Irodalmi piknik az eperfánál

  • 2014. július 24.

Snoblesse

Lévai Balázs és Veiszer Alinda is felolvas.
false

Magyar Narancs: A próza felé fordulásnak mennyire oka, hogy a színházak ma már közel sem ugranak úgy egy új Egressy-darabra, mint nyolc-tíz évvel ezelőtt?

Egressy Zoltán: Ezt így túlzás mondani, de most nehéz is lenne bármire, mert nincs új darabom. Az, hogy mit írok, nem a fogadókészségen múlik, hanem rajtam. Minden ötlet formát keres, és mostanában drámai alapanyag nem kezdett el feszíteni belülről. Akkor írok, ha muszáj. De ez belülről jön. Időnként jöhetnek felkérések, ilyenkor az ember persze mérlegel.

Természetesen tovább is van az Egressy Zoltánnal készített interjúnk (a teljes szöveg itt olvasható), s úgy tűnik, továbbra is inkább a prózai alapanyagok feszítik belülről a szerzőt, mert nemrégiben látott napvilágot a Százezer eperfa című regénye. A címadó növény nem fiktív, hanem nagyon is létező élőlény, a Margit-szigeten éldegél békésen (ott volt már az 1838-as árvíznél is). E kétszáz éves fánál találkoznak Egressy Zoltán barátai, hogy részleteket olvassanak fel a regényből. Fa alatti felolvasók: Bárdos Deák Ágnes, Veiszer Alinda, Forgách András, Lévai Balázs és Szellő István.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."