Cari Lekebusch az A38-on

  • 2014. augusztus 25.

Snoblesse

Svéd dj-legenda az őszi technoszezon nyitányán.
false

A stockholmi Cari Lekebusch a nemzetközi technoszíntér egyik legrokonszenvesebb alakja – egyszerre remek, invenciózus dj és több évtizedes rutint felmutató elektronikus zenekészítő. A Kraftwerken, klasszikus elektrón, hiphopon és az e-tánczene detroiti, chicagói és német pionírjainak munkáin edződött Lekebusch a kilencvenes évek elejétől számít fontos és megkerülhetetlen embernek az elektronikus tánczenék világában – a legtöbben talán éppen ekkortájt készített felvételeit és remixeit emlegetik (akár máig ható inspirációként is), ám szerencsénkre Cari később sem hagyta abba a zenekészítést. Ráadásul ő a másik svéd legenda, Adam Beyer Drumcode kiadójának úgyszólván második motorja – de az igazán kivételes az, ahogy a zenei nyersanyagokat szettjeibe illeszti. Lemezlovasi ügyködését lehengerlő energia és jókedv jellemzi, no és persze pajkos kreativitás, melynek segítségével képes arra, hogy szinte minden keze alá kerülő lemezt a tánctér szolgálatába állítson – legyen az Chicago house, detroiti vagy berlini techno, szimmetrikus vagy aszimmetrikus zene, vagy éppen a technotartomány határain kívülről érkező hangos nyersanyag. Joggal zárja tehát a hajón a nyarat, vagy éppen nyitja az őszi szezont – a hűvös éjszakák miatt még jól is esik megbújni a hajó hangfalakkal megrakott gyomrában, ahol a Technokunst-csapat (Isu és Dork) lát vendégül minket.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.