A Titanic bemutatja: Budapest Horror Show

  • 2012. október 24.

Snoblesse

A csapból is horror folyik: a fesztivál nem ígér mást, mint vért, verejtéket, könnyet, és még több vért, és még több vért (18).


Aki kettőnél több hollywoodi filmet is látott már életében, az biztosan értesült az olyan speciálisan amerikai ünnepekről, mint a hálaadás vagy a halloween. Míg az előbbire igen nehéz filmfesztivált szervezni, hiszen meglehetősen hálátlan feladat hálaadáskori családi vígjátékokat vetíteni több napon át, a halloween szinte megköveteli, hogy valahol a nagyvilágban horrorfilmfesztivállal köszöntsék a jeles nap beköszöntét. Idén a Titanic fesztivál sem hagyja ki a ziccert, s történetük során először zsánerfesztivált, pontosabban – igen, kitalálták! – horrornapokat tartanak. És nem is kell várni sokat, hogy egy abszolút kuriózum, egy „csak itt, csak most” gyöngyszem kerüljön elő: egy szocialista magyar horror Márkus Lászlóval! Az 1977-es Defekt című filmben (rendező: Fazekas Lajos) rájár a rúd a magányosan autózó magyar nőkre, sorozatosan tűnnek el ugyanis a hölgyek, de épp azért vannak a fiatal és ambiciózus rendőrök, hogy eljárjanak az ilyen rejtélyes ügyekben. A svédeknél is elég zavaros a helyzet, ám az északi végeken (és a Marianne című filmben) a skandináv folklór egy ismerős szörnyetege borzolja a kedélyeket. Továbbá: egy naiv HR-es (ki más!) zombik közé keveredik (Egy picit zombi), egy furcsa fiú megismerkedik egy furcsa lánnyal, de nem tud lejönni a vérivásról (Az éjfél gyermeke), két norvég takarító egy nőnemű lénybe botlik (Thale), egy spanyol portás bekattan (Amíg alszol), egy ausztrál ház bizarr események helyszíne lesz (Crawl), rákszerű lények bukkannak fel az amerikai Vermontban (Suttogás a sötétben), a vámpíroknál a vallási fanatikusok sem jobbak (Stake Land), Skóciában pedig feltűnik egy vallásos pszichopata (Sawney – Flesh of Man). Happy halloweent mindenkinek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.