„Így lettem aranyhal” – Zoób Kati ruhatervező

  • rés a présen
  • 2016. április 14.

Snoblesse

Robert Musil: A rajongók – bemutató a Jurányiban.

rés a présen: Mi a legutóbbi Zoób-trend a divat világában? Kiket szólítanak meg a ruháid?

Zoób Kati: Számomra a divat folyamatosan frissülő ötletsor, ami megmozgatja a fantáziámat. Bár a trendek változékonysága inspirál, mégsem szeretem a könnyen elfelejthető trendit, inkább a hosszú távon érvényes elemeket, alkalmazkodni tudó darabokat, a kifinomult tárgyakat. Ruháim a korszerű nőiességet erősítik, a könnyed formákat, a finom anyagokat és a funkcionalitást ötvözik a kidolgozottsággal. A 2016 S/S kollekciónk címe Metropolis, reflexió az újraformálódó nagyvárosi létezésre, ami az 1920-as évek mának szóló üzenete.

false

 

Fotó: Bézsenyi Zsolt

rap: Hogyan találkoztál a színházzal?

ZK: Azt hallottam már gyerekként is, hogy „színház az egész világ”, de nem is sejtettem, hogy ennek pejoratív értelme is lehet. Ezt a gyanútlanságot megőrizve a színház alkotói légköre a fontos nekem. Különös ajándék, hogy jelmeztervezőként eddig csak korszakos, intellektuális darabok létrejöttében vehettem részt.

rap: Melyek voltak a közös munkáid Szikora Jánossal, és mik voltak az elvárásai a jelmezek felé?

ZK: Harold Pinter–Di Trevis Az eltűnt idő nyomában című darabja volt az első közös munkánk a Szolnoki Szigligeti Színházban 2006-ban, aztán Esterházy Péter Rubens és a nemeuklidészi asszonyok a Pesti Színházban 2008-ban, majd Richard Strausstól Az árnyék nélküli asszony az Operában 2013-ban. Valójában a 20. század korszakos dilemmáinak körbejárása volt ez briliáns gondolkodók és alkotók segítségével. János erős látványvilágban gondolkodik, és a tartalom felerősítésére használja a jelmezeket is. Gyakran allegorikus szerepet kapnak a ruhák, illetve pluszüzenetet hordoznak a jellemekről. A 20. század elején a modern ember szellemisége, dilemmái és életmódja óriási hatással volt/van minden művészeti ágra, és a mai napig érvényes üzeneteket hordoz. Szikora nem kért mást, mint ezeket precízen kifejezni anyagokkal, színekkel, szabásvonalakkal, formákkal és funkcionalitással. Így lettem aranyhal a tengerben. Amikor együtt dolgozunk, hirtelen előtör minden korábban összegyűjtött inspiráció és tudás, hogy új egységgé váljon.

rap: Mi inspirál a legjobban, ha jelmezt tervezel?

ZK: A rendező. János olyan kifejezően adja át a gondolatait, hogy új értelmet ad minden szónak, gesztusnak. Másként olvasok egy darabot az instrukciói alapján, máshova kerülnek a hangsúlyok, felbukkannak új összefüggések. Aztán persze a színészek is hatással vannak rám, ha hiszünk egymásnak, akkor fonunk egy közös szálat, ami megtart és erősít. És persze a kor, a korszak, amit az üzen a mának.

rap: Mikor lesz a legújabb közös darab, A rajongó bemutatója, és hogyan született ez a munka?

ZK: Szikora Jánost régóta foglalkoztatja ez a Musil-mű, most adódott lehetőség rá, hogy egy tehetséges csapattal színre vigye a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében; április 14-én lesz a premier a Jurányi Házban Budapesten. Érzelmekkel és gondolatokkal kísérletező előadás kifinomult nyelvezettel négy emberről, akiket lelki és szellemi hasonlóságok fűznek össze, és ellentétek választanak el. Musil szellemiségének rétegei az én érzékeimet is próbára teszik. Egyébként a fehérvári színháznak nem ez az első koprodukciós előadása fővárosi és határon túli színházakkal.

rap: Mikor lesz látható még az évadban a darab, és hogyan illeszkedik a repertoárba?

ZK: A rajongók székesfehérvári premierje április 23-án lesz a Vörösmarty Színházban. További előadások: a Jurányi Házban április 15-én és május 11-én; Fehérváron április 29-én és május 7-én, 20-án, 26-án. A Vörösmarty Színház kínálata változatos, a zenés műfajoktól kezdve a klasszikusokon és kortárs darabokon át egészen a legkisebbeket megszólító bábelőadásokig – így A rajongók izgalmas színfoltja a társulat magas nívójú, értékorientált repertoárjának.

rap: Ha színésznő lennél, mi lenne a kedvenc szereped, és kinek a ruháit hordanád a bemutatópartikon?

ZK: Sonia Delaunay vagy Tamara de Lempicka életrajzi filmjében lennék szívesen tervezőasszisztens. Rajongok a kortárs tervezők ruháiért, de akkor is csak „a kevesebb több” elvén öltöznék.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.