Fonó 20 - Jazz előszilveszter

  • 2015. december 28.

Snoblesse

Zenél: Dresch Quartet, Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint duó, BG5

A jazz-rajongókat kényezteti a zenei kényeztetést immár 20 éve, igen magas fokon művelő Fonó. A kényeztetés és az előszilveszterezés jegyében fellép a Japánban sem ismeretlen énekesnő és az oslói zeneakadémián tanult gitáros duója - még jó, hogy kitalálták (jazz-rajongóknak kötelező a feladvány!), hogy Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint kettőséről van szó, mely kettős igen régóta, igen összeszokott párost alkot. A nagyon is összeillő felek a  budapesti jazz tanszék végzőseiként találtak zeneileg egymásra, s azóta is számos felállásban – duóban, kvartettben és a közösen alapított Bin-Jipben is – lépnek együtt színpadra. A jól bejáratott duókoncerteken többnyire a Harcsa Veronika Quartet dalai szerepelnek alkalmi feldolgozások formájában, de más forrásból származó közös kedvencek is gyakran előkerülnek, természetesen ugyancsak átdolgozva.

false

Az előszilveszteri hangulatot a Dresch Quartet fokozza, a Dresch Mihály-vezette formációról nemrégiben ezt írta jazz-szakértőnk (a teljes szöveg itt):

"Amióta a szaxofonos rátalált saját útjára (és ezzel a Szabados Györgyöt követő irányzat nagyjából legfontosabb zenekarvezetőjévé vált), azóta mindig előre néz, nem tesz nagyobb kitérőket, legfeljebb szélesíti az utat. Utoljára akkor volt radikális újrakezdés a pályáján, amikor „szétzavarta” az eredeti kvartettjét, amellyel befutott. Jellemző módon most is tagja zenekarának az akkor feloszlatott együttes dobosa, a pótolhatatlan Baló István. Azt sem lehet újdonságnak tekinteni, hogy kvartettjében Horváth Balázs vette át a bőgőszólamot, mert Dresch és Borbély közös zenekarában ő alapember. Egész pontosan ugyanannyi autentikus népzenét hallottunk, mint etnodzsesszt; egy-egy órát. Az egyszerre meghatott és kajlán tréfálkozó Dresch előrebocsátotta: szünet nincs, kimenni nem lehet. Azt is mondhatnánk tehát, hogy Dresch számára akár patikamérlegen kimérve is ugyanolyan fontos a népzene, mint a dzsessz. A szaxofonos már valójában inkább fuhunos (ez saját hangszertalálmánya)."

Végül, de messze nem utolsósorban a BG5 zenekar színesíti a Fonó előszilveszterét!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.