Goldoni Kőszegen: Chioggiai csetepaté

  • 2012. július 4.

Snoblesse

Toffolo sült tökkel kínálja Luciettát – több se kell egy fergeteges komédiához. Talán csak Goldoni zsenije.


Minden földi dolog tudója, Karinthy Frigyes világított rá a férfi és nő közti öröktől fennálló kölcsönös meg nem értés lényegére, amikor kinyilvánította: férfi és nő sohasem érthetik meg egymást, mert mindegyik mást akar. A nő a férfit, a férfi a nőt. Nem gondolta ezt másképp Goldoni, az olasz komédia királya sem, aki olyan sikeresen reformálta meg a műfajt, hogy még ma is, több mint két évszázaddal őutána, ha színház biztosra akar menni, hozzá fordul – 120 műve valamelyikéhez. Goldoni jó télre és jó nyárra (nem is beszélve a köztes évszakokról), jó kőszínházba és jó várszínházba. Kőszegen többek között Pogány Judit, Bánfalvi Eszter, Nagy Mari, Gazsó György, Hollósi Frigyes és Epres Attila kelti életre a negyvenezer lelket, s ezen belül harmincezer női lakost számláló Chioggia mindennapjait. Rendezte: Znamenák István.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.