Az éjszakám a nappalod – Közönségtalálkozó

  • 2015. december 28.

Snoblesse

Alkotókból nem lesz hiány!
false

Lássuk csak, mit mondott a Narancsnak (a teljes interjú itt) a film (egyik) hősnőjét alakító Szamosi Zsófia:

Magyar Narancs: Szexjelenettel indít a film…

Szamosi Zsófia: Tudtam, hogy mire vállalkozom, a forgatókönyvben is így szerepelt már. Behatol a kamera a bérház ablakán, bent pedig szenvedélyes ágyjelenet dúl, egyelőre még nem tudjuk, ki ez a nő és ki ez a férfi. Színész vagyok, egy szexjelenetet is el kell tudnom játszani. Ízléstelenségre vagy öncélú magamutogatásra sosem vállalkoznék, de itt szó sem volt ilyesmiről.

MN: Egy színésziskolában tanítasz: meg lehet tanítani a szenvedélyes ágyjelenet technikáját?

SZZS: Kényelmetlen helyzet, ezen mindenkinek a maga módján kell átlendülnie. A stáb jelenléte sem teszi könnyebbé az oldódást. Hiába áll ott a ruhás egy köpennyel, köpenytől köpenyig kiszolgáltatott az ember. Ezt kell valahogy leküzdeni. Szerencsére nem az első napon, hanem a forgatás legvégén került sor az ágyra. Nem hiszem, hogy ez tanítható lenne iskolában, ráadásul az én tanítványaim még kezdők. Egyelőre alapvető helyzetgyakorlatokkal próbálkozunk.

És akkor jöjjenek az alkotók, a film író-rendező párosa, merthogy őket is kifaggattuk (a teljes interjú itt):

magyarnarancs.hu: Markánsan megjelenik a filmetekben Budapest képzelt vagy valós éjszakai élete – ti melyik bulis generációhoz tartoztok?

Dési András György: Én sokat voltam egyetemista, főleg Szegeden: sok buliemlékem van innen, de mindketten későn érő típusok vagyunk, a bulikorszakaink kitolódtak.

Móray Gábor: Én sosem voltam nagy bulizós, inkább a perifériáról figyeltem, hogy mi zajlik. Ilyen szempontból is jól kiegészítettük egymást: András sokkal inkább aktív részese volt a házibuli-kultúrának, mint én.

Dési András György és Móray Gábor

Dési András György és Móray Gábor

Fotó: Draskovics Ádám

DAGY: A ráckertes generációhoz tartozom, ha van egyáltalán ilyen generáció. Valószínűleg nincs. A lényeg, hogy rengeteg személyes élményünk belekerült a filmbe, egy ezer éve hallott, ízes, éjszakai káromkodás éppúgy beépülhetett a sztoriba, mint egy furcsa figura. Van egy szép pillanata a filmnek, amikor két szereplő egy buli utáni hajnalon felmászik egy toronydaru tetejére; az addig szűk terekben játszódó film egyszer csak kinyílik. Ez egy szegedi szokás, az egyetemi éveim alatt a szegedi görögkeleti templom tornya fel volt állványozva, talán még most is fel van, vannak ilyen örökre felállványozott épületek. Buli után szokás volt megmászni ezt a tornyot, és hát ki vagyok én, hogy egy ilyen szokásnak ellenálljak.

MG: Amikor András elmesélte a toronymászást, sokat vacilláltunk, hogyan lehetne mindezt Pestre átültetni. A daru volt a megoldás. Egy Práter utcai daru.

 

És akkor vegyük át még egyszer a részleteket: január 8-án közönségtalálkozó Az éjszakám a nappalod alkotóival az Art+Cinemában. Vetítés: 18.00 órától, alkotók bevonulása: 19.45 órakor.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.