Rájátszás

  • 2015. június 16.

Snoblesse

Popikonok sztárköltőkkel.
false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Nincs az írók részéről arisztokratikus gőg a rockzenészek felé a Rájátszásban?

Jogos kérdés, lássuk mit válaszolt rá Kollár-Klemencz László, akinek zenész létére nemrég jelent meg novelláskötete, tehát mindkét térfélen érdekelt:

KKL: Gőg nincs, de vannak ilyen alapkörök, hogy az írók jobb szöveget írnak, mint a dalszerzők, viszont az, hogy ők nem tudnak zenélni, le van szarva. Ebbe az irányba kicsattannak néha a koncert alatt is a mondatok, de ez így oké. A mai kortárs irodalom olyan finom, jó közösség, tele érzékenységgel egymás felé, szeretek velük lenni. Nekem alkotni magány. Kialakítok egy saját világot, és nem folyok bele más közösségekbe, próbálom rajta tartani koszos körmű ujjamat a dolgok folyásán, de elszakadok akaratlanul is. Én még ebbe a magyar pop-rock szakmába sem folytam bele. Alapvetően nem veszem észre, mi megy az emberek között egy közösségben. A Varga Stúdióban is úgy töltöttem tíz évet, hogy drámák zajlottak, emberek váltak, szerettek bele másokba, és én észre sem vettem, csak utólag csodálkoztam a következményeken.

A Kollár-Klemencz Lászlóval készített interjúnk itt, maga a zenész pedig a PIM Nyári Fesztiválon tekinthető meg Háy János, Beck Zoltán, Sárközy Zoltán, Kemény István, Grecsó Krisztián, Szűcs Krisztián, Egyedi Péter és Jancsovics Máté társaságában, a Rájátszás projektben.

Kérdések, melyekre választ várunk:

Miért hasonlítja Beck Zoli érzelmi anarchiához a Rájátszást?

Hogy lett Grecsó Krisztián 49 sorából végül 6?

Miért vett fel gitárt Háy János?

Kell-e esőnap? (június 24.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.