Blawan az A38-on

  • 2013. január 16.

Snoblesse

Egy fiatal, egyben kirobbanóan tehetséges brit producer/DJ a hajón: műfajok határán egyensúlyoz biztos kézzel és lábbal.


Jamie Roberts nem is olyan régen még a „megint jönnek, kopogtatnak” típusú, 2/4-es zenékkel hódító bass music-, UK funky- és garage-hullám ünnepelt alakja volt. Dobosként szerzett tapasztalatait a Hessle Audio kiadó keretében kamatoztatta, remek felvételek sorát publikálta, s a fent méltatott, post-dubstepnek is nevezett, magában is öszvér műfaj egyik legkedveltebb producereként utazta be a világot. Azután gondolt egyet, s az elektronikus zenei szcénán belül korántsem szokatlan módon hirtelen műfajt váltott – látszólag a vissza a gyökerekhez jelszó jegyében. Élete első telivér, négynegyedes trackjének megírásakor rabjává vált a technónak, ráadásul új keletű szenvedélye gyümölcsözőnek is bizonyult, amit a színtéréren aratott viharos, gyors leforgású sikerei tanúsítanak legjobban (s gondolhatunk még producertársával, Pariah-val létrehozott élő attrakciójára, a Karennre is). Az előzmények és párhuzamok tükrében jól értelmezhető (részleges) műfaji pálfordulás, no és a folyamatosan magas színvonalú zenekészítői munkája, a remek maxik, E.P.-k sora tekintélyes rajongótábort szerzett számára. Folyton akadnak, akik fintorognak – árulást emlegetnek, vagy éppen techno-purista alapon kötnének belé (szerencsére az ilyen csöves rockos tempóknak kevés értelme van az elektronikus zenében). Blawan zenéjét éppen a kettősség teszi oly izgalmassá: a brutális erejű, nyers és kifejezetten sötét négynegyedeket a basszuszenéből áthozott játékos ritmikák, elképesztő mélyek és a technóban szokatlan produceri megoldások egészítik ki szerves egésszé. Zenéje eme post-dubstep áthallásaival egészséges módon feszegeti a technohagyomány kereteit, és a tradíciókon és hagyományos formákon átgázolva teremti meg a két műfaj közös archetípusát. És pont az az izgató benne, hogy az eredmény bármely műfaj felől megközelíthető – reméljük, ezt tapasztalja majd a hajó szép számú, basszusoktól félalélt publikuma is.

 

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.