A Bálna sorsa

Benn kong

  • Hamvay Péter
  • 2014. október 25.

Riport

Bezárt üzletek, amiket paravánként takarnak el az ingyenesen beeresztett kézművesek, csalódott vállalkozók – ez fogadja ma a látogatót a Bálnában. A pangás és a tanácstalanság egy összességében 10 milliárd forintért megvalósított projekt végeredménye.

Az Adriana Kft. harcművészeti központot tervezett létrehozni a Bálna első emeletén.

A hozzá tartozó belső teraszon bár működött volna, ám a szerződést a BFVK szeptember 30-ával felmondta arra hivatkozva, hogy a bérlő nem fizette a bérleti díjat. A cég ügyvezető igazgatója, Kojics Angelina elmondta: szerintük a bérbeadó mindaddig nem számlázhat bérleti és üzemeltetési díjakat, amíg nem teljesít 100 százalékosan, márpedig a ház rejtett műszaki hibái és a bérbeadó együttműködésének hiánya megakadályozták a létesítmény kialakítását – ezért máig nem tudtak megnyitni. Háromszor beázott a helyiség, hosszú huzavona után távolították csak el a szükségtelen gázcsövet, az oromfal 8 méter magas gipszkartonfala mozgott és repedések keletkeztek rajta, a kivitelezési munkák során kiderült, hogy az aljzatbeton nem jó minőségű szerkezeti beton, silány minőségben készült, széttöredezik, szétmállik. Mindezek ellenére, úgy tudjuk, szeptember 27-én a harcművészeti központ megnyílik.

Nem Kojics Angelináék az egyetlenek, akik futnak a pénzük után: a Bálnában helyiséget bérlő vállalkozók arra panaszkodnak, hogy semmi nem valósult meg a kezdeti ígéretekből, és ami még frusztrálóbb, egyelőre semmi nem utal érdemi változásra.

A három évvel a tervezett határidő után, 2013 novemberében megnyílt Bálna (leánykori nevén: CET) az egykori közraktárak átépítésével jött létre. Bagdy Gábor, a projektért felelős főpolgármester-helyettes akkor úgy nyilatkozott, hogy tíz aláírt bérleti szerződésük van, amelyek a kiadható terület mintegy tizedét fedik le. Ez jószerivel azóta sem változott: a létesítményt üzemeltető Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ (BFVK) Zrt. tavaly május óta bár 16 tendert bonyolított le, az összesen 12,5 ezer négyzetméterből máig mindössze 1659 négyzetmétert, tizenegy üzlethelyiséget tudott kiadni – ebből kellene kitermelni a Bálna 400 millió forintra taksált üzemeltetési költségét.

Kivárás

A Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottságának egyik februári előterjesztése a hosszú távú bérleti szerződések helyett az eseti, rövid távú hasznosítást preferálná a „következő években várható gazdasági növekedésből adódó bérletidíj-fizető képesség javulására” várva. Vannak olyan hangok is, hogy a főváros tulajdonában lévő épületet az állam szívesen megszerezné, talán erre utal a szöveg azon kitétele, miszerint a kormánnyal megindultak a tárgyalások – Budapest tehát egyelőre kivár, hiszen ez esetben nyilván nem ölne több pénzt a számára anyagilag eddig igencsak kudarcos projektbe. Ennek jegyében a 2500 négyzetméteres rendezvénytérre és három üzlethelyiségre érkezett akkori ajánlatokat elutasították. Az előterjesztés szerint újra kell gondolni a bérbeadási stratégiát, „a Fővárosi Önkormányzat nem vállalhatja a továbbiakban az üzemeltetés valamennyi kockázatát”. A határozatban a főpolgármestert bízták meg egy „átfogó előterjesztés” elkészítésével – ez, úgy tudjuk, máig nem készült el. Tarlós István főpolgármester lapunknak annyit jegyzett meg, valóban tárgyalnak az állammal, de az épületről semmiképp sem mondanak le. Ami biztos, az a bizonytalanság: erre utal, hogy a BFVK legutóbbi pályázatán a 14 üzlethelyiséget (3200 négyzetméter és 937 négyzetméter terasz) egyaránt meghirdették határozatlan és határozott (2014. de­cember 31-ig) időre.

Ha nem is a nyilvánosság előtt, de a főváros maga is elismerte, hogy kudarcot vallott. A Népszabadság birtokába került belső ellenőri jelentés szerint a Bálnának ma sincs üzemeltetési terve; azt ajánlja, hogy a BFVK helyett egy e célra alakult cégre bízzák az üzemeltetést. A bérlők véleménye is ez: nem találkoztunk olyannal, aki elégedett lett volna az üzemeltetővel és a tulajdonossal, pedig minden, a Bálna honlapján is reklámozott, a fővárossal közvetlen üzleti viszonyban álló bérlővel vagy üzletvezetővel beszéltünk.

