Húsz esztendőnk hatalom - Iricsek Zsuzsanna művészettörténész, kulturális menedzser

  • rés a présen
  • 2015. július 10.

Snoblesse

Ön-olvasatok - kiállítás a Pride előtt, alatt, után.

rés a présen: Hogyan lettél kurátor?

Iricsek Zsuzsanna: Közgazdaságtant, művészettörténetet, filozófiát tanultam, és bár kezdetben ezek izgalmas, de nehezen összeegyeztethető gondolkodási rendszereknek tűntek, végül egy biztos alapot és nagy szabadságot adtak a szakmai munkámban és a magánéletemben egyaránt. Ez az oldottság jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy ki merjem mondani: én félek. Gyakran félek. S közben baromi dühös is vagyok, amiért Magyarországon teljesen értelmetlen morális elvek mentén sokan másodrendű állampolgárként kezelik a kisebbségeket, köztük a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű vagy queer embere­ket. Ez három éve volt. Akkor csatlakoztam a Budapest Pride szervezői csapatához.

rap: Miről szól az idei pride?

IZS: Mintha a fesztivál programjain és a felvonuláson részt vevők évről évre egyre biztosabban és önazonosabban állnának saját magukban. Ez elég jó érzés. Másrészt, egy kicsit tágabbra állítva a távcsövünk perspektíváját, a közösségek erejéről, a folyamatos társadalmi jelenlétről, a láthatóságról szól. Az idei, 20. alkalommal megrendezett fesztivál és felvonulás mottója: Budapest Pride: 20 esztendőnk hatalom!, amely azt fejezi ki, hogy a változó és nehéz társadalmi és politikai környezet ellenére itt vagyunk, és itt leszünk 20 év múlva is. Egyenlő jogokat, biztonságos közeget szeretnénk.

false

rap: Hogyan illeszkedik a fesztiválba és meddig látható az Ön-olvasatok kiállítás?

IZS: Jan Elantkowski fiatal lengyel művészettörténésszel közösen kurált és szervezett kiállításunk a szocializációval elsajátított identitáskategóriák és gondolkodásbeli axiómák kérdéskörét vizsgálja, valamint azt, hogy ezek feloldásával és a morális értékítéletek esetlegességének leleplezésével hogyan válik természetessé az önrealizáció folyamatos, performatív aktusa. A kiállítás nyolc fiatal alkotó nyilvánosságnak szánt, ám intim, gyakran önreflexív munkáin keresztül tárja fel személyes és esztétikai komplex viszonyát, míg a megjelenített témák tágabb szocio-kulturális közegbe helyezése új olvasatot szülhet a testről és a szerepeinkről folytatott diskurzusban. Részt vevő művészek: Aranyi Flóra, Ádám Anna, Jakub Ceglarz, Dallos Ádám, Karol Radziszewski, Korponovics Roland, Simon Zsuzsanna, Szabó-Benke Róbert. A kiállítás július 9–16. között tekinthető meg a Stúdió Galériában.

rap: Milyen további programok kapcsolódnak?

IZS: Más műfaj, de személyes és esztétikai viszonyán továbbhaladva talán két irodalmi programunk, a IV. Fejezet és a „Szavainkban az erő” kapcsolódik leginkább. Míg előbbin már befutott írók – mint például Gerevich András vagy Tóth Kriszta – olvasnak fel munkáikból Veiszer Alinda moderálásával, az utóbbin amatőr írók és költők oszthatják meg a pályázatunkra beküldött, gyakran titokban tartott, LMBTQ témájú műveiket.

rap: Mik az idei kiemelt programok, és mik a te kedvenceid?

IZS: Idén is számos kiállítással, színházi előadással, sportprogrammal, workshoppal, koncerttel készültünk a fesztiválra. Fűrjes Viktória Az éjszaka királynői c. fotókiállítása a transzvesztitaközösség régi és új tagjai előtt tiszteleg, Azért nem vagyok feminista, mert… c. workshopunk hétköznapi példákon keresztül mutatja be az embereket, köztük az LMBTQ személyeket érő mindennapi szexizmus működését és a feminizmus erejét. A július 11-i Budapest Pride felvonulás pedig, mely a legnagyobb láthatóságot biztosító programunk, az LMBTQ közösségnek és támogatóiknak egyet jelent: szeretnénk önmagunk lenni, szeretnénk szabadon élni. Ennek természetesnek kellene lennie, nem igaz?

rap: Létezik LMBTQ szempontú művészettörténet?

IZS: Tévedés lenne az identitásuk bármely tengelye alapján beskatulyázni az alkotókat, de izgalmas és teljesen létjogosult a téma bevonása a szakmai diskurzusba. Ezzel sajnos nem mindenki ért egyet. Interdiszciplináris, mindennapi jelenség az elnyomás és az érzéketlenség a művészeti, művészettörténeti kánonban is. Felmerülhet a kérdés, hogy az intézményesülést meghatározó igazságok vajon kinek az igazságai?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.