Alföldi Róbert for president!

  • 2017. január 2.

Snoblesse

Igenis, miniszterelnök úr! az Átriumban.
false

Először volt a Yes, Minister, a BBC 1980-tól 1984-ig futó, mélyen szatirikus sorozata, mely a brit politikai élet legfelsőbb köreiből űzött gúnyt, s mindezt olyan sikeresen tette, hogy folytatást is rendelt belőle a BBC. A Yes, Prime Minister utolsó epizódját 1988-ban sugározták a tévék, de a sorozat emléke elevenen él a követőkben, mintha Antony Jay és Jonathan Lynn nem húsz éve, hanem tegnap fricskázták volna meg a politikusokat. A sorozat legnagyobb rajongójának Margaret Thatcher számított, ám érthető módon nem ezzel reklámozták a produkciót. A hatalomról és a kormányzásról szóló sorozatból készült színdarab Budapestre is befutott, abba az európai nagyvárosba, ahol a hatalom és a kormányzás szavakat nem lehet csak úgy, büntetlenül kiejteni. A magyar változatot Znamenák István (szabad szájú interjúnk vele itt) rendezte; a brit miniszterelnököt Hevér Gábor, a köztisztviselői testület vezetőjét, Sir Humphrey Appleby kabinetfőnököt pedig Alföldi Róbert alakítja.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.