Európai Elsőkönyvesek Fesztiválja

  • 2012. április 13.

Snoblesse

Fesztivál a fesztiválban: Európa legjobb elsőkönyvesei a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon.


Minden nagy író volt egyszer elsőkönyves (igaz, ez a nem olyan nagy írókra is érvényes), érdemes tehát odafigyelni a pályakezdő tehetségekre, és erre remek alkalmat teremt a XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál minifesztiváljaként zajló Európai Elsőkönyvesek Fesztiválja. Mindenki megteheti tétjeit; lehet bőszen találgatni, kiből lehet a XXIX. könyvfesztivál díszvendége (az ideié az immár sokkönyves és világhírű olasz író, Claudio Magris), és be lehet spájzolni interjúkból azokra az időkre, amikor a most elsőkönyveseket már csak ügynökein keresztül, hosszas egyeztetés után lehet elérni. Egy szó, mint száz, irodalmi és kultúrfogadási szempontból is remek dolog az elsőkönyvesek több mint egy évtizedes múltra visszatekintő dzsemborija, melyen idén Gerőcs Péter képviseli a hazai színeket. Pódiumbeszélgetés az elsőkönyvesekkel: 14.00-től 17.30-ig a Millenáris Teátrumban. Házigazda: Gács Anna és Forgách András.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.