Grencsó Kollektíva Árnyalat

  • 2015. június 22.

Snoblesse

A jazz ötven árnyalata.
false

A beavatott hallgatóknak a napnál is világosabb, hogy Grencsó István, a hazai avantgard jazz meghatározó alakja – írják a beharangozók, s alighanem igazat is szólnak, a Narancs-olvasók számára azonban sok minden más is a napnál világosabb Grencsó-ügyben, hiszen néhány éve alapos interjút készítettünk a nemes zenésszel. Sok minden más mellett rákérdeztünk a Grencsó-dalok születésére is:

Magyar Narancs: Hogyan születnek a darabjaid? Gondolom, nem úgy, hogy leülsz: na, most írok egyet.

Grencsó István: Nem, nem. Az ember gyakorol. Igyekszem mindennap gyakorolni, bár nem túl sokat, nem úgy, mint a nagy művészek. És gyakorlás közben vannak bizonyos feladatsorok, formulák, aztán utána kicsit szabadabban fújogat az ember, ami érdekli. És akkor jönnek ilyen kis foszlányok, beleragadok, érzem, hogy ez érdekes. Akkor gyorsan lejegyzem, elkezd piszkálni, hogy ki kellene bontani. Sokszor nem sikerül, sokszor meg lesz belőle valami, de ez is kollektív szülés végül is. Elkezdjük próbálni, elmondom, mit szeretnék, esetleg a bőgőnek is hozok valami konkrétumot, ütőben is hallom, hogy mit szeretnék. Ha nem megy, igazgatunk rajta valamit, aztán szépen egyensúlyba kerülnek a dolgok, és megszületnek a zenék.

 

 

 

 

 

 

 

 

Grencsó István (fúvós hangszerek), Pozsár Máté (zongora), Benkő Róbert (bőgő) és Miklós Szilveszter (dobok) az Óbudai Társaskör kertjében ad koncerten ezen az estén.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.