Emlékek tava

  • 2015. június 1.

Snoblesse

Balatoni nyaraink kortárs képzőművészek és költők szemével.
Kovács Olívia: Mások múltja potkeréken

Kovács Olívia: Mások múltja pótkeréken

 

Emlékszem, mennyire vártam
a tihanyi révnél azt a kékszemű lányt.
És persze nem jött, de ilyenek a kékszemű lányok.
Beültem inni és észre se vettem az árak színvonalát.
Hozták a számlát és azt hittem, rosszul látok.

Nem, nem KFT-koncert lesz, de mivel a balatoni nyár a fő- és egyben melléktémája is a  Szentbékkállán megnyíló kiállításnak, kihagyhatatlannak tűnt idézni az örökbecsű sorokat. De ne komolytalankodjunk, inkább forduljunk a kurátorokhoz, Bódi Kingához és Farkas Zsófiához, igazítsanak el ők a lényeget illetően:

„A Szentbékkállán megnyíló kiállítással fiatal kortárs képzőművészek és költők Balaton-reflexióin keresztül kívánunk bemutatni egy szubjektív, néhol a múlt homályába vesző, töredezett, ám minden elemében igaz Balaton-szeletet, így elevenítve fel egyéni és kollektív emlékeinket.”

Hát, így valahogy. Az egykor fogadóként, valamint dézsma- és borospinceként működött Pegazus épületkomplexumában megvalósuló tárlaton elmúlt balatoni hangulatok, történetek, fotókon megörökített élmények, képeslapokról elkapott mondatok elevenednek meg kortárs képzőművészeti és irodalmi interpretációkban.

Megnyitó: július 11., 18.00 óra. A kiállítást Aknai Katalin művészettörténész és Alföldi Róbert közös performansz keretében nyitják meg.

Június 15-ig az emlekektava [at] gmail [dot] com e-mail címre bárki elküldheti írásos és képi balatoni emlékeit, amelyek aztán installatív formában helyet fognak kapni a kiállításon a műalkotások mellett.
emlekektava [at] gmail [dot] com

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.