Hány választást dönt még el a BKV?

  • Király Dávid
  • 2017. február 3.

Liberális szemmel – Republikon

A fővárosi politika hetek óta egy olyan dokumentum lázában ég, amelyről a puszta létezésén kívül nem, vagy alig lehet tudni valamit. Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentéséről van szó, amely állítólag számos szabálytalanságot tárt fel a budapesti 4-es metróval kapcsolatban. Állítólag, a jelentés ugyanis nem nyilvános, annak tartalmából mindössze annyit ismerünk, amennyit a kormány elárult vagy kiszivárogtatott.

Az Orbán-kormány Lázár János menedzselése mellett hetek óta egy nemzetközi baloldali bűnszervezetről beszél, amely a 4-es metró építése körül tevékenykedett, az állítólagos bizonyítékot azonban nem tárja a nyilvánosság elé. Árulkodó, hogy amikor kiderült: korábbi állításával szemben a jelentés nyilvánosságra hozatalához nincs szükség az Európai Bizottság engedélyére, az ilyesmire jobbára fittyet hányó kormány immár adatvédelmi okokra hivatkozva tagadta meg a jelentés kiadását. Mintha nem lehetne a jelentésből olyan verziót készíteni, amely megfelel az adatvédelmi előírásoknak. (Lehet.)

Itt lemondtunk egy vicces képaláírásról fény és alagút tárgykörében

Lemondtunk a vicces képaláírásról (fény és alagút)

Fotó: MTI

A kormány annyira óvta az OLAF-jelentés titkát, hogy azt hetekig a Fővárosi Önkormányzatnak sem adta át, noha a 4-es metró beruházását 21 százalékban a főváros finanszírozta, konkrétan az egyik gazdája a projektnek. Tarlós István azonban jelezte, hogy nyilvánosságra hozná a jelentést, ezzel azonban a kormány kommunikációjának sikerét kockáztatta volna. Végül a főváros megkapta a jelentést, de Tarlós ezután közölte, hogy az adatvédelmi biztostól és a Miniszterelnökségtől is kapott levelet, amelyben óva intik attól, hogy nyilvánosságra hozza a jelentést.

Az OLAF-jelentés nyilvánosságát megtagadó kormányzat egy számára nagyon kényelmes helyzetet teremtett: úgy tud korrupcióval vádolni ellenzéki politikusokat, korábbi város- és cégvezetőket, hogy azok nemcsak azt nem tudják, mi ellen és hogyan kell védekezniük, hanem azt sem, kell-e egyáltalán védekezniük. 59, 76 vagy 167 milliárd forint esetleges elsíbolása kellőképpen érdekes téma, különösen, hogy a kormánykritikus sajtó nem tud, a kormányhoz közelálló média pedig nem is akar az erősen megszűrt információk mögé nézni.

Úgy is fogalmazhatunk, hogy Lázár János felrajzolt egy kottát, a sajtó jelentős része és az ellenzék pedig játszott, játszik belőle, és utóbbiak még csak nem is marasztalhatók el érte, hiszen a megszólítottak nyilván nem engedhetik meg maguknak, hogy meg se szólaljanak az ügyben, azzal ugyanis még jobban gyanúba kevernék magukat.

Ez a módszer egyszer már bevált a Fidesznek: 2010-ben feljelentések százai, perek tucatjai és a vezetőszáron elvitt Hagyó Miklós képe erodálták a baloldalt. Nem számított és valószínűleg most sem számít majd, hogy a feljelentések többsége nyomozati szakaszba sem jutott, a megvádoltak döntő többségét felmentették és még a BKV-ügy is csak az elsőfokú ítéletig jutott. Az ügyek vagy az ügynek látszó dolgok tehát csak arra voltak elegendők, hogy a korábbi kormánypártokat meggyengítve és elhiteltelenítve a Fidesz szavazatait növeljék, viszont nem is volt igény ennél többre.

Azt gondolhatjuk, a kormány nagyot kockáztat, hiszen ha az OLAF-jelentés végül mégiscsak teljes terjedelmében nyilvánosságra kerül és az abban írtak nem felelnek meg a Lázárék által elmondottaknak, az súlyos következményekkel járhat a kormány és a Fidesz számára. Az elmúlt csaknem hét évben tapasztaltak ugyanakkor nem azt mutatják, hogy Orbán Viktor kormányát és a Fideszt zavarba lehet hozni néhány hazugság leleplezésével. Legfeljebb, amikor egy újságíró rákérdez, hogy ezek szerint csak be akartak feketíteni néhány ellenzéki politikust, a kormányszóvivő majd visszakérdez: „De sikerült?”

Frissítés: péntek délben a kormány közzétette a jelentést, erről itt olvashatnak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.