Kérdezem a csillagokat

  • 2014. augusztus 22.

Snoblesse

A Zsidó Nyári Fesztiválon Tompos Kátyával koncertezik a Budapest Klezmer Band.
false

 

Fotó: MTI – Mohai Balázs

„Gyerekkorom óta szeretek énekelni. Zenei általánosba jártam, később részt vettem sanzonversenyeken is, ahol először találkoztam profi zenészekkel, akik megerősítettek abban, hogy komolyabban kell foglalkoznom a zenével, így azóta folyamatosan része az életemnek a daltanulás” – árulta el a Narancsnak (a teljes interjú itt) Tompos Kátya, de nem hagytuk ennyiben a dolgot.

Magyar Narancs: Nem túlságosan vonzó számodra a zenészkarrier? Nem merül fel, hogy az éneklés elcsábítson a színháztól?

Tompos Kátya: De, nagyon vonzó, a színház viszont a kollektív énemet erősíti és alázatra tanít, és ebből nagyon sok mindent át tudok venni ahhoz, amit a színpadon csinálok. Persze az is egy kollektíva, de ott én vagyok a középpont, ott én adom meg mindennek a lendületét. Ugyanakkor a színpadon is fontos a partnerkapcsolat, hogy jó időben tudjak elöl vagy éppen hátul lenni – és ezeket a színházban tanulom meg. Amíg lehet ezt a kettőt egyeztetni – bár ez egyre nehezebb –, addig jó, addig élvezem mind a kettőt.

Nos, egyeztetési problémáktól ezúttal nem kell tartani: Vidnyánszky Nemzetije még nem nyitott ki, így Tompos Kátyának sem kell majd anyaszínházába sietnie a Zsidó Nyári Fesztiválról, ahol a Budapest Klezmer Banddel lép fel a Dohány utcai zsinagógában.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.