Bevonni a népi gasztronómia területeit - Kelemen László igazgató, Hagyományok Háza

  • rés a présen
  • 2015. március 27.

Snoblesse

Táncversestet tart a költészet napján a Hagyományok Háza.

rés a présen: Mióta vezeti a Hagyományok Házát?

Kelemen László: A tizenöt évvel ezelőtti alapításkor miniszteri biztosként, ma már főigazgatóként vezetem az intézményt.

rap: Mit sikerült az elhatározásaiból megvalósítania?

KL: Amikor elkezdtem, nem tudtam, hogy mibe vágom a fejszémet, de mára a kezdeti álomból konkrét koncepció, majd megvalósítás lett. A sok minden mellett, amit végzünk, terveink között szerepel, hogy a népi gyógyászat vagy a népi gasztronómia területeit is működésünk körébe vonjuk. Fontos lenne az is, hogy a nemzetközi kapcsolatainkat is jobban, szervezettebben építhessük.

false

rap: Hogy megy a hagyományőrzés ma?

KL: A hagyományőrzés nekünk elsősorban a hagyomány átadását jelenti, az élő néphagyományt mindig sokkal könnyebb átadni, mint halottaiból föltámasztani. Célunk, hogy tanfolyamainkon, előadásainkon, kiállításainkon keresztül ezt a tudást élőben adjuk át mindazoknak, akik ez iránt érdeklődnek.

rap: Mi a hagyományos, és honnan számítjuk a kortársat?

KL: A hagyományos-kortárs szerintem mondvacsinált ellentét, hiszen minden, ami él és hasznos a ma emberének, az kortárs. A Hagyományok Házában jelen időben éljük meg ezt a hagyományt, és azon vagyunk, hogy a jövő ideje is biztosítva legyen.

rap: Milyen programok futnak a házban?

KL: A Magyar Állami Népi Együttes sikeres előadásai mellett népszerűek a népmese-, néptánc-, népiéneklés-, népzene- és kézművestanfolyamaink. Idén megnyitottuk a kézművesműhelyt, és ebben az évben teljessé vált a külső programjaink éves menete is. Vízkeresztkor újév-köszöntő nagy koncerttel kezdjük az évet, áprilisban a Tavaszi Fesztivállal folytatjuk, majd a táncház napja következik május elején, utána máris a balatonfüredi Anna-bál prímásversenye következik. Később, a Mesterségek Ünnepe után, szeptember elején a Kárpát-medencei tánc­házzenész-találkozóra készülünk. Decemberben Corvin téri adventi vásárral zárjuk az évet.

rap: Milyen új darabokat láthatunk még tavaszszal?

KL: Az együttes tavaly novemberben mutatta be új, Megidézett Kárpátalja című előadását, tavasszal ezzel a műsorral utaznak Ukrajnába és egy másikkal Oroszországba, reméljük, egyfajta „békekövetként”. Szerveződik az erdélyi turnéjuk is, és Olaszországba is van két meghívásuk. Új bemutatójuk nem lesz tavasszal, viszont a 2003-ban bemutatott Verbunkos című előadásukat felújítják, és április végén mutatják be a Hagyományok Házában.

rap: Ön indította az Utolsó óra című programot, tart még?

KL: Az Utolsó óra Kárpát-medencei népzenei gyűjtés és archiválás 1997 és 2001 között zajlott a Fonó Budai Zeneházban, ennek utóéleteként a holokauszt-emlékév kapcsán tavaly sikerült egy tízalkalmas gyűjtést szerveznünk, ahol kifejezetten a roma és zsidó holokauszt népzenei emlékeit kutattuk. Az Utolsó óra folytatásaként a Hagyományok Házában van egy Fehér foltok című programunk, ahol azokat a kisebb területeket próbáljuk meg felgyűjteni, ahová az Utolsó órában nem jutottunk el. Így tavaly például Gyergyótölgyes, Gyergyógalócás vidékére látogattunk. A legbüszkébb akkor vagyok, amikor egy általam gyűjtött anyagot tanul meg és muzsikál koncerten vagy táncházban egy fiatal zenekar.

rap: Mi a véleménye arról, hogy „világzenésedik” a világ?

KL: A műfajok keveredését jó dolognak tartom, persze csak akkor tudjuk jól keverni, ha kiválóan ismerjük azt, amit keverünk.

rap: Zenél még?

KL: Sajnos a munkám mellett nagyon kevés idő jut muzsikálásra, de azért havonta egyszer a Fonóban az erdélyi zenészek klubjában igyekszem megjelenni. Az Ökrös zenekarral tavaly 14 év után volt két koncertünk, egy a Zeneakadémián és egy Komáromban. Olyan volt, mintha abba sem hagytuk volna.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.