Fonó 20 - Jazz előszilveszter

  • 2015. december 28.

Snoblesse

Zenél: Dresch Quartet, Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint duó, BG5

A jazz-rajongókat kényezteti a zenei kényeztetést immár 20 éve, igen magas fokon művelő Fonó. A kényeztetés és az előszilveszterezés jegyében fellép a Japánban sem ismeretlen énekesnő és az oslói zeneakadémián tanult gitáros duója - még jó, hogy kitalálták (jazz-rajongóknak kötelező a feladvány!), hogy Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint kettőséről van szó, mely kettős igen régóta, igen összeszokott párost alkot. A nagyon is összeillő felek a  budapesti jazz tanszék végzőseiként találtak zeneileg egymásra, s azóta is számos felállásban – duóban, kvartettben és a közösen alapított Bin-Jipben is – lépnek együtt színpadra. A jól bejáratott duókoncerteken többnyire a Harcsa Veronika Quartet dalai szerepelnek alkalmi feldolgozások formájában, de más forrásból származó közös kedvencek is gyakran előkerülnek, természetesen ugyancsak átdolgozva.

false

Az előszilveszteri hangulatot a Dresch Quartet fokozza, a Dresch Mihály-vezette formációról nemrégiben ezt írta jazz-szakértőnk (a teljes szöveg itt):

"Amióta a szaxofonos rátalált saját útjára (és ezzel a Szabados Györgyöt követő irányzat nagyjából legfontosabb zenekarvezetőjévé vált), azóta mindig előre néz, nem tesz nagyobb kitérőket, legfeljebb szélesíti az utat. Utoljára akkor volt radikális újrakezdés a pályáján, amikor „szétzavarta” az eredeti kvartettjét, amellyel befutott. Jellemző módon most is tagja zenekarának az akkor feloszlatott együttes dobosa, a pótolhatatlan Baló István. Azt sem lehet újdonságnak tekinteni, hogy kvartettjében Horváth Balázs vette át a bőgőszólamot, mert Dresch és Borbély közös zenekarában ő alapember. Egész pontosan ugyanannyi autentikus népzenét hallottunk, mint etnodzsesszt; egy-egy órát. Az egyszerre meghatott és kajlán tréfálkozó Dresch előrebocsátotta: szünet nincs, kimenni nem lehet. Azt is mondhatnánk tehát, hogy Dresch számára akár patikamérlegen kimérve is ugyanolyan fontos a népzene, mint a dzsessz. A szaxofonos már valójában inkább fuhunos (ez saját hangszertalálmánya)."

Végül, de messze nem utolsósorban a BG5 zenekar színesíti a Fonó előszilveszterét!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.