Kulka & Máté & Schilling & Faust

  • 2015. december 28.

Snoblesse

Kedd-szerda: Faust I. csütörtök: Faust II.

A Faust első része egy középkorú tanárember szellemi megfáradásáról, kiábrándulásáról szól. A második rész egy öregedő értelmiségi zavaros álomvilágába kalauzol minket. Oké-oké, de azért még kérnénk egy kis eligazítást a Katona József Színház igazgatójától és a címszerep alakítójától, Máté Gábortól (a teljes interjú itt):

Magyar Narancs: Szerinted most ezt miért kaptad?

Máté Gábor: Színészként én soha semmit nem bíráltam felül: ha valaki azt mondta, hogy én ez és ez vagyok, elfogadtam. Az elemző énem legfeljebb annyit akar megérteni, hogy ez miért lehetek én. Rengeteg Faustról tudok, fiatalról, öregről, mindenféle típusról. Schilling nagyon színházinak képzeli a Faustot, egyfajta rendező-színész viszonynak, ahogy egyik ember fejéből kipattan egy másik. Világos, hogy az igazgató énemre is szüksége van. Arra, hogy én, mondjuk igazgatóként, fölötte állok egy másik embernek, egy színésznek, és ez most borul, hiszen Faust Mephistopheles alárendeltje.

false

 

Fotó: Galló Rita

Szereposztás:

Faust I.

Faust – Máté Gábor
Ősanya/Boszorkány/Gonosz szellem/Portás – Monori Lili m. v.
Wagner – Keresztes Tamás
Öreg paraszt – Székely B. Miklós m. v.
Mephistopheles – Kulka János
Diák – Dér Zsolt e. h.
Kanmajom/Bálint/Konferanszié – Nagy Ervin
Állat I./Nép – Tasnádi Bence
Állat II./Nép – Dankó István
Margaréta – Mészáros Blanka e. h.
Miniszter/Ellenzéki – Haumann Péter
Híres színésznő – Bodnár Erika
Asszony – Pelsőczy Réka
Proktofantazmista – Bán János
Széplány – Tóth Anita
Ministránsok/Patkányok – Fiúkórus
Asszonykórus     

Faust II.

Faust/Császár – Máté Gábor
Mephistopheles/Phorkyas – Kulka János
Doktorandusz – Dér Zsolt e. h.
Wagner/Euphórion/Philemon – Keresztes Tamás
Homunculus/Vándor/Nyomor – Tóth Anita
Szfinx/Galatea/Lány/Bűn – Mészáros Blanka e. h.
Griff/Delfin/Felderítő I./Kar III. – Tasnádi Bence
Hangya/Delfin/Felderítő II./Kar II. – Dankó István
Khirón/Néreus/Hadvezér – Székely B. Miklós m. v.
Mantó/Phorkyas I./Markecolina/Gond – Monori Lili m. v.
Seismos/Anaxagoras/Érsek – Bán János
Lamia/Phorkyas II./Karvezető – Pelsőczy Réka
Thalés/Miniszter – Haumann Péter
Próteus/Harácsoldi/Kar I. – Nagy Ervin
Heléna/Baucis/Baj – Bodnár Erika
Szirének/Angyalok kórusa – Fiúkórus
Nimfák/Lamiák – Asszonykórus

Rendező: Schilling Árpád

Kritikánk az előadás(ok)ról itt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.