5. Esztergomi Liszt Hét

  • 2012. augusztus 17.

Snoblesse

Lisztománia egy héten át.


Liszt magyar rapszódiáinak forrásai után kutakodik mind a nép-, mind a népies zenében a Jánosi Együttessel karöltve a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem népzene tanszaka – hogy mire jutottak, kiderül a Széchenyi téren előadott hangszeres-énekes műsorukból, mely egyben az ötödik Esztergomi Liszt Hét nyitórendezvénye is. Liszt Ferencnek van már szobra Esztergomban, így még egy szobor állítása érdemben nem sokat dobott volna az esztergomi bazilika felszentelésére misét komponált géniusz kultuszán. A Liszt-hét azonban több szoborral is felér; egy héten át Lisztről szólnak a koncertek, melyek elsősorban a zeneszerző kevéssé ismert egyházi muzsikáját hívatottak közelebb hozni a közönséghez. Király Csaba orgonahangversenye, Konyicska Renáta zongorahangversenye, a ferences templom kórus- és orgonahangversenye, Nicholas Clapton dalmesterkurzusának záró hangversenye, illetve a Ránki család (Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp) zongorahangversenye mind ezt a célt szolgálják. És hogy ne csak felsorolásból álljon az ajánló, idézzük itt Brahms levelének Liszt nagyságáról értekező részletét: „Hogy milyen példátlan vonzerőt gyakorolt Liszt a nőkre, gyakran borzongva láttam. És ez öregségére sem hagyott alább… Lovagiassága volt az egyik tulajdonsága, ami a női nemet hozzá vonzotta – s egyben bizonyíték volt nemes jellemére… Sajnos túl gyakran láttam, hogy zaklatták a nők, az ember azt gondolhatta volna, felcserélődtek a szerepek."

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.