A Titanic bemutatja: Budapest Horror Show

  • 2012. október 24.

Snoblesse

A csapból is horror folyik: a fesztivál nem ígér mást, mint vért, verejtéket, könnyet, és még több vért, és még több vért (18).


Aki kettőnél több hollywoodi filmet is látott már életében, az biztosan értesült az olyan speciálisan amerikai ünnepekről, mint a hálaadás vagy a halloween. Míg az előbbire igen nehéz filmfesztivált szervezni, hiszen meglehetősen hálátlan feladat hálaadáskori családi vígjátékokat vetíteni több napon át, a halloween szinte megköveteli, hogy valahol a nagyvilágban horrorfilmfesztivállal köszöntsék a jeles nap beköszöntét. Idén a Titanic fesztivál sem hagyja ki a ziccert, s történetük során először zsánerfesztivált, pontosabban – igen, kitalálták! – horrornapokat tartanak. És nem is kell várni sokat, hogy egy abszolút kuriózum, egy „csak itt, csak most” gyöngyszem kerüljön elő: egy szocialista magyar horror Márkus Lászlóval! Az 1977-es Defekt című filmben (rendező: Fazekas Lajos) rájár a rúd a magányosan autózó magyar nőkre, sorozatosan tűnnek el ugyanis a hölgyek, de épp azért vannak a fiatal és ambiciózus rendőrök, hogy eljárjanak az ilyen rejtélyes ügyekben. A svédeknél is elég zavaros a helyzet, ám az északi végeken (és a Marianne című filmben) a skandináv folklór egy ismerős szörnyetege borzolja a kedélyeket. Továbbá: egy naiv HR-es (ki más!) zombik közé keveredik (Egy picit zombi), egy furcsa fiú megismerkedik egy furcsa lánnyal, de nem tud lejönni a vérivásról (Az éjfél gyermeke), két norvég takarító egy nőnemű lénybe botlik (Thale), egy spanyol portás bekattan (Amíg alszol), egy ausztrál ház bizarr események helyszíne lesz (Crawl), rákszerű lények bukkannak fel az amerikai Vermontban (Suttogás a sötétben), a vámpíroknál a vallási fanatikusok sem jobbak (Stake Land), Skóciában pedig feltűnik egy vallásos pszichopata (Sawney – Flesh of Man). Happy halloweent mindenkinek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.