„Így lettem aranyhal” – Zoób Kati ruhatervező

  • rés a présen
  • 2016. április 14.

Snoblesse

Robert Musil: A rajongók – bemutató a Jurányiban.

rés a présen: Mi a legutóbbi Zoób-trend a divat világában? Kiket szólítanak meg a ruháid?

Zoób Kati: Számomra a divat folyamatosan frissülő ötletsor, ami megmozgatja a fantáziámat. Bár a trendek változékonysága inspirál, mégsem szeretem a könnyen elfelejthető trendit, inkább a hosszú távon érvényes elemeket, alkalmazkodni tudó darabokat, a kifinomult tárgyakat. Ruháim a korszerű nőiességet erősítik, a könnyed formákat, a finom anyagokat és a funkcionalitást ötvözik a kidolgozottsággal. A 2016 S/S kollekciónk címe Metropolis, reflexió az újraformálódó nagyvárosi létezésre, ami az 1920-as évek mának szóló üzenete.

false

 

Fotó: Bézsenyi Zsolt

rap: Hogyan találkoztál a színházzal?

ZK: Azt hallottam már gyerekként is, hogy „színház az egész világ”, de nem is sejtettem, hogy ennek pejoratív értelme is lehet. Ezt a gyanútlanságot megőrizve a színház alkotói légköre a fontos nekem. Különös ajándék, hogy jelmeztervezőként eddig csak korszakos, intellektuális darabok létrejöttében vehettem részt.

rap: Melyek voltak a közös munkáid Szikora Jánossal, és mik voltak az elvárásai a jelmezek felé?

ZK: Harold Pinter–Di Trevis Az eltűnt idő nyomában című darabja volt az első közös munkánk a Szolnoki Szigligeti Színházban 2006-ban, aztán Esterházy Péter Rubens és a nemeuklidészi asszonyok a Pesti Színházban 2008-ban, majd Richard Strausstól Az árnyék nélküli asszony az Operában 2013-ban. Valójában a 20. század korszakos dilemmáinak körbejárása volt ez briliáns gondolkodók és alkotók segítségével. János erős látványvilágban gondolkodik, és a tartalom felerősítésére használja a jelmezeket is. Gyakran allegorikus szerepet kapnak a ruhák, illetve pluszüzenetet hordoznak a jellemekről. A 20. század elején a modern ember szellemisége, dilemmái és életmódja óriási hatással volt/van minden művészeti ágra, és a mai napig érvényes üzeneteket hordoz. Szikora nem kért mást, mint ezeket precízen kifejezni anyagokkal, színekkel, szabásvonalakkal, formákkal és funkcionalitással. Így lettem aranyhal a tengerben. Amikor együtt dolgozunk, hirtelen előtör minden korábban összegyűjtött inspiráció és tudás, hogy új egységgé váljon.

rap: Mi inspirál a legjobban, ha jelmezt tervezel?

ZK: A rendező. János olyan kifejezően adja át a gondolatait, hogy új értelmet ad minden szónak, gesztusnak. Másként olvasok egy darabot az instrukciói alapján, máshova kerülnek a hangsúlyok, felbukkannak új összefüggések. Aztán persze a színészek is hatással vannak rám, ha hiszünk egymásnak, akkor fonunk egy közös szálat, ami megtart és erősít. És persze a kor, a korszak, amit az üzen a mának.

rap: Mikor lesz a legújabb közös darab, A rajongó bemutatója, és hogyan született ez a munka?

ZK: Szikora Jánost régóta foglalkoztatja ez a Musil-mű, most adódott lehetőség rá, hogy egy tehetséges csapattal színre vigye a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében; április 14-én lesz a premier a Jurányi Házban Budapesten. Érzelmekkel és gondolatokkal kísérletező előadás kifinomult nyelvezettel négy emberről, akiket lelki és szellemi hasonlóságok fűznek össze, és ellentétek választanak el. Musil szellemiségének rétegei az én érzékeimet is próbára teszik. Egyébként a fehérvári színháznak nem ez az első koprodukciós előadása fővárosi és határon túli színházakkal.

rap: Mikor lesz látható még az évadban a darab, és hogyan illeszkedik a repertoárba?

ZK: A rajongók székesfehérvári premierje április 23-án lesz a Vörösmarty Színházban. További előadások: a Jurányi Házban április 15-én és május 11-én; Fehérváron április 29-én és május 7-én, 20-án, 26-án. A Vörösmarty Színház kínálata változatos, a zenés műfajoktól kezdve a klasszikusokon és kortárs darabokon át egészen a legkisebbeket megszólító bábelőadásokig – így A rajongók izgalmas színfoltja a társulat magas nívójú, értékorientált repertoárjának.

rap: Ha színésznő lennél, mi lenne a kedvenc szereped, és kinek a ruháit hordanád a bemutatópartikon?

ZK: Sonia Delaunay vagy Tamara de Lempicka életrajzi filmjében lennék szívesen tervezőasszisztens. Rajongok a kortárs tervezők ruháiért, de akkor is csak „a kevesebb több” elvén öltöznék.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."