Feléled a Pulszky-szalon

  • 2015. március 4.

Snoblesse

Pulszky-estek a Nemzeti Múzeumban. Hógolyózni tilos!
false

Hogy ki volt Pulszky Ferenc? Nevezzük csak nemes egyszerűséggel a dualizmus kultúrpápájának. Magyarra lefordítva: P. Ferencben a Nemzeti Múzeum második igazgatóját tisztelhetjük, aki 1869-től 25 éven át vezette a műintézményt, de – igazi álláshalmozóként – emellett még számos más pozíciót is betöltött. És ami legalább ennyire fontos: Pulszky Ferenc mai kifejezéssel igazi party animal volt, igaz, akkoriban még estélynek hívták a társasági összejöveteleket. Pulszky híres volt az estélyeiről, az igazgató úr szombati szoáréi, melyekre a főváros tudományos, írói és művészi elitjéből szinte mindenki hivatalos volt, eseményszámba mentek a pest-budai társas életben. És eseményszámba mennek a Nemzeti Múzeum jelenkori Pulszky-estjei is: ma Fábri Anna lapunk állandó szerzőjével, László Ferenccel beszélget a régi századvég idilli (vagy kevésbé idilli) gyermekéveiről. Mivel egyikük sem volt jelen a kérdéses időpontban, főleg emlékezések és vallomások adják a beszélgetés hátterét.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.