Spielberg vs. Scorsese

  • 2015. március 26.

Snoblesse

Egymásnak feszülnek a nagy öregek.

Spielberg ismét Tom Hanks-szel forgat, év vége felé már láthatjuk is Bridge of Spies című, hidegháborús thrillerjüket, és ugyancsak a hidegháború idején játszódik második közös munkájuk, a Kapj el, ha tudsz is. Igaz, a hidegháború csak nagyon a háttérben zajlik, az előtérben viszont Tom Hanks üldözi Leonardo DiCapriót, ahogy csak egy FBI-ügynök tud üldözni egy szélhámos amerikait. A nagy forgatagban feltűnik Christopher Walken is; persze ő a legjobb, kapott is a nyakába egy Oscar-jelölést. Mi, anno, így nyilatkoztunk a produktumról:

false

"Leó fő fegyvere a mimikri, előbb fess másodpilóta (valamiért, úgy tűnik, Amerikában a pilóták akkoriban a rocksztárok megfelelői voltak, nem értem, rocksztárok is voltak márpedig), majd délceg orvos, nyalka ügyvéd, a megfelelő kosztümben és megfelelő szöveggel, de születési hendikepje a nézőnek mindvégig világos, mintha ő is mindig ugyanazt a sötétkék öltönyt viselné, és maga csodálkozna a legjobban, hogy beveszik a süketelését, mint ahogy az a kicsi görög. Amikor két bőrönd dollár van vele, akkor is csak egy szerencsétlen balek.

Akit egy harmadik szerencsétlen hülye, Tom Hanks FBI-ügynök üldöz, kell-e mondani, a kopó kitartásával. Hogy ez a Tom milyen egy nyomorult flótás, annak bemutatására Spielberg nem átallja megszakítani a filmjét...."

A teljes kritika itt olvasható, a Kapj el, ha tudsz pedig a Spielberg vs. Scorsese sorozatban tekinthető meg a Puskinban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.