Mi a dugódíj, és kell-e Budapestnek?

  • Király Dávid
  • 2016. szeptember 9.

Liberális szemmel – Republikon

Ha hiszünk az önbeteljesítő jóslatokban, komolyan aggódhatunk, hogy a főváros záros határidőn belül bevezeti az évi ötezer forintos Budapest-matricát, amelyet mindenkinek meg kellene vásárolni, aki Budapest határain belül autóval közlekedik – akár a fővárosban él, akár nem. Az elképzelés valamiért az elmúlt hetekben ismét felvetődött, noha semmivel sem okosabb ötlet, mint tavaly volt, amikor először szóba került. Fontos azonban leszögezni, hogy hiába emlegetik ezt a javaslatot dugódíjként, távolról sem az.

Mi is a dugódíj? A dugódíj az úgynevezett behajtási díj közismert neve; egy világszerte elterjedt forgalomszabályozási eszköz, amelynek az elsődleges célja a nagyvárosok átmenő és belvárosi forgalmának csökkentése, az autóval utazók átszoktatása a közösségi közlekedésre; nagyobb léptékben a lég- és zajszennyezés visszaszorítása, ezáltal a nagyvárosokban élők életminőségének javítása. A legtöbb olyan városban, ahol alkalmazzák a dugódíjat, a bevételszerzés csak másodlagos cél, ráadásul az így beszedett pénzt jobbára a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítják.

A dugódíj egy opció, amit csak akkor kell kifizetnünk, ha nem vagyunk hajlandóak az autónk használatát mellőzni vagy korlátozni, és átszállni a várost kevésbé terhelő, lényegesen környezetbarátabb közösségi közlekedésre. Ha mégis váltunk, „a metró, a busz, a villamos, odáig elvisz és visszahoz” (lásd a Bizottság Békásmegyer című dalát), dugódíjat pedig nem kell fizetnünk. Okosan használva a dugódíj tehát jó dolog.

A dugódíj egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy számos feltétel teljesülése esetén lehet csak bevezetni. Köztük az első a közösségi közlekedés megfelelő színvonalú hálózata – mindössze ez az egy feltétel adott Budapesten. Ugyanakkor javítani kell a járműállomány minőségét, a járatokat pedig nem ritkítani, hanem éppen sűríteni kell. Mindezt azért, hogy az autósok reális és vonzó alternatívaként, ne pedig szükséges rosszként tekintsenek a közösségi közlekedésre. Ekkor még nem beszéltünk a város határában kiépítendő több tízezer P+R parkolóról, amelynek jelenleg csak a töredéke áll rendelkezésre Budapesten. A dugódíj bevezetéséhez szükséges feltételek túlnyomó többsége tehát hiányzik.

false

 

Fotó: MTI

Az újra és újra felvetődő évi ötezer forintos díj sokkal inkább nevezhető Budapest-matricának, hiszen mind jellegében, mind árában sokkal közelebb áll a megyei matricákhoz, mint a valódi dugódíjhoz. Annyiban azonban mégis eltér a kettő, hogy míg a megyei matrica opció (pénzt adok azért, hogy a megye gyorsabb, jobb, biztonságosabb útjait használjam, vagy választom az ingyenes, de rosszabb adottságú utakat), addig a budapesti nem válogat, a főváros minden útján szükség lenne rá.

Ha bevezetnék a díjat, az a helyzet alakulna ki, hogy annak is fizetnie kellene, aki behajt Budapestre, és annak is, aki elkerüli az M0-s körgyűrűn, amely a megyei matricák bevezetése óta ugyancsak fizetős. (Az M0-s díjkötelessé tétele a főváros átmenő forgalmának csökkentése és a belváros tehermentesítésének szempontjából egyébként sokkal nagyobb probléma, mint a valódi dugódíj bevezetésének elmaradása, de ez már egy másik téma.)

A Budapest-matrica a dugódíj szerepét nem tölti be. A külső kerületekben élőket nem ösztönzi arra, hogy a belvárost közösségi közlekedéssel közelítsék meg, hiszen a matricát nekik is ki kell váltaniuk. Az évi ötezer forintos díj akkor sem lenne alkalmas a belváros tehermentesítésére, ha a dugódíj bevezetésének minden feltétele adott lenne, hiszen évi ötezer forint napi 13 forint 70 fillér, ennyiért pedig nem változtatunk a szokásainkon. Ebben a formában ez nem más, mint újabb sarc; egy ötezres, amit mostantól minden évben ki kellene majd fizetni. Macera, de annyira nem sok, hogy fenekestül felforgassuk a mindennapi közlekedésünket.

Egyelőre azonban biztosan nem kell semmit sem fizetnünk, mert a parlament négy évvel ezelőtti döntésének köszönhetően ilyesmit Budapesten nem lehet bevezetni. Sem dugódíjat, sem sarcot. A Fidesz elutasító attitűdje persze populista, a fővárost pedig gúzsba köti. A díj bevezetése ugyanakkor feltétele volt az M4-es metró uniós támogatásának, ha tehát a főváros semmilyen díjat nem szed, az EU-támogatás egy részét vissza kell fizetni. Ezt a költséget a kormánynak és a fővárosnak közösen kell viselnie (79-21 százalék arányban), abban a tekintetben azonban ez irreleváns, hogy ez tulajdonképpen ugyanúgy a mi pénzünk, mint az az ötezres, amelyet dugódíjként vagy a Budapest-matricáért kellene kifizetnünk.

A lényeg tehát az, hogy akár a dugódíjat, akár a Budapest-matricát fizetjük ki vagy a négyes metró uniós támogatását fizetjük vissza, ez mindenképpen költség, a mi költségünk. Akkor viszont már azt a költséget kell választanunk, amely haszonnal jár Budapest számára, azaz mindannyiunk számára. Ez pedig kizárólag a dugódíj.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.