A testi és tudati korlátaim - Bondor Csilla képzőművész

  • rés a présen
  • 2016. december 16.

Snoblesse

Magas, mély, korlátolt - a kiállítás január 13-ig látható a Resident Art Budapest galériában

rés a présen: Nem kimondott festmények a képeid. Te hogy határozod meg a műfajukat?

Bondor Csilla: Határesetek. Vannak bennük grafikai, festői, szobrászati elemek, de installációnak is lehet őket nevezni, meg van hozzá videó, fotó, lightbox is, szóval mondjuk, hogy vegyes technika. Ma már megszokott a médiumok közti átjárás, és ezt én nagyon szeretem. Az elsődlegesen használt hulladékdeszka az alap. Még az egyetemi évek alatt fedeztem fel egy szobrászművésztelepen ezt az anyagot; a képgrafika szakon, ahova jártam, szerencsére elfogadták, sőt támogatták, hogy ez legyen az irány.

rap: Hol találod a témáid?

BCS: Gyakran a természeti környezet inspirál, de a filmek is nagy hatással vannak rám, például Alfred Hitchcock filmjei, és persze a zene meg a képzőművészet, Fabrizio Plessi vagy Peter Demetz művei.

false

rap: Melyik kiállításod a legfontosabb számodra?

BCS: 2012-ben a Pintér Sonja Galériában volt a Mélység felszínén című kiállításom, ott kombináltam először a deszka tárgyakat vetítéssel, és tematikailag is ez volt a legegységesebb. Attól kezdve mindig egy fontos, nagyon személyes anyag állt össze egy kiállításra.

rap: Hogyan jött létre legújabb: Magas, mély, korlátolt című kiállításod?

BCS: Kilenc éve kiköltöztünk egy erdő melletti faluba a természet miatt, ami szép, de nagyon magányos ott élni. Ráadásul a térdbetegségem miatt egy ideig mozgáskorlátozottá váltam, ami a kiállításomon szereplő alkotásokon is megjelenik. Rendszeresen járok az erdőbe vadleseket fotózni, filmezni. Jó ott elbújni, figyelni és meditálni, van benne valami titokzatos, izgalmas gyermekkori rejtekhelyeket megidéző otthonosság; megfigyelő lehetek anélkül, hogy észrevennének. A vadles mint objektum nagyon fontos esztétikai és szimbolikus tartalmakat hordoz. Azt hiszem, a címek is beszédesek: Jön, Megy, Nem megy, Pihen, Les, Magas, Mély, Korlátolt, Sekély... A testi és tudati korlátaimról szól, és remélem a változtatás szükségszerűségéről, a fontos lépések megtételéről.

rap: Meddig látható?

BCS: November 24-én nyílt, Beke László művészettörténész nyitotta meg, és 2017. január 13-ig látható a Resident Art Budapest galériában, ami egy viszonylag új hely. Schneller János művészettörténész vezetett sétái során szeretné közelebb vinni az embereket a kortárs képzőművészethez. Jó lenne, ha elindulna végre valami érdeklődés, mert a képzőművészet izgalmas kaland.

rap: Milyen más projektjeid vannak?

BCS: Jelenleg a Dürer kertben van egy műterem, ahol több művésszel és zenésszel azt tervezzük, hogy életszerű kiállításmegnyitókat szervezünk, koncertekkel, filmvetítéssel összekötve. Olyan helyet szeretnénk létrehozni, ahol ottmaradnak az embe­rek inni, beszélgetni, bulizni, miközben körbeveszik őket a művek. A kedvenc művészeim listája már megvan, csak kéne egy kis támogatás.

rap: Két éve egyszer apró és nagyon különös embereket ábrázoló, üvegre ragasztható papírfigurákat kaptunk tőled. Mire szolgáltak ezek?

BCS: A Vadlesőrszem című kiállításomból valók, a Merítés című munkából. Úszkáló figurák felülnézetből, eredetileg vödrökben „úszkáltak”. Akiket nem ragasztottam fel valahová, elajándékoztam.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.