A dzsessztől a szúfi zenéig - Tóth Ágnes fesztiválszervező

  • rés a présen
  • 2014. szeptember 12.

Snoblesse

Török Zenei Fesztivál szeptember 12-én, 13-án és 16-án.

rés a présen: Milyen apropóból rendezitek a Török Zenei Fesztivált?

Tóth Ágnes: A Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központ szeptemberben ünnepli egyéves fennállását, ennek megünneplésére szervezünk egy többnapos programsorozatot. Olyan szempontból hagyományteremtő ez az esemény, hogy terveink szerint minden évfordulónkkor egy-egy nagyobb fesztivállal fogunk majd készülni, és minden egyes ilyen fesztiválnak más és más lesz a központi témája. Ebben az évben a zenét választottuk.

false

rap: Milyen zenékre fókuszálva?

TÁ: Az a célunk, hogy a török zene minél szélesebb spektrumát mutassuk be. Így lesz klasszikus és népzene, valamint dzsessz és alternatív balkáni dallamok.

rap: Kik a kiemelt előadók?

TÁ: Négy nevet szeretnék megemlíteni, akik koncertet adnak: Başak Dilara Özdemir, az Isztambuli Állami Operaház zongoristája, aki Guessous Majda Mária Junior Prima díjas népdalénekessel lép színpadra, Ertan Şahin, a világhírű, balkáni zenét játszó Kolektif Istanbul zenekar szuzafonistája és a Cazova trio, akik a világ számos színpadán léptek már fel elragadó dzsesszzenéjükkel.

rap: Van személyes kedvenced közöttük?

TÁ: Nehéz egy kedvencet kiemelni, mindegyik zenész közel áll a szívemhez. Ha választani kell, akkor Dilara és Mesi koncertjét emelném ki, ugyanis maga a két zenész is mindketten elragadó személyiségek, az már csak ráadás, hogy egy eddig még soha nem hallott felállásban a török és magyar, illetve a népi és klasszikus zene különleges fúzióját fogják bemutatni.

rap: Mióta dolgozol az intézetnek, és hogyan kapcsolódsz a török kultúrához?

TÁ: 2012 novembere óta segítettem az intézet megnyitásának előkészületeit, hivatalosan pedig 2013 júniusa óta vagyok kulturális koordinátor az intézményben. Először 2005-ben jártam Törökországban, amikor is beleszerettem a török nyelvbe, az emberekbe, a városokba, az ételekbe és mindenbe, ami a török kultúrával kapcsolatos. Azóta rendszeresen visszajárok, megtanultam a nyelvet, és négy évvel ezelőtt Rüll Ildikó barátnőmmel önkéntes kezdeményezésként elindítottuk a Török kávéházi estek programsorozatot, mely egy havonta egy alkalommal megrendezett informális beszélgetés Törökországgal kapcsolatos témák szakértőivel, és mely mára az intézet hivatalos programjaként az egyik legtöbb embert ide vonzó esemény.

rap: Mi mással foglalkozik még az intézet?

TÁ: Számos programsorozatunk van, mint például a Török moziestek, ahol havonta vetítünk török filmeket, de szervezünk gasztrokurzusokat is, és ebben az évben részt vettünk olyan, nagy volumenű eseményeken, mint a 21. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál, a Múzeumok Éjszakája és a Mesterségek Ünnepe. Jövőre is hasonlóan színes programokkal készülünk, lesz színház, mozi, kiállítás, konferenciák és megannyi koncert. Ezek mellett pedig természetesen nagy hangsúlyt fektetünk a török nyelv oktatására is, jelenleg két anyanyelvi tanárunk tart órákat több mint 70 diáknak.

rap: A török kultúra mely időszakát és ágát kedveled a legjobban?

TÁ: Talán a zene az, ami a legjobban megfog, azon belül gyakorlatilag bármilyen stílus lehet, a dzsessztől a klasszikuson át a szúfi zenéig. Régóta szeretnék már megtanulni darbukán játszani, így én biztos ott leszek 13-án a darbuka workshopunkon.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.