A türannoszok tévedése - Hushegyi Gábor igazgató, Szlovák Intézet

  • rés a présen
  • 2016. szeptember 2.

Snoblesse

Szlovák filmnapok: Toldi mozi, szeptember 15–17.

rés a présen: Mikor vetted át az intézetet, és milyen elképzelésekkel?

Hushegyi Gábor: Három és fél éve érkeztem Budapestre azzal a céllal, hogy segítsek a modern és kortárs szlovák kultúrát bemutatni a magyar közönségnek. Ez a terv változatlan, sőt sikerült bővíteni a magyar és szlovák művészek, tudósok együttműködésével. Ennek legszebb példája volt Szlovákia díszvendégsége az idei Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon, ami egyben Szlovákia legjelentősebb intellektuális, kulturális és művészeti seregszemléjeként is értékelhető a rendszerváltás óta Magyarországon.

rap: Közelegnek a Szlovák filmnapok. Milyen válogatást láthatunk idén?

HG: A Szlovák filmnapok helyszíne a budapesti Toldi mozi lesz szeptember 15–17. között. Öt filmet mutatunk be, a legsikeresebb szlovák alkotásokat az elmúlt két évből. Mindenképpen ki­emelném Marko Škop Eva Nová című filmjét, amelynek címszerepét Emília Vášáryová kitűnő szlovák színésznő alakítja. Figyelemre méltó Jaro Vojtek Gyerekek című alkotása is, melyben négy részben, négy szemszögből láthatjuk a gyermek-szülő kapcsolatot, annak boldog és boldogtalan pillanatait meg a döntéshelyzeteket. Itt lesz Peter Bebjak A takarító, Ivan Ostrochovský Koza című díjnyertes alkotása és a cseh–szlovák koprodukcióban született Házi gondozás is Slávek Horáktól. A kiválasztott filmekben közös, hogy szerepeltek a Pozsonyi szlovák filmhéten, és valós problémákat feszegetnek. És ismét felfedezhetjük a magyar elemet a szlovák filmgyártásban.

false

rap: Mit kell tudnunk a szlovák filmről?

HG: Egyértelműen megújult. Míg 2003-ban mindössze négy új szlovák film készült, addig tíz évvel később már 28, tavaly pedig 25 bemutatót tartottak. A megújulást az Audiovizuális Alap 2009-es létrehozása eredményezte, ami nemcsak több pénzt, hanem a függetlenséget is jelentette, a filmtámogatás kikerült a kormány és a kulturális miniszter, azaz a politika közvetlen befolyása alól, a filmes szakma vette át irányítását. Egy új rendezői generáció nőtt fel, újraszerveződött és többszereplőssé vált a produceri szféra, amit jelentősen meghatároznak még a cseh–szlovák koprodukciók is.

rap: Van kedvenc szlovák rendeződ?

HG: A régiek közül Elo Havetta, aki megújította a csehszlovák filmet a 60-as, 70-es években. A középgeneráció rendezői közül Kerekes Péter és Gulyás­ágyúja, a fiatalok közül Prikler Mátyás és a Köszönöm, jól című játékfilmje. Prikler szerepel a programban mint producer és beszélgetőtárs, éppen a kortárs szlovák filmgyártás kondíciója lesz a téma.

rap: Melyik kulturális terület a te szívügyed?

HG: A kortárs képzőművészet. 1998-tól a Műértő pozsonyi tudósítója vagyok. Magyarországon elsősorban a független és alapítványi galériákkal működünk együtt – nagyon sikeresen.

rap: Milyen fontosabb rendezvényeitek lesznek a következő évadban?

HG: Szlovákia az Európai Tanács soros elnöke, ennek apropóján lesz ünnepi hangverseny a Szent István-bazilikában (szept. 14.), Jozef Jankovič- és Palo Macho-kiállítás, valamint PaCoRa Trio-koncert az MKISZ-ben a Café Budapest keretében (okt. 10.) vagy a Szlovák Nemzeti Színház vendég előadása, az Éjféli mise a Pesti Színházban (nov. 16.). Ez utóbbi korunk antiszemitizmusának állít tükröt. De jelen leszünk a CineFesten, az L1danceFesten, a 3. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon, a Design Weeken stb.

rap: Mi a legszellemesebb szlovák mondás?

HG: Tomáš Janovic aforizmája: „Tévedni emberi dolog, ezért tévedhetetlenek a türannoszok.”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.