Blawan az A38-on

  • 2013. január 16.

Snoblesse

Egy fiatal, egyben kirobbanóan tehetséges brit producer/DJ a hajón: műfajok határán egyensúlyoz biztos kézzel és lábbal.


Jamie Roberts nem is olyan régen még a „megint jönnek, kopogtatnak” típusú, 2/4-es zenékkel hódító bass music-, UK funky- és garage-hullám ünnepelt alakja volt. Dobosként szerzett tapasztalatait a Hessle Audio kiadó keretében kamatoztatta, remek felvételek sorát publikálta, s a fent méltatott, post-dubstepnek is nevezett, magában is öszvér műfaj egyik legkedveltebb producereként utazta be a világot. Azután gondolt egyet, s az elektronikus zenei szcénán belül korántsem szokatlan módon hirtelen műfajt váltott – látszólag a vissza a gyökerekhez jelszó jegyében. Élete első telivér, négynegyedes trackjének megírásakor rabjává vált a technónak, ráadásul új keletű szenvedélye gyümölcsözőnek is bizonyult, amit a színtéréren aratott viharos, gyors leforgású sikerei tanúsítanak legjobban (s gondolhatunk még producertársával, Pariah-val létrehozott élő attrakciójára, a Karennre is). Az előzmények és párhuzamok tükrében jól értelmezhető (részleges) műfaji pálfordulás, no és a folyamatosan magas színvonalú zenekészítői munkája, a remek maxik, E.P.-k sora tekintélyes rajongótábort szerzett számára. Folyton akadnak, akik fintorognak – árulást emlegetnek, vagy éppen techno-purista alapon kötnének belé (szerencsére az ilyen csöves rockos tempóknak kevés értelme van az elektronikus zenében). Blawan zenéjét éppen a kettősség teszi oly izgalmassá: a brutális erejű, nyers és kifejezetten sötét négynegyedeket a basszuszenéből áthozott játékos ritmikák, elképesztő mélyek és a technóban szokatlan produceri megoldások egészítik ki szerves egésszé. Zenéje eme post-dubstep áthallásaival egészséges módon feszegeti a technohagyomány kereteit, és a tradíciókon és hagyományos formákon átgázolva teremti meg a két műfaj közös archetípusát. És pont az az izgató benne, hogy az eredmény bármely műfaj felől megközelíthető – reméljük, ezt tapasztalja majd a hajó szép számú, basszusoktól félalélt publikuma is.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.