Ábel és Eszter a Szalonban

  • 2013. szeptember 11.

Snoblesse

Szerelmi botladozások az irodalmi szalonban. Gárdonyi reloaded.

Fehér sírkő a budai temetőben. A névirat rajta csak ennyi:

Ábel és Eszter.

Semmi egyéb.

 

 

 

 

 

Így kezdődik a boldogtalan szerelmek nagy magyar szakértőjének, Gárdonyi Gézának Ábel és Eszter című regénye. Semmi kétség, mi vár ránk, de a szerző még rátesz egy lapáttal: „Nem keresi azt a sírt soha senki. Legfeljebb ha egy-egy fülemüle száll reá a nyárelei hónapokban, s danol egyet. Ez a könyv meg annak a dalnak a szövegét mondja el.” A fehér sírkőtől alighanem el kell tekintenünk a színpadi változat alkalmával, de Pogány Judit, Danis Lídia, Őze Áron és Gula Péter tesznek róla, hogy Ábel és Eszter szerelmi botladozásainak történetéről ne csak az irodalmilag felvértezett fülemülék tudjanak. Kezdés: szeptember 17. (kedd), 19.30; szeptember 18. (szerda), 19.30.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.