GusGus, Bónusz Electronic Music Festival

  • 2012. október 8.

Snoblesse

Izlandi koboldok érzelmes ütemei a Bónusz fesztiválon.


Az idei, szokás szerint monumentális Bónusz Electronic Music Festival számos nagy névvel kecsegteti a robotikus tánczenék rajongót: Ritchie Hawtin, Loco Dice, James Zabiela, DJ Rush vagy Max Cooper lemezlovas szettjei mellett mindenképpen meg kell említenünk a veterán skót tech/house producerduó, a Slam live actjét. Ám mindenekelőtt egy csapat kedvesen őrült izlandi figurát ajánlanánk a figyelmükbe. A GusGust eredetileg még 1995-ben alapította néhány ambiciózus és összművészeti hajlamokkal megvert szigetlakó. Az eredetileg tervezett színjátszási és filmkészítési stúdiumok hamarosan háttérbe szorultak – ezzel szemben szorgalmas és máig folytatott zenekészítési gyakorlatok következtek, meglehetős sikerek mellett. Elég, ha annyit mondunk, hogy eddig nyolc teljes albumot, tömérdek maxit , E.P.-t és remixet köszönhetünk nekik, s miközben fennállásuk hosszú ideje alatt kacskaringós utat járt be a burjánzásában is követhetetlen dinamikájú elektronikus tánczene, ők rendre ott maradtak a csúcs közelében. Kezdetben a trip hopon már túlmutató, finom, vokális darabokkal arattak, később akadt olyan számuk (Purple) is, amelynek Sasha-remixe az ezredfordulón egyszerűen kihagyhatatlan volt egy valamirevaló prog house/trance mixből. Legutóbbi két-három lemezük egyrészt a célratörő tech/house minimalizmus, másrészt a lélekmelengető, rafináltan hatásvadász szintiszőnyegekkel is megtámogatott elektro-soul melódiák egyensúlyára épült: a tavalyi Arabian Horse már egyenesen a legendás Kompakt kiadó gondozásában jelent meg. Az alaptagok, mint President Bongo (Stephan Stephensen), Biggi Veira (Birgir Þórarinsson) vagy éppen Daníel Ágúst Haraldsson mellett három szám erejéig visszatért az Earth művésznéven alkotó Urður Hákonardóttir énekesnő is (akivel először még a 2007-es Forever albumon dolgoztak együtt). A rendre erős színpadi formát mutató kollektíva élőben, ha lehet, még ütősebben szól, mint plasztik hanghordozóikon: a technicizált lüktetés és kifinomult érzékiség elegye rendre legszenzitívebb pontján ragadja meg a publikumot.

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.