A dzsessztől a szúfi zenéig - Tóth Ágnes fesztiválszervező

  • rés a présen
  • 2014. szeptember 12.

Snoblesse

Török Zenei Fesztivál szeptember 12-én, 13-án és 16-án.

rés a présen: Milyen apropóból rendezitek a Török Zenei Fesztivált?

Tóth Ágnes: A Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központ szeptemberben ünnepli egyéves fennállását, ennek megünneplésére szervezünk egy többnapos programsorozatot. Olyan szempontból hagyományteremtő ez az esemény, hogy terveink szerint minden évfordulónkkor egy-egy nagyobb fesztivállal fogunk majd készülni, és minden egyes ilyen fesztiválnak más és más lesz a központi témája. Ebben az évben a zenét választottuk.

false

rap: Milyen zenékre fókuszálva?

TÁ: Az a célunk, hogy a török zene minél szélesebb spektrumát mutassuk be. Így lesz klasszikus és népzene, valamint dzsessz és alternatív balkáni dallamok.

rap: Kik a kiemelt előadók?

TÁ: Négy nevet szeretnék megemlíteni, akik koncertet adnak: Başak Dilara Özdemir, az Isztambuli Állami Operaház zongoristája, aki Guessous Majda Mária Junior Prima díjas népdalénekessel lép színpadra, Ertan Şahin, a világhírű, balkáni zenét játszó Kolektif Istanbul zenekar szuzafonistája és a Cazova trio, akik a világ számos színpadán léptek már fel elragadó dzsesszzenéjükkel.

rap: Van személyes kedvenced közöttük?

TÁ: Nehéz egy kedvencet kiemelni, mindegyik zenész közel áll a szívemhez. Ha választani kell, akkor Dilara és Mesi koncertjét emelném ki, ugyanis maga a két zenész is mindketten elragadó személyiségek, az már csak ráadás, hogy egy eddig még soha nem hallott felállásban a török és magyar, illetve a népi és klasszikus zene különleges fúzióját fogják bemutatni.

rap: Mióta dolgozol az intézetnek, és hogyan kapcsolódsz a török kultúrához?

TÁ: 2012 novembere óta segítettem az intézet megnyitásának előkészületeit, hivatalosan pedig 2013 júniusa óta vagyok kulturális koordinátor az intézményben. Először 2005-ben jártam Törökországban, amikor is beleszerettem a török nyelvbe, az emberekbe, a városokba, az ételekbe és mindenbe, ami a török kultúrával kapcsolatos. Azóta rendszeresen visszajárok, megtanultam a nyelvet, és négy évvel ezelőtt Rüll Ildikó barátnőmmel önkéntes kezdeményezésként elindítottuk a Török kávéházi estek programsorozatot, mely egy havonta egy alkalommal megrendezett informális beszélgetés Törökországgal kapcsolatos témák szakértőivel, és mely mára az intézet hivatalos programjaként az egyik legtöbb embert ide vonzó esemény.

rap: Mi mással foglalkozik még az intézet?

TÁ: Számos programsorozatunk van, mint például a Török moziestek, ahol havonta vetítünk török filmeket, de szervezünk gasztrokurzusokat is, és ebben az évben részt vettünk olyan, nagy volumenű eseményeken, mint a 21. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál, a Múzeumok Éjszakája és a Mesterségek Ünnepe. Jövőre is hasonlóan színes programokkal készülünk, lesz színház, mozi, kiállítás, konferenciák és megannyi koncert. Ezek mellett pedig természetesen nagy hangsúlyt fektetünk a török nyelv oktatására is, jelenleg két anyanyelvi tanárunk tart órákat több mint 70 diáknak.

rap: A török kultúra mely időszakát és ágát kedveled a legjobban?

TÁ: Talán a zene az, ami a legjobban megfog, azon belül gyakorlatilag bármilyen stílus lehet, a dzsessztől a klasszikuson át a szúfi zenéig. Régóta szeretnék már megtanulni darbukán játszani, így én biztos ott leszek 13-án a darbuka workshopunkon.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.