Tarlós nem bízik a kormányban, inkább eladósítja Budapestet

  • Király Dávid
  • 2017. szeptember 21.

Liberális szemmel – Republikon

A metrófelújítás első szakasza után megmaradó pénz a folytatáshoz édeskevés lesz.

Amikor Tarlós István megannyi elbukott közbeszerzést követően legutóbb a kormányhoz fordult a 3-as metró felújításához szükséges többletforrásokért, nagyjából azt a választ kapta, hogy a már korábban megítélt 137,5 milliárd forintból a metróvonalat fel lehet és fel kell újítani. A kormány cinizmusát jelzi, hogy ez az állítás a nyár eleji elhangzásakor sem volt igaz, és ezzel tisztában is voltak.

Az állomások három szakaszra bontott felújítására, illetve az alagút rekonstrukciójára kiírt megannyi sikertelen tender megmutatta, hogy a rendelkezésre álló pénz nemhogy az észak–déli metró teljes felújítására nem elég, de még az alacsonyabb műszaki tartalmú, ha úgy tetszik, fapados felújításra sem. Hiába hagyják el a biztosítóberendezések cseréjét, valamint marad el nyolc állomás akadálymentesítése, a rekonstrukció 137,5 milliárd forintból nem valósítható meg.

Hiába írta ki a BKV az első, sikertelen tender után a következőt már a részletes kiviteli tervekre, a legrosszabb állapotú középső és déli szakaszok felújítására így is a mérnökárakat (azaz a főváros becslését) csaknem 50 százalékkal meghaladó ajánlatok érkeztek. Mivel az alagút és az északi állomások rekonstrukciójára beadott ajánlatok „csak” 15, illetve 23 százalékkal magasabbak a tervezettnél, a főváros a munkamenet megfordításáról döntött: a felújítást az egyébként legkevésbé elhasznált északi szakasszal kezdik.

A 15 és 23 százalékos költségnövekedést ugyanis a főpolgármester kezelhetőnek nevezte, ez a kezelhetőség azonban nyilván azt jelenti, hogy a két részberuházás többletköltségeit a beruházó BKV a másik két részprojektre szánt forrásokból fedezi. Leegyszerűsítve: a főváros már a projekt első részére elkölti a teljes beruházásra szánt összeg jelentős részét, úgy, hogy a rendelkezésre álló forrás eleve nem elegendő.

Noha a középső és a déli szakasz rekonstrukciójára újabb tendert írnak ki, a városvezetés részéről naivitás volna azt várni, hogy harmadszorra a becsült mérnökárnak megfelelő ajánlatok érkeznek, figyelembe véve, hogy a második, immár a kiviteli tervekre (azaz a lényegesen pontosabban becsülhető költségekre) kiírt tenderekre adott ajánlatok is a tervezett költségek másfélszeresére rúgnak. Azaz az első két részberuházás után megmaradó pénz a folytatáshoz édeskevés lesz.

A főpolgármester által előszeretettel szidalmazott sajtó és ellenzék tehát joggal veti fel, hogy a városvezetés úgy kezd neki a metrófelújításnak, hogy a munka befejezéséhez szükséges pénz még nem áll rendelkezésére. Nem áll messze a valóságtól az, aki hazárdjátéknak nevezi a városvezetés módszerét, jóllehet valóban nehéz elképzelni, hogy az ország legforgalmasabb vasútvonalának rekonstrukciója pénzhiány miatt félbemarad. A kérdés az, miben bízik Tarlós.

(Ezen a ponton Tarlós nem létező vádakat, el nem hangzott állításokat cáfol. Budapestinfónak nevezett sajtótájékoztatóján, szeptember 8-án a főpolgármester azzal az általa az ellenzéknek és a sajtónak tulajdonított állítással hadakozott, miszerint a metrófelújítás el sem kezdődik. Miközben vélhetően pontosan tudja, hogy nem a projekt megkezdésének finanszírozása kérdéses, hanem a felújítás befejezése, és a rendszeresen elhangzó kritikák is erre vonatkoznak.)

Mindeközben Tarlós az ATV Egyenes beszéd című műsorában augusztus 31-én mintegy mellékesen elismerte, hogy a rendelkezésre álló 137,5 milliárd forint nem lesz elég, és azt is elmondta, hogy a többletköltségeket a főváros az értékpapírokban lévő – nem mellesleg a városvezetésen kívül mindenki más számára ismeretlen – tartalékokból, valamint – és itt a lényeg – az Európai Beruházási Bank (EIB) 100 milliárd forintos hitelkeretéből tervezi finanszírozni.

Vagyis Budapest vezetése már nem bízik abban, hogy a kormány többletforrásokat biztosít, és a metrófelújítást a fővárost eladósítva tervezi megvalósítani. Különösen érdekes ezt annak a főpolgármesternek a szájából hallani, aki a beruházás immár hét éve tartó késlekedését épp az elődje által felhalmozott adósságállományra vezeti vissza, keretet adva ezzel ennek a már megkezdése előtt ezer sebből vérző beruházásnak.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."