Fújd le a tetőteraszt!

  • 2012. május 14.

Snoblesse

Brazil graffitikiállítás a Telep Galériában, stencilworkshop a Corvintetőn.


Immár olyan mozgalom is létezik, idén január óta egészen bizonyosan, mely a São Paulo és Budapest közti kulturális dialógus felpezsdítésén fáradozik. Az sPbP, merthogy így hívják a kortárs vizuális művészetekkel foglalkozó társaságot, első happeningjére készül a brazil graffiti jegyében. On the Streets of São Paulo címmel a Telep Galériában (1075 Budapest, Madách út 8.) nyílik kiállítás, melyen saját fotók és videointerjúk adnak képet a brazil graffiti helyzetéről, az összképet pedig vendég fotóművészek (a mexikói Waldo Lao és a riói Daniella Cantagalli Pfisterer) művei teszik teljesebbé. De még ennél is teljesebbé egy kiadós stencilworkshoppal válik a rendezvény, melynek helyszíne a Corvintető, levezénylője pedig a brazil Coletivo ZZ7ZZ. A háromnapos gyakorlati eligazítást Celso Gitahy, a street art úttörője, az egyik első és legelismertebb brazil graffiti- és festőművész vezeti. A workshopot dokumentáló képek szintén láthatóak lesznek a Telep Galériában. A workshopra az spbpmovement [at] gmail [dot] com címen lehet jelentkezni.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.