Akkezdet Phiai a Müpában

  • 2012. június 11.

Snoblesse

A legrövidebb út hiphop és irodalom között. A sok rímes szövegelés e rendhagyó estén breaktánc- és dj-ing-betétekkel, valamint vj-vetítéssel lesz megtoldva.


Harminc év az pont jó! Olyan szexi, mer' tripla-X! / Porból lettünk és pornó, a sok túlélés, mi sírba visz. / Az élet full színpompa, de semmit sem ér kb., / ha az EKG-m szinkópa, mikor beverek négy kávét / két rummal szinkronba. Eltelik még pár év / kihagy a szívpumpa, s reppre hogy kérsz táppénzt? Igaz, ami igaz, Akkezdet Phiai egy táppénzszempontból igen mostohán kezelt műfajban utaznak: Saiid, azaz Süveg Márk és Újonc, azaz Závada Péter kettőse immár több mint egy évtizede teljes jogú tagjai a hazai hiphopszcénának, s azóta a slam poetry, ez a nehezen definiálható, egyszerre rap-színház-vers valami is felkerült a repertoárjukba. Táppénzügyben a helyzet nem sokat változott, azonban mindenképpen fordulatnak tekinthető Akkezdet Phiai életében, hogy ezúttal a Művészetek Palotájában hirdethetik a zenebuddhizmus alapjait: „A lelked a dallam, a tested ritmus, az elme az rím, ez zenebuddhizmus.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.