Columbo, az ideális baloldali politikus

  • Mikecz Dániel
  • 2017. január 31.

Liberális szemmel – Republikon

Az esetlen nyomozó a naivnak, butának tetsző kérdéseivel az egyik pillanatban zavarba hozza, a másikban felidegesíti a bűntény tökéletességében hívő, beképzelt gyilkosokat.

A baloldali és liberális pártoknak egy évük sincs arra, hogy végül megnevezzék miniszterelnök-jelöltjüket. Egyelőre Botka László, Szeged szocialista polgármestere és Lattmann Tamás nemzetközi jogász jelentette be, hogy szívesen indulna a kormányfői pozícióért. A baloldali miniszterelnök-jelöltnek természetesen bírnia kell a meghatározó ellenzéki pártok támogatottságát, ugyanakkor vannak olyan személyes kvalitások is, jellemvonások, amelyek hitelessé tesznek egy baloldali jelöltet. Ha valakit érdekel, hogy mi a baloldali politikus mércéje, annak érdemes minél több részt megnéznie a Columbo -sorozatból.

A párhuzam nem valami tréfa,

hiszen legkésőbb a frankfurti iskola tevékenysége nyomán megjelenő kritikai elmélet óta vizsgálható a magasművészet és a popkultúra is azok politikai jelentőségének szempontjából. A popkultúra esetében már nem csak általánosságban a „kultúripar” funkcióiról esik szó kritikai perspektívában, de elemezhetőek az egyes műfajok, termékek, márkák is politikai, politológiai szempontból. Magyar nyelven kiemelkedő ilyen mű Tóth Csaba A sci-fi politológiája c. könyve, továbbá ide tartozik Pál Gábor tanulmánya a South Park körül szerveződő politikai diskurzusokról, Gyulai Attila munkája a politika határairól a black metalban és Böcskei Balázs írása Batmanről és a politikai cselekvés dilemmáiról.

A Columbóban a címadó karakter és az apizódok cselekménye is magába sűríti a baloldaliság esszenciáját. A sorozat különlegessége, hogy a néző már az elején pontosan tisztában van azzal, hogy ki a gyilkos és nagyjából mik voltak a bűnelkövetés körülményei. A néző azon izgulhat, Columbo hogyan fog rájönni, hogy valójában ki a tettes. Nem minden esetben adja jelét a nyomozó annak, hogy már az elején tisztában van a gyilkos személyével, ugyanakkor nem is lepődik meg különösebben. Érezhető, hogy ösztönösen átlát a szitán. Hasonló ez ahhoz, ahogyan a valódi baloldali politikus is elutasítja a technokrata okoskodást. A baloldali ugyanis érzi, hogy mi a helyes politika, tudható, hogy kiknek a javát, kik ellenében kell szolgálnia, nem kell ehhez labor, helyszínelés, híváslista. Ez utóbbiak csak annak eszközei, hogy le lehessen buktatni azokat, akik úgy gondolják, az igazság, a törvény és a közösség felett állnak. Ők, a bűnelkövetők kizárólag gazdag, szép, sikeres, tiszteletreméltó emberek. De éppen azért bűnöznek, hogy megőrizzék a csillogást, az elismerést, ne derüljön ki, hogy valójában tehetségtelenek, erkölcstelenek. A bűnelkövetés megmutatja, hogy a gazdagság, a kapitalizmus mércéi szerinti siker nem jelent automatikusan morális felsőbbrendűséget.

false

A gazdag, sikeres gyilkosokkal szemben ott van Columbo esetlen, hétköznapi figurája, a puritán, bevándorló közalkalmazott. A nyomozó karaktere, a gazdag és sikeres tettesekkel és gyakran a gyilkosság csillogó helyszínével szembeni kontrasztja is tökéletesen sűríti mindazt, amit és akiket a baloldali politika képvisel. Ráadásul Columbo

nyomozóként a közjót, az államot képviseli.

Az államot, amely a baloldali politikai gondolkodásban és gyakorlatban az egyenlőtlenségek mérséklésének, az esélyek kiegyensúlyozásának elsődleges eszköze. Ő maga meglepődve, csodálkozva, de nem irigykedve reagál a gazdag emberek luxusára. Összehasonlítja a közalkalmazotti lehetőségeivel, tanácsot kér, hogy feleségével esetleg milyen filmre vegyen jegyet, hova menjenek nyaralni, milyen műtárgyat vásároljon. Akkor sem jön zavarba, nem lesz irigy, amikor kioktatja a gazdag gyanúsított, hogy mindezt a kopott ballonkabátos, régi autóval közlekedő Columbo nem engedheti meg magának. Hiszen ő nem a korrumpálható zsaru, hanem a büszke, puritán, baloldali középosztályi, ráadásul az egész csak a játék része.

A nézőket leggyakrabban éppen ez a játék, Columbo nyomozási módszere bűvöli el, ahogyan visszakérdez egy-egy apróságra („Csak még egy kérdés…!”). Az esetlen nyomozó a naivnak, butának tetsző kérdéseivel az egyik pillanatban zavarba hozza, a másikban felidegesíti a bűntény tökéletességében hívő, beképzelt gyilkosokat. Olyan részletekről van szó, amelyek feltárásához elegendő a józan észre hallgatni, hogy aztán a tettesek mindenféle kacifántos magyarázattal álljanak elő, majd belezavarodjanak azokba. Columbo természetesen nem dől be az ilyen kifogásoknak, mégis tovább játssza a naiv, megvezethető rendőrt („Hogy én erre nem gondoltam…!”).

A baloldali politikának ideális esetben

ugyanúgy a hétköznapi tapasztalatokból kell kiindulnia, akárcsak a Columbo-féle következtetéseknek. Máskülönben a baloldali politikust az a veszély fenyegeti, hogy elveszíti kapcsolatát választóival, képtelen lesz azok nem csak szakpolitikai, de világnézeti, kulturális reprezentációjára, képviseletére. A tettesek lebuktatásában azonban Columbo nem csak a józan észben bízhat. A nyomozó gyakran kap segítséget a gazdag bűnözők alkalmazottaitól, beosztottaitól. A kertészek, szobalányok, boltosok, fuvarosok figyelnek fel valami apró részletre, valami „szokatlanra”. A bérből élő szakemberek azok, akik speciális tudásukkal is segítik a nyomozást, olykor tudtukon kívül is. Ők együttesen adják a nyomozás – és analógiánk szerint – a baloldali politikai cselekvés társadalmi környezetét. Az egyszerűség kedvéért hívjuk őket munkásoknak.

Végül a magyar szempontból különös jelentőséggel is bír Columbo nyomozó alakja, túl azon, hogy magyarul Szabó Gyula kellemes hangján szólal meg Peter Falk. A visszafelé fonódó történet ugyanis összeköti a magyar baloldali szavazót Columbo rajongóival. Akárcsak a sorozat nézői, a baloldali közvélemény is várja, hogy cselekedjen hősük, jöjjön valaki, aki zavarba hozza, lebuktatja a bűnözőket. Azokat, akik úgy gondolják, hogy már meg is úszták az egészet.









Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.