Főszerepben a főváros - Megyeri Léna művészeti menedzser, Mozsár műhely

  • rés a présen
  • 2016. december 9.

Snoblesse

Kortalan kortárs - Botrány

rés a présen: Mikor alapítottátok a Mozsár műhelyt?

Megyeri Léna: A Mozsár műhely a Nagymező utcai Mozsár kávézó emeletén működő új színházi játszóhely, amelyet a Független Színművészetért Alapítvány tart fenn és finanszíroz. Az alapítvány három éve vesz részt a kulturális életben színházi előadások, zenei projektek, fesztiválok támogatójaként. Idén az alapító elérkezettnek látta az időt, hogy – megtartva az alapítvány célját, a független kulturális kezdeményezések támogatását – saját helyszínen segítsen hozzá elsősorban színházi produkciókat a bemutatkozáshoz. Az én feladatom a műhely művészeti arculatának kialakítása, egy izgalmas, új játszóhely megteremtése.

rap: Mi a specialitásotok?

false

ML: Nem véletlenül választottuk a „színház újragondolva” szlogent. Ezen a speciális helyen, színháztechnikai értelemben puritán körülmények között a szó, a színészi játék, a gondolat az, amitől érdekessé válik, amit bemutatunk. Indító és egyben vezérprojektünk a Beszélő levelek, amelyben színészek, írók, zenészek olvassák fel híres művészek, történelmi személyiségek humoros, megindító vagy elgondolkodtató leveleit. Ez egy olyan színházi formátum, ami ebben a formában még nem volt Magyarországon. A többi produkciónk kiválasztásánál is arra törekedtünk, hogy kicsit más legyen, mint a megszokott, akár azért, mert műfajok határterületén mozog, akár azért, mert szokatlan színházi eszközökkel él.

rap: Hogyan kezdtél el színházzal foglalkozni?

ML: Édesapám (Megyeri László színházi szakember) révén gyakorlatilag színházban nőttem fel, de sokáig eszembe sem jutott, hogy én is színházzal szeretnék foglalkozni. Idővel mégis visszakanyarodtam a gyökerekhez, és projektmenedzserként már számos társulattal, produkcióval volt lehetőségem együtt dolgozni. A legutóbbi állomás a Színház- és Filmművészeti Egyetem volt, ahol nemzetközi és pályázati referensként dolgoztam. Most minden energiámmal a Mozsár műhelyre koncentrálok, ahol külön szívügyem a Beszélő levelek c. produkció, amelynek az ötletgazdája és a szerkesztője is én vagyok.

rap: Milyen színházban hiszel?

ML: Szeretnénk tehetségeket megmutatni a közönségnek, és szeretnénk, ha a nézők nemcsak jól éreznék magukat, de egy kicsit kimozdulnának a komfortzónájukból is. Az összes idei bemutatónk valamiben eltér a hagyományos színházi formáktól. A Karnyónét Szilágyi Bálint végzős rendezőhallgató állítja színpadra, minden szerepet három fiú játszik. A Kortalan kortárs című „színházi talkshow” minden hónapban más témát jár majd körül kortárs magyar írók szövegeit segítségül híva, az est második részében pedig Szily Nóra beszélget az előadókkal és a nézőkkel az adott témáról. Tavasszal mutatjuk be az Ezerarcú Budapest című produkciót, amelynek „főszereplője” Szilágyi Csenge és Nagy Dániel Viktor mellett a főváros lesz. Ez persze csak egy kis ízelítő a kínálatból.

rap: Mik a legközelebbi programjaitok?

ML: December 14-én lesz a Kortalan kortárs c. sorozat első estje; az e havi téma a botrány. A hónap második felében újra látható lesz a Karnyóné, valamint a Szépkisnap című monodráma Szirtes Balázs előadásában, amely mély humánummal, sok humorral, de mégis szívszorítóan mutatja be egy férfi kálváriáját, és egyben szembesít azzal, hogyan tud a társadalmi előítélet, egy közösség korlátoltsága egy életet (majdnem) tönkretenni. A kicsikre is számítunk, nekik a Puha vagy banya! című előadást ajánljuk, amely a Jancsi és Juliska mese feldolgozása mézeskalács bábok segítségével.

rap: Mik a hosszabb távú terveitek?

ML: Az alapítvány az említett produkciókat pályázaton válogatta ki. Ennek eredményeként a következő fél évben még három-négy produkció kap lehetőséget a bemutatkozásra. A sikeres előadásokat repertoárjelleggel játsszuk tovább. Jövő év elején is szeretnénk kiírni pályázatot a következő évad bemutatói­ra. Tervezzük ugyanakkor, hogy teljesen önállóan is hozunk létre produkciókat. Az első évad meg fogja mutatni, hogy mi „áll jól” a helynek, kivel érdemes közösen gondolkodni a saját arculat fejlesztésében.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.