GusGus, Bónusz Electronic Music Festival

  • 2012. október 8.

Snoblesse

Izlandi koboldok érzelmes ütemei a Bónusz fesztiválon.


Az idei, szokás szerint monumentális Bónusz Electronic Music Festival számos nagy névvel kecsegteti a robotikus tánczenék rajongót: Ritchie Hawtin, Loco Dice, James Zabiela, DJ Rush vagy Max Cooper lemezlovas szettjei mellett mindenképpen meg kell említenünk a veterán skót tech/house producerduó, a Slam live actjét. Ám mindenekelőtt egy csapat kedvesen őrült izlandi figurát ajánlanánk a figyelmükbe. A GusGust eredetileg még 1995-ben alapította néhány ambiciózus és összművészeti hajlamokkal megvert szigetlakó. Az eredetileg tervezett színjátszási és filmkészítési stúdiumok hamarosan háttérbe szorultak – ezzel szemben szorgalmas és máig folytatott zenekészítési gyakorlatok következtek, meglehetős sikerek mellett. Elég, ha annyit mondunk, hogy eddig nyolc teljes albumot, tömérdek maxit , E.P.-t és remixet köszönhetünk nekik, s miközben fennállásuk hosszú ideje alatt kacskaringós utat járt be a burjánzásában is követhetetlen dinamikájú elektronikus tánczene, ők rendre ott maradtak a csúcs közelében. Kezdetben a trip hopon már túlmutató, finom, vokális darabokkal arattak, később akadt olyan számuk (Purple) is, amelynek Sasha-remixe az ezredfordulón egyszerűen kihagyhatatlan volt egy valamirevaló prog house/trance mixből. Legutóbbi két-három lemezük egyrészt a célratörő tech/house minimalizmus, másrészt a lélekmelengető, rafináltan hatásvadász szintiszőnyegekkel is megtámogatott elektro-soul melódiák egyensúlyára épült: a tavalyi Arabian Horse már egyenesen a legendás Kompakt kiadó gondozásában jelent meg. Az alaptagok, mint President Bongo (Stephan Stephensen), Biggi Veira (Birgir Þórarinsson) vagy éppen Daníel Ágúst Haraldsson mellett három szám erejéig visszatért az Earth művésznéven alkotó Urður Hákonardóttir énekesnő is (akivel először még a 2007-es Forever albumon dolgoztak együtt). A rendre erős színpadi formát mutató kollektíva élőben, ha lehet, még ütősebben szól, mint plasztik hanghordozóikon: a technicizált lüktetés és kifinomult érzékiség elegye rendre legszenzitívebb pontján ragadja meg a publikumot.

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.