Húsz esztendőnk hatalom - Iricsek Zsuzsanna művészettörténész, kulturális menedzser

  • rés a présen
  • 2015. július 10.

Snoblesse

Ön-olvasatok - kiállítás a Pride előtt, alatt, után.

rés a présen: Hogyan lettél kurátor?

Iricsek Zsuzsanna: Közgazdaságtant, művészettörténetet, filozófiát tanultam, és bár kezdetben ezek izgalmas, de nehezen összeegyeztethető gondolkodási rendszereknek tűntek, végül egy biztos alapot és nagy szabadságot adtak a szakmai munkámban és a magánéletemben egyaránt. Ez az oldottság jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy ki merjem mondani: én félek. Gyakran félek. S közben baromi dühös is vagyok, amiért Magyarországon teljesen értelmetlen morális elvek mentén sokan másodrendű állampolgárként kezelik a kisebbségeket, köztük a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű vagy queer embere­ket. Ez három éve volt. Akkor csatlakoztam a Budapest Pride szervezői csapatához.

rap: Miről szól az idei pride?

IZS: Mintha a fesztivál programjain és a felvonuláson részt vevők évről évre egyre biztosabban és önazonosabban állnának saját magukban. Ez elég jó érzés. Másrészt, egy kicsit tágabbra állítva a távcsövünk perspektíváját, a közösségek erejéről, a folyamatos társadalmi jelenlétről, a láthatóságról szól. Az idei, 20. alkalommal megrendezett fesztivál és felvonulás mottója: Budapest Pride: 20 esztendőnk hatalom!, amely azt fejezi ki, hogy a változó és nehéz társadalmi és politikai környezet ellenére itt vagyunk, és itt leszünk 20 év múlva is. Egyenlő jogokat, biztonságos közeget szeretnénk.

false

rap: Hogyan illeszkedik a fesztiválba és meddig látható az Ön-olvasatok kiállítás?

IZS: Jan Elantkowski fiatal lengyel művészettörténésszel közösen kurált és szervezett kiállításunk a szocializációval elsajátított identitáskategóriák és gondolkodásbeli axiómák kérdéskörét vizsgálja, valamint azt, hogy ezek feloldásával és a morális értékítéletek esetlegességének leleplezésével hogyan válik természetessé az önrealizáció folyamatos, performatív aktusa. A kiállítás nyolc fiatal alkotó nyilvánosságnak szánt, ám intim, gyakran önreflexív munkáin keresztül tárja fel személyes és esztétikai komplex viszonyát, míg a megjelenített témák tágabb szocio-kulturális közegbe helyezése új olvasatot szülhet a testről és a szerepeinkről folytatott diskurzusban. Részt vevő művészek: Aranyi Flóra, Ádám Anna, Jakub Ceglarz, Dallos Ádám, Karol Radziszewski, Korponovics Roland, Simon Zsuzsanna, Szabó-Benke Róbert. A kiállítás július 9–16. között tekinthető meg a Stúdió Galériában.

rap: Milyen további programok kapcsolódnak?

IZS: Más műfaj, de személyes és esztétikai viszonyán továbbhaladva talán két irodalmi programunk, a IV. Fejezet és a „Szavainkban az erő” kapcsolódik leginkább. Míg előbbin már befutott írók – mint például Gerevich András vagy Tóth Kriszta – olvasnak fel munkáikból Veiszer Alinda moderálásával, az utóbbin amatőr írók és költők oszthatják meg a pályázatunkra beküldött, gyakran titokban tartott, LMBTQ témájú műveiket.

rap: Mik az idei kiemelt programok, és mik a te kedvenceid?

IZS: Idén is számos kiállítással, színházi előadással, sportprogrammal, workshoppal, koncerttel készültünk a fesztiválra. Fűrjes Viktória Az éjszaka királynői c. fotókiállítása a transzvesztitaközösség régi és új tagjai előtt tiszteleg, Azért nem vagyok feminista, mert… c. workshopunk hétköznapi példákon keresztül mutatja be az embereket, köztük az LMBTQ személyeket érő mindennapi szexizmus működését és a feminizmus erejét. A július 11-i Budapest Pride felvonulás pedig, mely a legnagyobb láthatóságot biztosító programunk, az LMBTQ közösségnek és támogatóiknak egyet jelent: szeretnénk önmagunk lenni, szeretnénk szabadon élni. Ennek természetesnek kellene lennie, nem igaz?

rap: Létezik LMBTQ szempontú művészettörténet?

IZS: Tévedés lenne az identitásuk bármely tengelye alapján beskatulyázni az alkotókat, de izgalmas és teljesen létjogosult a téma bevonása a szakmai diskurzusba. Ezzel sajnos nem mindenki ért egyet. Interdiszciplináris, mindennapi jelenség az elnyomás és az érzéketlenség a művészeti, művészettörténeti kánonban is. Felmerülhet a kérdés, hogy az intézményesülést meghatározó igazságok vajon kinek az igazságai?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."