A cet gyomrában

Hogy nem teljesen üres házat nyitottak meg novemberben, az annak köszönhető, hogy a főváros a saját cégét és intézményét vitte be a létesítménybe. A Csarnok és Piac Igazgatóság (Csapi) a 2093 négyzetméteres földszinti részt kapta, a Budapest Történeti Múzeum (BTM) pedig az első emelet város felőli oldalát, és 963 négyzetméteren nyitotta meg a Szabadsajtó utcai kiállítóteremből elköltöztetett Új Budapest Galériát. A galéria papíron nem jött ki rosszul a cseréből. A Fővárosi Közgyűlés 262,5 millió forintot adott az intézmény elhelyezéséhez szükséges beruházásokra, a nyitó tárlat előkészületeire 15 millió, a 2014-es programra pedig 40 millió forintot szavazott meg a közgyűlés, továbbá az üzemeltetési díjat is biztosította a BTM költségvetésében. A nyitás óta 8272 látogatójuk volt, ami ugyan több, mint az előző helyen, de Török Tamás igazgató szerint ha a Bálna tele lenne üzlettel, a kiállításaik is jobban teljesítenének.

A bérleti díjak egyébként nem magasak. A korábbi kiírások szerint egy kereskedelmi és vendéglátóüzlet bérleti díja idén négyzetméterenkénti 900 forint, és ha kulturális profillal pályázik valaki, akkor ennek a felét kell minimálisan megajánlania. Az összeg évről évre emelkedik, 2017-re a vendéglátásnál 5000, kereskedelem esetén 3000, kultúránál 1500 forintra.

Nem is a bérleti díj fáj a leginkább a bérlőknek, hanem a négyzetméterenkénti havi nettó 3300 forintos üzemeltetési díj, amit irreálisan magasnak tartanak. Ezt a tulajdonos is elismerte: a Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottsága január 14-i ülésén tárgyalt előterjesztés szerint – tekintettel a Bálna gyenge kihasználtságára – „a bérlőktől nem várható el a korábban meghatározott üzemeltetési díj megfizetése”. Ám mégsem csökkentették az üzemeltetési díjat, hanem a felülvizsgálat 2014. de­cember 31-i időpontját előre hozták április 30-ra – hogy aztán minden a régiben maradjon.

Pontosabban: a jóval kisebb összegű bérleti díjakban volt pozitív változás. A nyitás idején megkötött szerződésekben még az áll, hogy a bérleti díj a kereskedelmi üzemeltetés első napjától, azaz a november 8-i nyitás napjától jár, ám egy neve elhallgatását kérő bérlő azt nyilatkozta: a BFVK emberei azt mondták neki, nyugodtan küldje vissza a számlákat, egyelőre nem szednek bérleti díjat a szinte üres házban üzletet nyitóktól. Az ötvöstárgyakat kínáló üzlet tulajdonosa, Losonczi Márta azt mondta: az első három hónapot kifizették, de aztán beszüntették a fizetést, egyrészt mert alig volt forgalmuk, másrészt mert kiderült, a „többi bérlő sem fizet”. A főváros gazdasági bizottsága januárban határozatot hozott, miszerint a kereskedelmi üzemeltetés napja, amitől bér­leti díj szedhető, a ház 70 százázalékos telített­ségétől indul (ezt máig nem érte el a Bálna). A bérleti díj hivatalos felfüggesztését azonban nem a nyitástól számították, még csak nem is a januári döntéstől, hanem március 31-től, amikor a szerződésekben is megjelent a módosítás. Losonczi Mártát arra biztatták, hogy kérvényezze meg a díj elengedését, ám végül csak részletfizetést engedélyeztek számára.

„Többször átvertek bennünket – fakad ki Losonczi. – Először az ígérték, hogy egyik oldalunkon egy nagy forgalmú vendéglő nyílik, a másik szomszédunk pedig egy harcművészeti és fitneszstúdió lesz, ami a belső teraszon egy bárt is üzemeltet. Egyik sem nyílt meg. Az egész emelet üres, csak a szerkezetre kíváncsi néhány építészhallgató téved ide, ahol rajtunk kívül az Új Budapest Galéria van csupán.” Azt ő és a többi bérlő is elismeri, hogy a néhány idehozott fesztivál hozott forgalmat, de azt mindenki belátja, nem lehet minden héten sörfesztivált tartani. „Úgy múlt el a karácsony, hogy egy fát sem állítottak, holott adventi vásárt ígértek. Még arra is nekünk kellett rábeszélni az üzemeltetőt, hogy augusztus 20-án ne zárja be a házat” – mondja Losonczi, aki pert fontolgat a főváros ellen.

