Spielberg vs. Scorsese

  • 2015. március 26.

Snoblesse

Egymásnak feszülnek a nagy öregek.

Spielberg ismét Tom Hanks-szel forgat, év vége felé már láthatjuk is Bridge of Spies című, hidegháborús thrillerjüket, és ugyancsak a hidegháború idején játszódik második közös munkájuk, a Kapj el, ha tudsz is. Igaz, a hidegháború csak nagyon a háttérben zajlik, az előtérben viszont Tom Hanks üldözi Leonardo DiCapriót, ahogy csak egy FBI-ügynök tud üldözni egy szélhámos amerikait. A nagy forgatagban feltűnik Christopher Walken is; persze ő a legjobb, kapott is a nyakába egy Oscar-jelölést. Mi, anno, így nyilatkoztunk a produktumról:

false

"Leó fő fegyvere a mimikri, előbb fess másodpilóta (valamiért, úgy tűnik, Amerikában a pilóták akkoriban a rocksztárok megfelelői voltak, nem értem, rocksztárok is voltak márpedig), majd délceg orvos, nyalka ügyvéd, a megfelelő kosztümben és megfelelő szöveggel, de születési hendikepje a nézőnek mindvégig világos, mintha ő is mindig ugyanazt a sötétkék öltönyt viselné, és maga csodálkozna a legjobban, hogy beveszik a süketelését, mint ahogy az a kicsi görög. Amikor két bőrönd dollár van vele, akkor is csak egy szerencsétlen balek.

Akit egy harmadik szerencsétlen hülye, Tom Hanks FBI-ügynök üldöz, kell-e mondani, a kopó kitartásával. Hogy ez a Tom milyen egy nyomorult flótás, annak bemutatására Spielberg nem átallja megszakítani a filmjét...."

A teljes kritika itt olvasható, a Kapj el, ha tudsz pedig a Spielberg vs. Scorsese sorozatban tekinthető meg a Puskinban.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.