GusGus, Bónusz Electronic Music Festival

  • 2012. október 8.

Snoblesse

Izlandi koboldok érzelmes ütemei a Bónusz fesztiválon.


Az idei, szokás szerint monumentális Bónusz Electronic Music Festival számos nagy névvel kecsegteti a robotikus tánczenék rajongót: Ritchie Hawtin, Loco Dice, James Zabiela, DJ Rush vagy Max Cooper lemezlovas szettjei mellett mindenképpen meg kell említenünk a veterán skót tech/house producerduó, a Slam live actjét. Ám mindenekelőtt egy csapat kedvesen őrült izlandi figurát ajánlanánk a figyelmükbe. A GusGust eredetileg még 1995-ben alapította néhány ambiciózus és összművészeti hajlamokkal megvert szigetlakó. Az eredetileg tervezett színjátszási és filmkészítési stúdiumok hamarosan háttérbe szorultak – ezzel szemben szorgalmas és máig folytatott zenekészítési gyakorlatok következtek, meglehetős sikerek mellett. Elég, ha annyit mondunk, hogy eddig nyolc teljes albumot, tömérdek maxit , E.P.-t és remixet köszönhetünk nekik, s miközben fennállásuk hosszú ideje alatt kacskaringós utat járt be a burjánzásában is követhetetlen dinamikájú elektronikus tánczene, ők rendre ott maradtak a csúcs közelében. Kezdetben a trip hopon már túlmutató, finom, vokális darabokkal arattak, később akadt olyan számuk (Purple) is, amelynek Sasha-remixe az ezredfordulón egyszerűen kihagyhatatlan volt egy valamirevaló prog house/trance mixből. Legutóbbi két-három lemezük egyrészt a célratörő tech/house minimalizmus, másrészt a lélekmelengető, rafináltan hatásvadász szintiszőnyegekkel is megtámogatott elektro-soul melódiák egyensúlyára épült: a tavalyi Arabian Horse már egyenesen a legendás Kompakt kiadó gondozásában jelent meg. Az alaptagok, mint President Bongo (Stephan Stephensen), Biggi Veira (Birgir Þórarinsson) vagy éppen Daníel Ágúst Haraldsson mellett három szám erejéig visszatért az Earth művésznéven alkotó Urður Hákonardóttir énekesnő is (akivel először még a 2007-es Forever albumon dolgoztak együtt). A rendre erős színpadi formát mutató kollektíva élőben, ha lehet, még ütősebben szól, mint plasztik hanghordozóikon: a technicizált lüktetés és kifinomult érzékiség elegye rendre legszenzitívebb pontján ragadja meg a publikumot.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.