Fonó 20 - Jazz előszilveszter

  • 2015. december 28.

Snoblesse

Zenél: Dresch Quartet, Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint duó, BG5

A jazz-rajongókat kényezteti a zenei kényeztetést immár 20 éve, igen magas fokon művelő Fonó. A kényeztetés és az előszilveszterezés jegyében fellép a Japánban sem ismeretlen énekesnő és az oslói zeneakadémián tanult gitáros duója - még jó, hogy kitalálták (jazz-rajongóknak kötelező a feladvány!), hogy Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint kettőséről van szó, mely kettős igen régóta, igen összeszokott párost alkot. A nagyon is összeillő felek a  budapesti jazz tanszék végzőseiként találtak zeneileg egymásra, s azóta is számos felállásban – duóban, kvartettben és a közösen alapított Bin-Jipben is – lépnek együtt színpadra. A jól bejáratott duókoncerteken többnyire a Harcsa Veronika Quartet dalai szerepelnek alkalmi feldolgozások formájában, de más forrásból származó közös kedvencek is gyakran előkerülnek, természetesen ugyancsak átdolgozva.

false

Az előszilveszteri hangulatot a Dresch Quartet fokozza, a Dresch Mihály-vezette formációról nemrégiben ezt írta jazz-szakértőnk (a teljes szöveg itt):

"Amióta a szaxofonos rátalált saját útjára (és ezzel a Szabados Györgyöt követő irányzat nagyjából legfontosabb zenekarvezetőjévé vált), azóta mindig előre néz, nem tesz nagyobb kitérőket, legfeljebb szélesíti az utat. Utoljára akkor volt radikális újrakezdés a pályáján, amikor „szétzavarta” az eredeti kvartettjét, amellyel befutott. Jellemző módon most is tagja zenekarának az akkor feloszlatott együttes dobosa, a pótolhatatlan Baló István. Azt sem lehet újdonságnak tekinteni, hogy kvartettjében Horváth Balázs vette át a bőgőszólamot, mert Dresch és Borbély közös zenekarában ő alapember. Egész pontosan ugyanannyi autentikus népzenét hallottunk, mint etnodzsesszt; egy-egy órát. Az egyszerre meghatott és kajlán tréfálkozó Dresch előrebocsátotta: szünet nincs, kimenni nem lehet. Azt is mondhatnánk tehát, hogy Dresch számára akár patikamérlegen kimérve is ugyanolyan fontos a népzene, mint a dzsessz. A szaxofonos már valójában inkább fuhunos (ez saját hangszertalálmánya)."

Végül, de messze nem utolsósorban a BG5 zenekar színesíti a Fonó előszilveszterét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.