Blawan az A38-on

  • 2013. január 16.

Snoblesse

Egy fiatal, egyben kirobbanóan tehetséges brit producer/DJ a hajón: műfajok határán egyensúlyoz biztos kézzel és lábbal.


Jamie Roberts nem is olyan régen még a „megint jönnek, kopogtatnak” típusú, 2/4-es zenékkel hódító bass music-, UK funky- és garage-hullám ünnepelt alakja volt. Dobosként szerzett tapasztalatait a Hessle Audio kiadó keretében kamatoztatta, remek felvételek sorát publikálta, s a fent méltatott, post-dubstepnek is nevezett, magában is öszvér műfaj egyik legkedveltebb producereként utazta be a világot. Azután gondolt egyet, s az elektronikus zenei szcénán belül korántsem szokatlan módon hirtelen műfajt váltott – látszólag a vissza a gyökerekhez jelszó jegyében. Élete első telivér, négynegyedes trackjének megírásakor rabjává vált a technónak, ráadásul új keletű szenvedélye gyümölcsözőnek is bizonyult, amit a színtéréren aratott viharos, gyors leforgású sikerei tanúsítanak legjobban (s gondolhatunk még producertársával, Pariah-val létrehozott élő attrakciójára, a Karennre is). Az előzmények és párhuzamok tükrében jól értelmezhető (részleges) műfaji pálfordulás, no és a folyamatosan magas színvonalú zenekészítői munkája, a remek maxik, E.P.-k sora tekintélyes rajongótábort szerzett számára. Folyton akadnak, akik fintorognak – árulást emlegetnek, vagy éppen techno-purista alapon kötnének belé (szerencsére az ilyen csöves rockos tempóknak kevés értelme van az elektronikus zenében). Blawan zenéjét éppen a kettősség teszi oly izgalmassá: a brutális erejű, nyers és kifejezetten sötét négynegyedeket a basszuszenéből áthozott játékos ritmikák, elképesztő mélyek és a technóban szokatlan produceri megoldások egészítik ki szerves egésszé. Zenéje eme post-dubstep áthallásaival egészséges módon feszegeti a technohagyomány kereteit, és a tradíciókon és hagyományos formákon átgázolva teremti meg a két műfaj közös archetípusát. És pont az az izgató benne, hogy az eredmény bármely műfaj felől megközelíthető – reméljük, ezt tapasztalja majd a hajó szép számú, basszusoktól félalélt publikuma is.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.