Bár az üzemeltetési díj tetemes része marketingköltség, a bérlők ebből keveset érzékeltek, így többen maguk kezdtek programokat, látványosságokat szervezni – ám idővel a kedvük és a pénzük is elfogyott. Losonczi Márta arra is panaszkodik, hogy a nagy rendezvények egy részéből – például a Fidesz választási bulijából – nemhogy hasznuk, hanem káruk származott, mert ki sem nyithattak. Volt olyan rendezvény, amiről elfelejtették őket tájékoztatni – de természetesen ezekre a napokra is ki kellett fizetni a bérleti díjat. A többi bérlő által is emlegetett bürokratikus akadályok mellett Losonczi rosszindulatot is sejt: hiába kérték az üzemeltetőtől, hogy legalább egy szinttel lejjebb költözhessenek, ahol van némi élet, nem engedték nekik, holott a földszinten több kézműves látványműtermet rendezhetett be minden ellenszolgáltatás nélkül: „Ők ingyen kapják azt, amiért én fizetek” – mondja Losonczi.

Kifulladás

Hogy ne legyen annyira kínos az üresség, a földszinti üzletek folyosóra kinyúló, tágas kirakatait kézműveseknek adták ki ingyenes használatra. Még a rezsit sem kell fizetniük, úgy világítanak, hogy a folyosói lámpákat az üzlet felé fordítják. A bolt belső része nejlonfóliával van letakarva. Ruha-, ékszerkészítő, és egy kis galéria „üzemel” itt, de akikkel beszéltünk, azt mondják, még ingyen sem éri meg itt lenni, hiszen forgalmuk gyakorlatilag nincs.

A nyitvatartási idő is csökkent: este 8 órakor bezár a ház, ami a Dunára néző vendéglőket sújtja leginkább, amelyek ugyan a terasz felé nyitva tartanak, de város felől érkezőket a sötét, bezárt épület elriasztja – mondják. A három teraszos vendéglátóhely panaszkodik a legkevesebbet, ők azt remélik, kibírják, amíg „egyszer beindul a ház”.

A Csapi által üzemeltetett pinceszint mutatta nyitáskor a legtöbb életjelet. A város felőli oldalon népművészeti és antiknak tűnő holmikat kínáltak, a Duna felőlin pedig igazi piaci hangulat kezdett kialakulni biobolttal, sörözővel, pecsenyesütővel, palacsintázóval. Mára itt is kriptahangulat uralkodik, a Duna felőli oldalon lehúzott redőnyök sora. A Csapi honlapján 20 üzlethelyiséget kínál 820 négyzetméteren, azaz a teljes portfólió majdnem fele kiadó. Rády Árpád például a Bálnában 200 négyzetméteren rendezte be a Poszáta – Folklór, kristály és hungarikum nevű kereskedést mintegy 10 milliós befektetéssel, négy alkalmazottal. Az ügyvezető azt mondja, még kitart, de csak azért, mert fut a pénze után: „Néhány ezer forintos bevétel van naponta, ami az egy alkalmazott bérét és a rezsit sem fedezi. Könyörögtem a BFVK-nak, hogy legalább egy táblát hadd tegyek ki az épület elé, hogy nyitva vagyunk, de nem engedték” – panaszolja. A Csapiról ellenben jó véleménye van: „Ha nem lennének segítőkészek, korrektek, már rég nem lennék itt.” A Csapi eleve is csekély bérleti díjat szedett, de mára a maradó bérlők gyakorlatig ingyen melegedhetnek a jobbára üres üzleteikben.

A kezdet is nehéz

Az épület 2010 végére készült el, de csak 2013-ra sikerült átadni, egy elhúzódó jogvita miatt. A 2007-es PPP-konstrukció szerint a 8,5 milliárdért felépítendő centrum a fővárosé lett volna, a beruházás költségeit pedig a fejlesztő, a hárommilliós törzstőkével megalapított Porto Investment Hungary Kft. állta. Miután a Máltán bejegyzett tulajdonossal rendelkező Porto önerőből nem tudta megvalósítani a beruházást, 2007-ben változott a helyzet – az önkormányzat rovására. A Porto 90 százalékban bankhitelből finanszírozta a projektet, amit 28,4 millió euró erejéig az MKB biztosított számára. Az eredeti megállapodás szerint a főváros hasznosította volna az épületet, amiért a Portónak 25 évig szolgáltatási díjat fizet; ez a nyitást követő nyolc évben megegyezett volna a főváros által beszedett bérleti bevételekkel. Az összeget, ha szükséges, az első évben félmillió, a második évben 300 ezer euróval egészítette volna ki az önkormányzat. A 2010 utáni fideszes fővárosi vezetés szerint azonban túl sok jutott volna nekik a kockázatból és kevés a haszonból: ezért úgy döntöttek, nem veszik át az épületet. Közben a főváros lehívta a generálkivitelező 3,95 millió eurós teljesítési bankgaranciáját – csakhogy ezt a pénzt az alvállalkozók tették le. Hosszas vita és pereskedés következett a Portóval (erről részletesen lásd: Repül a bálna, Magyar Narancs, 2011. december 15.). A főváros az épület befejezésére és az átalakításokra 1,3 milliárd forintot költött.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.