Csiki-csuki

  • Mikecz Dániel
  • 2015. június 5.

Liberális szemmel – Republikon

Békés Márton és Böcskei Balázs Ki! című könyve olyan reakciókat váltott ki, amelyek csak részben árulkodnak a mondanivaló meg nem értéséről vagy annak megértő tagadásáról, már ha elolvasták a könyvet. A vita ugyanis másrészről a társadalmi cselekvésről, az önmagára és környezetére reflektáló egyén szerepfelfogásáról szól.

Ez a bejegyzés nem könyvrecenzió, hanem hozzászólás egy vitához, ami eddig elsősorban üzenőfalakon folyt. Mégis érdemes röviden összefoglalni Békés Márton és Böcskei Balázs könyvének mondanivalóját. A Ki! egy fogyasztáskritika, illetve magának a fogyasztói életmódnak a kritikája, amennyiben az a természetes és az épített környezet, valamint a társas kapcsolatok alárendelésével, eszközzé tételével jár. Mindennek célja, végső értelme van ebben a konstellációban, eltűnik a spontaneitás, a kallódás, császkálás.

A város szövete is a gazdasági megfontolások szerint alakul: az autópályák, gyorsforgalmi utak, amelyek megkönnyítik a személyek és termékek áramlását, végül elválasztják egymástól a korábban összetartozó városrészeket. Az összekapcsolódás végül mégsem a testek organikus közelségében történik meg, hanem a kikapcsolhatatlan digitális hálózatok révén létrejövő, anyagtalan, megfoghatatlan konstrukcióban. Aki érezte már úgy, hogy munkája közben a sokadik repülőtéren vagy az egyenüveg irodaházakban a pánikbetegség kerülgeti, tudja, mire is gondol a szerzőpáros.

false

A könyvbemutatón a szerzők nem utasították el azt a feltételezést, hogy művük egy kiáltvány lenne, azonban nem ajánlanak cselekvési tervet, nem találunk világos ellenpontot. Ami kívánatos, inkább az, ami már nincsen, amit elvesztettünk a városból a metropoliszban, legyenek azok bekebelezett negyedek, pusztuló törzshelyek, újrafelfedezett és átértelmezett megszokások. A modernitáskritika mellett tehát érződik egy világos kommunitárius igény. Bal- és jobboldali társadalomkritika tulajdonképpen ezen a két területen érhet össze, ami nem véletlen, hiszen – ahogyan az interjúkban, beharangozókban minduntalan elhangzott – a szerzők a politikai paletta két oldaláról, ellentétes táborokból érkeztek.

A könyv és a gondolatmenet vitatott pontjai azonban nem a városszociológiai meglátások, hanem az egyéni szórakozási, fogyasztási sablonokról szóló részek. A két szerző szándékának elfogadását, vagy legalábbis megértését azonban akadályozza, hogy azok a folyamatok, amiket kritizálnak, jórészt éppen a városi életforma közösségivé tételének igényéből fakadnak. A később sokszor citált „rozéfröccs” a könyvben egy korábban is létező és sokaknak elérhető minta gyarmatosításának példája, másoknak azonban hozzátartozik a meg- és átélhető Budapest hangulatához. Ugyanaz a motivációja a könyv megszületésének, mint a bulinegyedbe vágyódásnak: Ki!

false

Nehéz bármi olyat mondani az utóbbi évek budapesti történései, fejleményei közül, aminek ne lehetne meglelni a „sötét”, kommercionális, tehát exkluzív oldalát. Talán csak a rezsicsökkentés és a külvárosi foci kerülheti el, hogy kézműves legyen, bár az utóbbiról nem vagyok teljesen meggyőződve. A kérdés tehát az, hogy lehetséges-e egyáltalán kimenni, kivonulni, és ha nem, akkor érdemes-e a kritikai kapacitásokat ebbe az irányba fecsérelni. A divat dinamikáját a különbözni vágyás és utánzás dialektikája adja már az udvari társadalmak óta, tehát önmagában nem új jelenség, hogy valami kommercionalizálódik, a magasabb státuszú pedig felfedez magának valami újat. A különbség talán az, hogy a korábban már említett valós idejű, digitális hálózatok és magas felbontású képtovábbítás révén gyorsabban és részleteiben terjed az esztétikumról és a jó élet kellékeiről szóló információ is. Ez aztán felgyorsítja a hitelesség, az autenticizmus, az eredetiség hajszolását.

Érdemes beszélni arról az új Budapestről, amelynek kialakulása a szemünk előtt történik. Fontos észrevenni, hogy a fogyasztás torzított szegmentálása révén milyen új egyenlőtlenségek alakulhatnak ki. A kivonulásra azonban kevés az esély, ezeknek a folyamatoknak a szerzők is részesei, hiszen ők is az autentikus, az eredeti Budapestet keresik a szürke wifi-párában. Talán csak a nyakunkba kell vennünk a fényképezőgépet, és büszkén vállalnunk, hogy turisták vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.