Cézanne – utoljára

  • 2013. február 15.

Snoblesse

Különleges nyitva tartás a kiállítás utolsó napján.


A katari királyi családon kívül csak keveseknek van otthon Cézanne-juk (ők viszont 250 millió dollárt fizettek ki a Kártyajátékosok című képért), de még ha lógnának is elvétve itt-ott, egynémely nappaliban kisebb művek a posztimpresszionizmus szupersztárjától, egy Cézanne-kiállítás akkor is eseményszámba menő attrakció, a múzeumi szezon biztos slágere. És ami várható volt, az be is következett: a Szépművészeti Múzeumban tavaly ősszel megnyílt Cézanne és a múlt című kiállításra már a 180 ezredik látogató is megváltotta jegyét, mi több, a kritika is lelkesen nyilatkozott a kiállításról – recenzensünk (a teljes kritika itt) például így: „A kiállítás legfőbb értéke, hogy ezt a paradoxonokkal áterezett pályát, ha módszerében olykor túlbeszélt módon is, de pontosan és nagy műveken keresztül, eredeti szemlélettel mutatja be.” És minden jó, ha jó a vége: ma, vagyis a kiállítás utolsó napján, reggel kilenctől este tízig látogatható a slágertárlat.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.