Húsz esztendőnk hatalom - Iricsek Zsuzsanna művészettörténész, kulturális menedzser

  • rés a présen
  • 2015. július 10.

Snoblesse

Ön-olvasatok - kiállítás a Pride előtt, alatt, után.

rés a présen: Hogyan lettél kurátor?

Iricsek Zsuzsanna: Közgazdaságtant, művészettörténetet, filozófiát tanultam, és bár kezdetben ezek izgalmas, de nehezen összeegyeztethető gondolkodási rendszereknek tűntek, végül egy biztos alapot és nagy szabadságot adtak a szakmai munkámban és a magánéletemben egyaránt. Ez az oldottság jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy ki merjem mondani: én félek. Gyakran félek. S közben baromi dühös is vagyok, amiért Magyarországon teljesen értelmetlen morális elvek mentén sokan másodrendű állampolgárként kezelik a kisebbségeket, köztük a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű vagy queer embere­ket. Ez három éve volt. Akkor csatlakoztam a Budapest Pride szervezői csapatához.

rap: Miről szól az idei pride?

IZS: Mintha a fesztivál programjain és a felvonuláson részt vevők évről évre egyre biztosabban és önazonosabban állnának saját magukban. Ez elég jó érzés. Másrészt, egy kicsit tágabbra állítva a távcsövünk perspektíváját, a közösségek erejéről, a folyamatos társadalmi jelenlétről, a láthatóságról szól. Az idei, 20. alkalommal megrendezett fesztivál és felvonulás mottója: Budapest Pride: 20 esztendőnk hatalom!, amely azt fejezi ki, hogy a változó és nehéz társadalmi és politikai környezet ellenére itt vagyunk, és itt leszünk 20 év múlva is. Egyenlő jogokat, biztonságos közeget szeretnénk.

false

rap: Hogyan illeszkedik a fesztiválba és meddig látható az Ön-olvasatok kiállítás?

IZS: Jan Elantkowski fiatal lengyel művészettörténésszel közösen kurált és szervezett kiállításunk a szocializációval elsajátított identitáskategóriák és gondolkodásbeli axiómák kérdéskörét vizsgálja, valamint azt, hogy ezek feloldásával és a morális értékítéletek esetlegességének leleplezésével hogyan válik természetessé az önrealizáció folyamatos, performatív aktusa. A kiállítás nyolc fiatal alkotó nyilvánosságnak szánt, ám intim, gyakran önreflexív munkáin keresztül tárja fel személyes és esztétikai komplex viszonyát, míg a megjelenített témák tágabb szocio-kulturális közegbe helyezése új olvasatot szülhet a testről és a szerepeinkről folytatott diskurzusban. Részt vevő művészek: Aranyi Flóra, Ádám Anna, Jakub Ceglarz, Dallos Ádám, Karol Radziszewski, Korponovics Roland, Simon Zsuzsanna, Szabó-Benke Róbert. A kiállítás július 9–16. között tekinthető meg a Stúdió Galériában.

rap: Milyen további programok kapcsolódnak?

IZS: Más műfaj, de személyes és esztétikai viszonyán továbbhaladva talán két irodalmi programunk, a IV. Fejezet és a „Szavainkban az erő” kapcsolódik leginkább. Míg előbbin már befutott írók – mint például Gerevich András vagy Tóth Kriszta – olvasnak fel munkáikból Veiszer Alinda moderálásával, az utóbbin amatőr írók és költők oszthatják meg a pályázatunkra beküldött, gyakran titokban tartott, LMBTQ témájú műveiket.

rap: Mik az idei kiemelt programok, és mik a te kedvenceid?

IZS: Idén is számos kiállítással, színházi előadással, sportprogrammal, workshoppal, koncerttel készültünk a fesztiválra. Fűrjes Viktória Az éjszaka királynői c. fotókiállítása a transzvesztitaközösség régi és új tagjai előtt tiszteleg, Azért nem vagyok feminista, mert… c. workshopunk hétköznapi példákon keresztül mutatja be az embereket, köztük az LMBTQ személyeket érő mindennapi szexizmus működését és a feminizmus erejét. A július 11-i Budapest Pride felvonulás pedig, mely a legnagyobb láthatóságot biztosító programunk, az LMBTQ közösségnek és támogatóiknak egyet jelent: szeretnénk önmagunk lenni, szeretnénk szabadon élni. Ennek természetesnek kellene lennie, nem igaz?

rap: Létezik LMBTQ szempontú művészettörténet?

IZS: Tévedés lenne az identitásuk bármely tengelye alapján beskatulyázni az alkotókat, de izgalmas és teljesen létjogosult a téma bevonása a szakmai diskurzusba. Ezzel sajnos nem mindenki ért egyet. Interdiszciplináris, mindennapi jelenség az elnyomás és az érzéketlenség a művészeti, művészettörténeti kánonban is. Felmerülhet a kérdés, hogy az intézményesülést meghatározó igazságok vajon kinek az igazságai?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.