Cassavetes Bánkitón

  • 2015. július 8.

Snoblesse

Minden idők egyik legjobb filmje a tavi fesztiválon.
false

„Elképesztő élmény volt. Fogalmam sem volt, mit csinálok. Egyikünk sem tudta, mit csinálunk.” Olykor megtörténik a csoda, és miközben senki sem tudja, mit csinál, remekmű születik: John Cassavetesnek összejött a csoda, s bár szavaiból azt vesszük ki, hogy legelső játékfilmje, a New York árnyai az áldott hozzánemértés jegyében született, a végeredmény mindenképpen a művészt igazolja. Cassavetesnek ezt követően még sokszor összejött a csoda (lásd Férjek, Egy hatás alatt álló nő, Egy kínai bukméker meggyilkolása), ám talán egyik filmje sem szerethető annyira, mint az 1959-ben elkövetett Shadows, amely gyakorlatilag egymaga elindította az amerikai független filmes mozgalmat.

A vetítést követően Bazsányi Sándor esztéta és Berkovits Balázs filozófus beszélget – alighanem a filmről.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.