GusGus, Bónusz Electronic Music Festival

  • 2012. október 8.

Snoblesse

Izlandi koboldok érzelmes ütemei a Bónusz fesztiválon.


Az idei, szokás szerint monumentális Bónusz Electronic Music Festival számos nagy névvel kecsegteti a robotikus tánczenék rajongót: Ritchie Hawtin, Loco Dice, James Zabiela, DJ Rush vagy Max Cooper lemezlovas szettjei mellett mindenképpen meg kell említenünk a veterán skót tech/house producerduó, a Slam live actjét. Ám mindenekelőtt egy csapat kedvesen őrült izlandi figurát ajánlanánk a figyelmükbe. A GusGust eredetileg még 1995-ben alapította néhány ambiciózus és összművészeti hajlamokkal megvert szigetlakó. Az eredetileg tervezett színjátszási és filmkészítési stúdiumok hamarosan háttérbe szorultak – ezzel szemben szorgalmas és máig folytatott zenekészítési gyakorlatok következtek, meglehetős sikerek mellett. Elég, ha annyit mondunk, hogy eddig nyolc teljes albumot, tömérdek maxit , E.P.-t és remixet köszönhetünk nekik, s miközben fennállásuk hosszú ideje alatt kacskaringós utat járt be a burjánzásában is követhetetlen dinamikájú elektronikus tánczene, ők rendre ott maradtak a csúcs közelében. Kezdetben a trip hopon már túlmutató, finom, vokális darabokkal arattak, később akadt olyan számuk (Purple) is, amelynek Sasha-remixe az ezredfordulón egyszerűen kihagyhatatlan volt egy valamirevaló prog house/trance mixből. Legutóbbi két-három lemezük egyrészt a célratörő tech/house minimalizmus, másrészt a lélekmelengető, rafináltan hatásvadász szintiszőnyegekkel is megtámogatott elektro-soul melódiák egyensúlyára épült: a tavalyi Arabian Horse már egyenesen a legendás Kompakt kiadó gondozásában jelent meg. Az alaptagok, mint President Bongo (Stephan Stephensen), Biggi Veira (Birgir Þórarinsson) vagy éppen Daníel Ágúst Haraldsson mellett három szám erejéig visszatért az Earth művésznéven alkotó Urður Hákonardóttir énekesnő is (akivel először még a 2007-es Forever albumon dolgoztak együtt). A rendre erős színpadi formát mutató kollektíva élőben, ha lehet, még ütősebben szól, mint plasztik hanghordozóikon: a technicizált lüktetés és kifinomult érzékiség elegye rendre legszenzitívebb pontján ragadja meg a publikumot.

 

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.