetve hogy láthatóan nem volt terve arra, hogy mi lesz, ha majd visszautasítják. Végül pedig többen a stratégiának nem külső, hanem a párton belüli részét tartják elhibázottnak: Botka – mint mondják – fölöslegesen nyitott frontokat az MSZP erős emberivel, akik aztán később keresztbe is tettek a szegedi polgármester stratégiájának.

false

 

Fotó: MTI

A belső ellenzék kérdése a kifelé képviselt stratégiától csak látszólag választható el: valójában épp a győzelemhez vezető út volt az egyik legfőbb vitapont Botka és a többi szocialista között, a csatározás pedig azután durvult el, hogy a szegedi polgármester a maga stratégiájával nem hozta a várt eredményeket. Ilyenformán nagyon is a stratégia hiányosságai azok, amikre a tanulságok levonása során koncentrálni kell; és hogy tisztán lássuk, mik is voltak Botka stratégiájának hiányosságai, érdemes onnan kezdeni, hogyan is nézett volna ki egy jó stratégia.

Milyen stratégiával győzhető le az Orbán-rezsim? Mi kellett volna ahhoz, hogy az ellenzék győzhessen? Ehhez (minden esetben) egy olyan, egyértelmű kihívóra van szükség, aki a Fideszéhez mérhető támogatottsággal tud az egyéni körzetekben jelölteket állítani – amihez pedig (a jelen esetben) elengedhetetlen, hogy egyfelől a már meglévő, de fragmentált baloldali-liberális tábort össze tudja rántani, másfelől pedig a bizonytalanok komoly hányadát is meg tudja nyerni. Két megoldás van. Az egyik, hogy a pártok valamilyen szinten (a koordinált indulástól a választási pártig terjedő skálán) összefognak, megoldva a meglévő baloldali tábor töredezettségének problémáját, majd valahogy elérik, hogy a jelöltjeikre szavazzanak a bizonytalanok is. Ez a „valahogy” az új pólust képviselő Momentum és LMP különállásával nem lett volna egyszerű egy az óellenzék pártjaiból álló koalíciónak, de nem is lett volna lehetetlen. A régi pártok választhattak volna új taktikát, mégpedig olyat, ami aktivizálja a tábort, médiafigyelmet generál, segít terjeszteni az üzeneteiket és nem utolsó sorban azt a képet sugározza, hogy a választók kezében van a politikusok sorsa, és csak akkor lehetnek jelöltek, ha az emberek őket erre méltónak találják. Ez a taktika lehetett volna az előválasztás, amelyet a régi baloldal pártjai keretezhettek volna egy, a nép által vezérelt megújulási folyamatként is – versenyképes szereplővé válva az új, tisztább ellenzéki pártokkal szemben is.

A feladat másik megoldása, hogy az egyik szereplő dominánssá válik az ellenzéki oldalon. Ha egy párt képes megnyerni magának a bizonytalanokat (a már esetleg meglévő saját tábora mellé), azzal elvileg nőhet akkorára, hogy a kihívó szerepébe pozicionálja magát. Ezzel pedig elszívná nemcsak a levegőt a többi ellenzéki párt elől, de még akár a szavazóik egy részét is – amely szükségtelenné tesz bármilyen összefogást, egy táborba hozva a baloldali-liberális szavazókat. Az első megoldás előbb oldotta volna meg a fragmentáció problémáját, majd utána a bizonytalanokét; a második megoldás fordítva, előbb vonzotta volna be a bizonytalanokat, majd ezáltal tette volna jelentéktelenné a fragmentációt, illetve az azt okozó kisebb pártokat.

Botka stratégiája a két problémát egyszerre akarta orvosolni: egyszerre akarta bevonzani a bizonytalanokat és megszüntetni a fragmentációt. Egyszerre határolta el magát – új, markánsan baloldali narratívával – a Gyurcsány-Bajnai-korszaktól és hirdette meg a „közös lista, közös egyéni jelöltek” politikáját. Egyszerre beszélt az MSZP-ről domináns szereplőként a „liberális kispártok” mellett és azt mondta, még a leköszönő beszédében is, hogy az összefogást hiszi a baloldali ellenzék sikere kulcsának. Bizonyos értelemben tehát egyszerre alkalmazta az első és a második megoldást is.

Miért bukott el a kevert stratégia? Azért, mert nyitva hagyta az összefogás-diskurzust. Botka nem tanult 2013-ból: abban az évben bebizonyosodott, hogy ha van valami, ami tönkreteszi a baloldalt, az az, amikor csak beszélnek az összefogásról. Az az állapot, amikor az ellenzéknek még azt a kevés meglévő médiáját is arra fordítja, hogy alapvetően szakmai, választás-technikai vagy belterjes (olykor már-már bohózatba illő) kérdésekről vitázzon ahelyett, hogy legfőbb célközönséghez: a bizonytalanokhoz szólna.

Az összefogás-diskurzus, a „Gyurcsánnyal vagy nélküle” kérdése uralta az elmúlt hónapok ellenzéki nyilvánosságát. Botka baloldali víziója, illetve az azt hirdető plakátkampánya minimálisan bár, de március és május között növelte az MSZP támogatottságát – egészen addig, amíg el nem némította azt szinte teljesen az összefogás-diskurzus. Így Botka immár nemhogy új szavazókat nem vonzott be, de még a régiek is elkezdtek kiábrándulni, mélybe lökve az MSZP támogatottságát. A bizonytalanok bevonzásának problémáját tehát nem oldotta meg, a fragmentációét pedig még kevésbé: se összefogásra nem került sor a többi ellenzéki párttal, sem elszívni nem tudott a szavazóikból, tekintettel arra, hogy az összefogás-diskurzus botkai, antigyurcsányista oldala elmélyítette az árkokat az MSZP és a DK szavazói között. Így a problémák egyszerre történő orvoslása helyett csak a súlyosbításuk következett be.

Botkának akkor lett volna esélye, ha két tiszta stratégia egyikét választja. Lévén, hogy egyfelől komoly kritikával illette az előválasztást, másfelől kifejezte Gyurcsány nemkívánatos voltát egy megújuló baloldalon, leginkább a második megoldás állt volna hozzá közel: teljesen megtagadni az összefogást a többi párttal, így lezárni az összefogás-diskurzust és helyette elindítani a bizonytalanok megszólítására törekvő kampányát. Nyilván ‘18-ig már nincs arra idő, hogy Botka helyett valaki ezt véghezvigye, s hasonlóképp előválasztás sem lesz – így nagyon úgy fest, hogy a 2013-ra emlékeztető 2017 után egy 2014-hez hasonlatos 2018 elé nézünk.

Az egyetlen kérdés, ami nyitva marad: hogy vajon az új pólus pártjai, a Momentum és az LMP, amelyek végignézhették az óellenzék legjelentősebb pártjának összeomlását, képesek lesznek-e profitálni a helyzetből. Képesek lesznek-e arra, hogy ha a baloldal pártjai láthatóan képtelenek megújulni, akkor végül maguk váltsák le majd az ellenzéket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.