Tarlós nem bízik a kormányban, inkább eladósítja Budapestet

  • Király Dávid
  • 2017. szeptember 21.

Liberális szemmel – Republikon

A metrófelújítás első szakasza után megmaradó pénz a folytatáshoz édeskevés lesz.

Amikor Tarlós István megannyi elbukott közbeszerzést követően legutóbb a kormányhoz fordult a 3-as metró felújításához szükséges többletforrásokért, nagyjából azt a választ kapta, hogy a már korábban megítélt 137,5 milliárd forintból a metróvonalat fel lehet és fel kell újítani. A kormány cinizmusát jelzi, hogy ez az állítás a nyár eleji elhangzásakor sem volt igaz, és ezzel tisztában is voltak.

Az állomások három szakaszra bontott felújítására, illetve az alagút rekonstrukciójára kiírt megannyi sikertelen tender megmutatta, hogy a rendelkezésre álló pénz nemhogy az észak–déli metró teljes felújítására nem elég, de még az alacsonyabb műszaki tartalmú, ha úgy tetszik, fapados felújításra sem. Hiába hagyják el a biztosítóberendezések cseréjét, valamint marad el nyolc állomás akadálymentesítése, a rekonstrukció 137,5 milliárd forintból nem valósítható meg.

Hiába írta ki a BKV az első, sikertelen tender után a következőt már a részletes kiviteli tervekre, a legrosszabb állapotú középső és déli szakaszok felújítására így is a mérnökárakat (azaz a főváros becslését) csaknem 50 százalékkal meghaladó ajánlatok érkeztek. Mivel az alagút és az északi állomások rekonstrukciójára beadott ajánlatok „csak” 15, illetve 23 százalékkal magasabbak a tervezettnél, a főváros a munkamenet megfordításáról döntött: a felújítást az egyébként legkevésbé elhasznált északi szakasszal kezdik.

A 15 és 23 százalékos költségnövekedést ugyanis a főpolgármester kezelhetőnek nevezte, ez a kezelhetőség azonban nyilván azt jelenti, hogy a két részberuházás többletköltségeit a beruházó BKV a másik két részprojektre szánt forrásokból fedezi. Leegyszerűsítve: a főváros már a projekt első részére elkölti a teljes beruházásra szánt összeg jelentős részét, úgy, hogy a rendelkezésre álló forrás eleve nem elegendő.

Noha a középső és a déli szakasz rekonstrukciójára újabb tendert írnak ki, a városvezetés részéről naivitás volna azt várni, hogy harmadszorra a becsült mérnökárnak megfelelő ajánlatok érkeznek, figyelembe véve, hogy a második, immár a kiviteli tervekre (azaz a lényegesen pontosabban becsülhető költségekre) kiírt tenderekre adott ajánlatok is a tervezett költségek másfélszeresére rúgnak. Azaz az első két részberuházás után megmaradó pénz a folytatáshoz édeskevés lesz.

A főpolgármester által előszeretettel szidalmazott sajtó és ellenzék tehát joggal veti fel, hogy a városvezetés úgy kezd neki a metrófelújításnak, hogy a munka befejezéséhez szükséges pénz még nem áll rendelkezésére. Nem áll messze a valóságtól az, aki hazárdjátéknak nevezi a városvezetés módszerét, jóllehet valóban nehéz elképzelni, hogy az ország legforgalmasabb vasútvonalának rekonstrukciója pénzhiány miatt félbemarad. A kérdés az, miben bízik Tarlós.

(Ezen a ponton Tarlós nem létező vádakat, el nem hangzott állításokat cáfol. Budapestinfónak nevezett sajtótájékoztatóján, szeptember 8-án a főpolgármester azzal az általa az ellenzéknek és a sajtónak tulajdonított állítással hadakozott, miszerint a metrófelújítás el sem kezdődik. Miközben vélhetően pontosan tudja, hogy nem a projekt megkezdésének finanszírozása kérdéses, hanem a felújítás befejezése, és a rendszeresen elhangzó kritikák is erre vonatkoznak.)

Mindeközben Tarlós az ATV Egyenes beszéd című műsorában augusztus 31-én mintegy mellékesen elismerte, hogy a rendelkezésre álló 137,5 milliárd forint nem lesz elég, és azt is elmondta, hogy a többletköltségeket a főváros az értékpapírokban lévő – nem mellesleg a városvezetésen kívül mindenki más számára ismeretlen – tartalékokból, valamint – és itt a lényeg – az Európai Beruházási Bank (EIB) 100 milliárd forintos hitelkeretéből tervezi finanszírozni.

Vagyis Budapest vezetése már nem bízik abban, hogy a kormány többletforrásokat biztosít, és a metrófelújítást a fővárost eladósítva tervezi megvalósítani. Különösen érdekes ezt annak a főpolgármesternek a szájából hallani, aki a beruházás immár hét éve tartó késlekedését épp az elődje által felhalmozott adósságállományra vezeti vissza, keretet adva ezzel ennek a már megkezdése előtt ezer sebből vérző beruházásnak.

 

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.