Alexis, egy görög tragédia

  • 2012. október 26.

Snoblesse

2008-ban Athénban egy rendőr meggyilkolt egy 15 éves fiút. Egy olasz társulat pedig feldolgozta a gyilkosság körülményeit. Folytatódik a Gyújtópont színházi sorozat a Trafóban.


„A Trafó Gyújtópont becenévre hallgató, ötrészes sorozata csupa provokatív, az európai társadalmak neuralgikus pontjaira tapintó darabot kínál, rasszizmus, gazdasági válság, a legújabb görög tragédia és a politikai manipuláció szörnyűségei tárgyaltatnak majd színház-technikailag is innovatív módon.” Ezt a sorozat első bemutatója, a Societas Raffaello Sanzio társulat Az arc fogalma Isten fiában című előadása kapcsán írtuk (kritikánk róla itt olvasható), s azóta Mundruczó Kornél is megmutatta ugyanitt, ugyanebben a sorozatban, hogy milyen megalázott és megnyomorított entellektüelnek lenni Dél-Afrikában (a Szégyen című J. M. Coetzee-adaptáció kritikája itt olvasható). Mundruczó után ismét az olaszok következnek; a Motus társulat Alexandros-Andreas Grigoropoulos meggyilkolásának körülményeit járja körül. A 15 éves Alexist 2008. december 6-án Athén Exarchia negyedében lőtte le egy rendőr, s a gyilkosság híre hatalmas demonstrációhullámot keltett Görögországban. A Motus színházi eszközökkel, de a szemtanúk vallomásaira, interjúkra, beszélgetésekre alapozva rekonstruálja az eseményeket. Az Alexis, egy görög tragédia kétszer egymás után (november 3., 4. 20.00 óra) a Gyújtópont sorozat keretében látható a Trafóban.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.