A Szabadság tér fantomja

  • 2016. március 22.

Snoblesse

Az Eleven Emlékmű flashmobja a Szabadság téren.

„Garázstámfal, ronda gábrieles-sasos szobor, meg az egysávos út és az épp üzemen kívül lévő, egyébként játszadozó szökőkút van a Szabadság tér egyik jól ismert szegletében, amelyek között épp egy éve, majd azóta folyamatosan különféle emberek rengeteg emléket helyeztek el. Plüssmackó, »anyám frissen fotózott arcképe, mielőtt elvitték Auschwitzba«, imakönyvek, cipő, ridikül, bőrönd, óra, kedvenc csecsebecsék, virágok, emlékkövek, fontos cikkek, kiáltványok, történelemkönyvlapok, sok fénykép, uniós és magyar zászló, virág van lerakva egy keskeny sávban, szépen sorban.

A kormány ún. megszállási emlékműve – bár volna rá mód – még csak ki sincs világítva, végül is minek, így legalább sötétben kevésbé látszik, milyen ízléstelenül csúnya…”

Tavaly írtuk e sorokat (a teljes beszámoló itt) az Eleven Emlékmű egyéves évfordulója alkalmából rendezett gyertyafényes demonstrációról; azóta eltelt még egy év, a kormány hazug emlékezetpolitikája és az azt hirdető „megszállási emlékmű” maradt, de maradt a civil tiltakozás jelképe, az Eleven Emlékmű is. És maradtak a tiltakozók, akik most ismét flashmobot hirdettek.

false

„Már két éve, hogy itt van Gábriel. Már két éve, hogy itt vagyunk mi is. Felállítottak egy emlékművet, de leleplezni nem merték. Mi nem félünk – mi leleplezzük, amit a hazugság eltakar. Gyere el és segíts Te is az akcióban: leplezzük le közösen a Szabadság tér fantomját” – olvasható a meghívóban.

A Szabadság tér fantomjának leleplezése során Gábriel arkangyalról kiderül, hogy nem is olyan ártatlan, Hóman Bálintról pedig, hogy bár Székesfehérváron nem állították fel a szobrát, az árnyéka messzire elér.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.