„Ha hallani akartok, akkor még most” - Songoro Fatime szaxofonos

  • rés a présen
  • 2015. április 23.

Snoblesse

Minden hétfőn Tri-óra Forog a Fekete Kutyában.

rés a présen: Alapítottál egy összművészeti színteret. Hogyan csinál ilyet az ember?

Songoro Fatime: A kortárs írók, zenészek, képzőművészek, táncosok, színészek nem igazán ismerik egymás művészetét. Legalábbis két évvel ezelőtt nekem sem volt fogalmam, hogy a saját korosztályomban kik a művészek, és ez meglehetősen zavart. Ezt kellett orvosolni. A zenészeket szinte mind ismerem, ezért tudtam elkezdeni a nonprofit sorozatot, amelynek az első évben több mint 90 közreműködője volt. Jelenleg a Song-óra Csoport a brand teteje, ami húsz zenész szövetsége, de megalapítottuk a Song-óra Kulturális Egyesületet is, hogy bevonjunk olyan művészeket a közösségbe, akik szintén szeretnének Budapesten egy interkulturális alkotóházat működtetni.

rap: Honnan érkeztél ebbe a közegbe?

SF: Zenésznek lenni folyamatos utazás. Művészeti vállalkozónak lenni egy olyan feladvány, amit az ember még álmában is gyakorol. Dzsesszzenésznek lenni pedig isteni áldás. A dzsesszből jövök, ez a neveltetésem következménye, ami az improvizáció magas művészetét jelenti. Hatással van rá a technika, a közhangulat, a trend, és erre mind hatással van a dzsesszzenész. A 20-as, 50-es, 70-es éveknek is és minden kornak megvan a jellegzetessége a rögtönzésben. Van olyan kor, ami népszerűbb ma is, de a lényeg, hogy ne legyen a talaj ingoványos.

false

rap: Mivel foglalkozol még?

SF: A Song-óra a missziós tevékenység és a kezdő vállalkozás elegye. „Ráhangolás az összehangolódásra”. Az erre a mottóra épülő tevékenység a legtöbb időmet fel is emészti. Szaxofonos vagyok benne, művészeti vezető, egyesületi elnök, koncertszervező, kreatív szakember, road, coach, rendező, rádiós műsorvezető. Azt fejlesztem, hogy minél hatékonyabb híd legyek az emberek között. Emellett a saját zenekarom megalakítása is tervben van, csak előtte még el kell jutnom Tanzániába zenét gyűjteni.

rap: Hol láthatjuk a csapatodat?

SF: A Tri-óra forog projekt hétfő esténként van (20.00-tól) a Fekete Kutyában (Dob utca 31.). A Lámpásban (Dob u. 15.) minden kedden nyitott jam session hajnalig, ami nyáron egy másik helyszínen lesz. Szerdánként pedig What’s new a Lieblingben (Akácfa utca 51.), amit a hamarosan nyíló Liebling teraszon folytatunk. Szoktunk még játszani a Toldi klubban, a Brody Studiosban, a G3-ban és az Akváriumban. A Mediawave fesztiválon és a Művészetek Völgyében pedig lesz Song-óra workshop is.

rap: Milyennek látod a főváros underground életét, és a ti projektjeitek hogy kapcsolódnak bele?

SF: Azért vagyunk kevéssé ismertek, és azért vagyunk az underground része, mert fiatalok vagyunk, és a közönségünk nem fizetőképes. Tevékenységünket illetően nem túl sok közös nevezőt találok más, kevéssé ismert, úgynevezett underground formá­ciókkal, hiszen mi egy mozgalmat indítottunk el, ami normális gazdasági körülmények között már rég mainstream lenne, hiszen a zenénk közérthető és az üzenetünk is az.

rap: Mit nézel, hova mész szívesen, ha nem lépsz fel?

SF: Legszívesebben az Opus jazz clubba megyek. Nemcsak felüdítenek az ott hallható zenék, de tájékozódom is, hogy mi történik a nagyvilágban.

rap: Mi szeretnél lenni ötvenévesen?

SF: Addigra túl leszek az önálló dzsesszműsorom fel- és lefutásán és 4500 koncerten világszerte.
A gyerekeim megalakítják a Songoro Five zenekart, valamint lesz egy produkciós irodám a Song-óra Cultural Network budapesti épületében. Budapest könnyűzenei élete kivirágzik, egyre több Grammy-díjas lesz köztünk meg ilyenek. Tanítani fogok a Zeneakadémia zenei menedzsment szakán, mert addigra megalapítom ezt a rettenetesen hiányzó tanszéket, de koncerteket ritkán vállalok majd, szóval, ha hallani akartok, akkor még most…

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.