Blawan az A38-on

  • 2013. január 16.

Snoblesse

Egy fiatal, egyben kirobbanóan tehetséges brit producer/DJ a hajón: műfajok határán egyensúlyoz biztos kézzel és lábbal.


Jamie Roberts nem is olyan régen még a „megint jönnek, kopogtatnak” típusú, 2/4-es zenékkel hódító bass music-, UK funky- és garage-hullám ünnepelt alakja volt. Dobosként szerzett tapasztalatait a Hessle Audio kiadó keretében kamatoztatta, remek felvételek sorát publikálta, s a fent méltatott, post-dubstepnek is nevezett, magában is öszvér műfaj egyik legkedveltebb producereként utazta be a világot. Azután gondolt egyet, s az elektronikus zenei szcénán belül korántsem szokatlan módon hirtelen műfajt váltott – látszólag a vissza a gyökerekhez jelszó jegyében. Élete első telivér, négynegyedes trackjének megírásakor rabjává vált a technónak, ráadásul új keletű szenvedélye gyümölcsözőnek is bizonyult, amit a színtéréren aratott viharos, gyors leforgású sikerei tanúsítanak legjobban (s gondolhatunk még producertársával, Pariah-val létrehozott élő attrakciójára, a Karennre is). Az előzmények és párhuzamok tükrében jól értelmezhető (részleges) műfaji pálfordulás, no és a folyamatosan magas színvonalú zenekészítői munkája, a remek maxik, E.P.-k sora tekintélyes rajongótábort szerzett számára. Folyton akadnak, akik fintorognak – árulást emlegetnek, vagy éppen techno-purista alapon kötnének belé (szerencsére az ilyen csöves rockos tempóknak kevés értelme van az elektronikus zenében). Blawan zenéjét éppen a kettősség teszi oly izgalmassá: a brutális erejű, nyers és kifejezetten sötét négynegyedeket a basszuszenéből áthozott játékos ritmikák, elképesztő mélyek és a technóban szokatlan produceri megoldások egészítik ki szerves egésszé. Zenéje eme post-dubstep áthallásaival egészséges módon feszegeti a technohagyomány kereteit, és a tradíciókon és hagyományos formákon átgázolva teremti meg a két műfaj közös archetípusát. És pont az az izgató benne, hogy az eredmény bármely műfaj felől megközelíthető – reméljük, ezt tapasztalja majd a hajó szép számú, basszusoktól félalélt publikuma is.

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.