Főszerepben a főváros - Megyeri Léna művészeti menedzser, Mozsár műhely

  • rés a présen
  • 2016. december 9.

Snoblesse

Kortalan kortárs - Botrány

rés a présen: Mikor alapítottátok a Mozsár műhelyt?

Megyeri Léna: A Mozsár műhely a Nagymező utcai Mozsár kávézó emeletén működő új színházi játszóhely, amelyet a Független Színművészetért Alapítvány tart fenn és finanszíroz. Az alapítvány három éve vesz részt a kulturális életben színházi előadások, zenei projektek, fesztiválok támogatójaként. Idén az alapító elérkezettnek látta az időt, hogy – megtartva az alapítvány célját, a független kulturális kezdeményezések támogatását – saját helyszínen segítsen hozzá elsősorban színházi produkciókat a bemutatkozáshoz. Az én feladatom a műhely művészeti arculatának kialakítása, egy izgalmas, új játszóhely megteremtése.

rap: Mi a specialitásotok?

false

ML: Nem véletlenül választottuk a „színház újragondolva” szlogent. Ezen a speciális helyen, színháztechnikai értelemben puritán körülmények között a szó, a színészi játék, a gondolat az, amitől érdekessé válik, amit bemutatunk. Indító és egyben vezérprojektünk a Beszélő levelek, amelyben színészek, írók, zenészek olvassák fel híres művészek, történelmi személyiségek humoros, megindító vagy elgondolkodtató leveleit. Ez egy olyan színházi formátum, ami ebben a formában még nem volt Magyarországon. A többi produkciónk kiválasztásánál is arra törekedtünk, hogy kicsit más legyen, mint a megszokott, akár azért, mert műfajok határterületén mozog, akár azért, mert szokatlan színházi eszközökkel él.

rap: Hogyan kezdtél el színházzal foglalkozni?

ML: Édesapám (Megyeri László színházi szakember) révén gyakorlatilag színházban nőttem fel, de sokáig eszembe sem jutott, hogy én is színházzal szeretnék foglalkozni. Idővel mégis visszakanyarodtam a gyökerekhez, és projektmenedzserként már számos társulattal, produkcióval volt lehetőségem együtt dolgozni. A legutóbbi állomás a Színház- és Filmművészeti Egyetem volt, ahol nemzetközi és pályázati referensként dolgoztam. Most minden energiámmal a Mozsár műhelyre koncentrálok, ahol külön szívügyem a Beszélő levelek c. produkció, amelynek az ötletgazdája és a szerkesztője is én vagyok.

rap: Milyen színházban hiszel?

ML: Szeretnénk tehetségeket megmutatni a közönségnek, és szeretnénk, ha a nézők nemcsak jól éreznék magukat, de egy kicsit kimozdulnának a komfortzónájukból is. Az összes idei bemutatónk valamiben eltér a hagyományos színházi formáktól. A Karnyónét Szilágyi Bálint végzős rendezőhallgató állítja színpadra, minden szerepet három fiú játszik. A Kortalan kortárs című „színházi talkshow” minden hónapban más témát jár majd körül kortárs magyar írók szövegeit segítségül híva, az est második részében pedig Szily Nóra beszélget az előadókkal és a nézőkkel az adott témáról. Tavasszal mutatjuk be az Ezerarcú Budapest című produkciót, amelynek „főszereplője” Szilágyi Csenge és Nagy Dániel Viktor mellett a főváros lesz. Ez persze csak egy kis ízelítő a kínálatból.

rap: Mik a legközelebbi programjaitok?

ML: December 14-én lesz a Kortalan kortárs c. sorozat első estje; az e havi téma a botrány. A hónap második felében újra látható lesz a Karnyóné, valamint a Szépkisnap című monodráma Szirtes Balázs előadásában, amely mély humánummal, sok humorral, de mégis szívszorítóan mutatja be egy férfi kálváriáját, és egyben szembesít azzal, hogyan tud a társadalmi előítélet, egy közösség korlátoltsága egy életet (majdnem) tönkretenni. A kicsikre is számítunk, nekik a Puha vagy banya! című előadást ajánljuk, amely a Jancsi és Juliska mese feldolgozása mézeskalács bábok segítségével.

rap: Mik a hosszabb távú terveitek?

ML: Az alapítvány az említett produkciókat pályázaton válogatta ki. Ennek eredményeként a következő fél évben még három-négy produkció kap lehetőséget a bemutatkozásra. A sikeres előadásokat repertoárjelleggel játsszuk tovább. Jövő év elején is szeretnénk kiírni pályázatot a következő évad bemutatói­ra. Tervezzük ugyanakkor, hogy teljesen önállóan is hozunk létre produkciókat. Az első évad meg fogja mutatni, hogy mi „áll jól” a helynek, kivel érdemes közösen gondolkodni a saját arculat fejlesztésében.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."