Edd meg a barátodat! – könyvbemutató

  • 2013. május 29.

Snoblesse

Csaplár Vilmos új regényét mutatja be a Pepita Ofélia bárban.
false

„Ha azt mondom, hogy arról szól a regényem, hogy egy ötvenes évekbeli család a hortobágyi internálótáborból kiszabadulva, a Bükkben, barlangban rejtőzik, visszasüllyedve az ősember életkörülményei közé, fölkeltem az érdeklődését? Ha arról is, hogyan kergette halálba a Kádár-korszak titkosszolgálata az ügynökeit? És arról, hogy szerelem nincs, mint ahogy gyümölcs sincs, csak alma, körte, szilva, barack, meggy, szeder, ribizli, szamóca, áfonya, naspolya, citrom?” A kérdések magától az írótól, Csaplár Vilmostól származnak, aki Edd meg a barátodat! című új regényében két férfi és egy nő érzelmi háromszögét meséli el a huszadik század negyvenes éveitől a hatvanas évek végéig. A Pepita Ofélia bárban a szerző maga olvas fel a könyvhétre megjelenő regényéből (melyben a Hitler lánya hősei is felbukkannak), majd a szerző maga beszélget Jánossy Lajossal.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.